Saját ütemezésű képzés
Az online tanulási formák csoportosítása a szerint történik, hogy van-e tanári irányítás (kooperáció), vagy sem. Ha nincs tanári vezetés, akkor a tanuló saját maga határozza meg a tanulás módját. Amennyiben jelen van a tanár (tutor, mentor, facilitátor), akkor kétféle módon történhet a tanulás. Egyrészt élőben – azonos időben, valós időben (szinkron) –, vagy késleltetett (aszinkron) formában. Az e-learning megoldások segítségével elérhető oktatási formák első változata a saját ütemezésű képzés, melynek során az oktatási adminisztrátor irányítása és korlátozásai mellett a hallgatók határozzák meg az elsajátítás ütemét. A tananyagot hálózaton keresztül érik el, interaktív módon haladhatnak a tananyagban. Mivel a résztvevők nem ugyanabban az időpontban vesznek a részt a képzésben, aszinkron képzésnek is szokták nevezni.
Szinkron képzés
Az e-learning megoldások segítségével elérhető oktatási formák másik változata a szinkron online (élő e-learning) tanulás, melynek során a földrajzilag különböző helyen lévő tanulók és a tanár egy időben érik el a képzési felületet. A tanuló a tananyagot saját ütemezése szerint sajátíthatja el. A diák és tanár élőközvetítésszerűen kommunikál. Az oktató a technológiai megoldások révén hanganyagot és képanyagot is meg tud osztani a hallgatókkal, valamint gyakori információcserét hoz létre a tanár és a hallgatók között. A szinkron online képzésen lehet jelentkezni, szóban vagy írásban kérdést feltenni, és azonnal válaszolni arra. Lehetőség nyílik online vitafórumok felépítésére, ennek keretében a hallgatók egymással, illetve az oktatást vezető személlyel élőben tudnak kommunikálni.
Aszinkron képzés
Az e-learning megoldások segítségével elérhető oktatási formák harmadik változata az aszinkron tanulás, melynek során a tartalom online formában áll ugyan rendelkezésre, de a tanulás során tanári segítség folyamatosan nem érhető el, ilyenkor az interaktivitás csökken. A tanuló a kijelölt tananyagot megszabott időhatárokon belül, tetszőleges ütemben sajátíthatja el. A hallgatótársakkal vagy a tanárral nem szűnik meg a közvetlen kommunikáció lehetősége. A kommunikáció folyamatossá tehető a munkacsoportok (workgroup), munkafolyamatok (workflow) és hírcsoportok (newsgroup) alkalmazásával, melyek az aszinkron oktatás fontos eszközeit képezik.
Az élőadásszerű (szinkron) e-learning olyan formája, melynek során nem elsősorban a költségesen kifejlesztett interaktív tananyag használata a döntő, hanem az oktató aki –egy időben „van jelen”a virtuális tanteremben a hallgatókkal – az órai tevékenysége során gondoskodik az interaktivitási formák megszervezéséről is. Természetesen előre elkészített konzervanyagok is bejátszhatók. Előnye, hogy az előadó által nyújtott élményt, sem a könyv, sem az interaktív tananyag nem pótolhatja.
Az üzleti és tudományos életben - ma már az oktatásban is – használatos telekommunikációs rendszer, melyben többen összekapcsolva, élőben, látják, hallják egymást. Egy nagy képernyős tévéből, kamerából, mikrofonból, távvezérlőből és az elektronikából áll. A rendszerhez csatlakoztatható videomagnó (videofelvételek, oktatóanyagok bejátszására, valamint a videokonferencia rögzítésére) és a dokumentumkamera, amely papíron anyagok jó minőségű bemutatására szolgál.