CheckBox
A UI komponensek között található CheckBoxok az űrlapok gyakori elemei.
Segítségükkel az opcionális választás lehetőségét tudjuk felkínálni a felhasználó számára.
Szabályozható tulajdonságaik:
label: a CkeckBox felirata
labelPlacement: a felirat elhelyezkedése a CheckBoxhoz képest
selected: azt állítjuk be illetve kérdezzük le, hogy CheckBox ki van –e jelölve. Ezt a tulajdonságot programból lekérdezve, megállapíthatjuk a vezérlőelem pillanatnyi állapotát!
A CheckBox eseményeit a gombkód formulájával érjük el:
on(esemenynév){
utasítások
}
Az alábbi eseményneveket használhatjuk:
click/kattintás: ezzel az eseménnyel figyelhetjük hogy mikor kattintott a felhasználó. Ilyenkor érdemes lekérdezni a pillanatnyi select paraméter pillanatnyi állapotát.
draw/draw: a komponens megrajzolásakor következik be.
focusIn/fókusz vétele:amikor a vezérlőelem kijelölt állapotba kerül
focusOut/fókusz elvesztése
resize/átméretezés
load/betöltés
unLoad/komponens törlése
keyUp/billentyű leütése
keyDown/billentyű felengedése
move/áthelyezés
Az alábbi kód az output ablakba írja a CheckBox aktuális állapotát:
on(click){
trace(this.selected)
}
RadioButton
A RadioButton a CkechBoxhoz hasonlóan gyakori elem az űrlapokon. Használata is hasonló, viszont lényeges különbség, hogy a rádió gombok csoportokba sorolhatók, és egy csoportban csak egy kijelölt gomb lehet.
Szabályozható tulajdonságaik:
data: a gombhoz rendelt érték.
groupName: a csoport elnevezése, amihez a gomb tartozik.
label: a vezérlőelem felirata
labelPlacement: a felirat elhelyezkedése a vezérlőelemhez képest
selected: azt állítjuk be illetve kérdezzük le, hogy vezérlő ki van –e jelölve. Ezt a tulajdonságot programból lekérdezve, megállapíthatjuk a vezérlőelem pillanatnyi állapotát!
A vezérlőelem eseményeit a gombkód formulájával érjük el:
on(esemenynév){
utasítások
}
Az alábbi eseményneveket használhatjuk:
click/kattintás: ezzel az eseménnyel figyelhetjük, hogy mikor kattintott a felhasználó. Ilyenkor érdemes lekérdezni a pillanatnyi select paraméter pillanatnyi állapotát.
draw/draw: a komponens megrajzolásakor következik be.
focusIn/fókusz vétele:amikor a vezérlőelem kijelölt állapotba kerül
focusOut/fókusz elvesztése
resize/átméretezés
load/betöltés
unLoad/komponens törlése
keyUp/billentyű leütése
keyDown/billentyű felengedése
move/áthelyezés
Az alábbi kód, kattintáskor az output ablakba írja a RadioButton aktuális állapotát:
on(click){
if(this.selected){
trace(this.data)
}
}
ListBox
A List komponenssel egy állandóan látható, szkrollozható listából választhatunk ki egy vagy több elemet.
A Parameters lapon szabályozható tulajdonságaik:
data: a listához rendelt értékek tömbje, amelyet külön dialógus ablakban lehet megadni.
labels: a listához rendelt feliratok tömbje, amelyet külön dialógus ablakban lehet megadni.
multipleSelection: logikai érték, amivel engedélyezni vagy tiltani lehet a többszörös kijelölést
rowHeight: a listasorok magasságát állíthatjuk be vele.
A vezérlő fontosabb eseményeinek nevei az alábbiak:
change: akkor következik be amikor megváltozik a List komponens kijelölése
itemRollOut: akkor következik be amikor a felhasználó lehúzza az egeret a listáról.
itemRollOver: akkor következik be amikor a felhasználó ráhúzza az egeret a listára.
scroll: akkor következik be amikor a felhasználó görgeti a listát
Az alábbi kód kattintáskor az output ablakba írja a List kiválasztott sorának feliratát állapotát:
on(change){
trace(this.selectedItem.label)
}
ComboBox
A ComboBox a hasonló a List vezérlőhöz, azonban sorai nem látszanak állandóan. A képernyőn alapesetben csak az éppen kiválasztott elem található, azonban egy nyomógombbal legördíthető listából bármely sor kiválasztható.
A Parameters lapon szabályozható tulajdonságaik:
data: a listához rendelt értékek tömbje, amelyet külön dialógus ablakban lehet megadni.
labels: a listához rendelt feliratok tömbje, amelyet külön dialógus ablakban lehet megadni.
editable: logikai érték, amivel engedélyezni vagy tiltani lehet a szerkesztést
rowCount: a legördített lista egyszerre látható sorainak számát adja. A többi sor a görgetősávval érhető el.
A vezérlő fontosabb eseményeinek nevei az alábbiak:
change: akkor következik be amikor megváltozik a List komponens kijelölése
open: a lista nyitásakor következik be
close: a lista zárásakor következik be
enter: az ENTER billentyű leütésére következik be
itemRollOut: akkor következik be amikor a felhasználó lehúzza az egeret a listáról.
itemRollOver: akkor következik be amikor a felhasználó ráhúzza az egeret a listára.
scroll: akkor következik be amikor a felhasználó görgeti a listát
Az alábbi kód kattintáskor az output ablakba írja a ComboBox kiválasztott sorának feliratát állapotát:
on(change){
trace(this.selectedItem.label)
}
PushButton
A gomb vezérlőelem talán a leggyakrabban alkalmazott grafikus vezérlő. A Flash-ben kifejezetten gomb funkciók megvalósítására tervezték a Button típusú szimbólumot, amelynek felületén a Flash összes vizuális hatása megvalósítható. Alkalmazásának mindössze az szab határt, hogy a példányok tartalmukban –például grafikus hatás vagy felirat – nem különbözhetnek. A „hagyományos” Flash gombokkal úgy oldható meg az ilyen probléma, hogy az egyszer előállított gomb szimbólumról másolatot készítünk, majd a másolatok tulajdonságait megváltoztatjuk.
A komponensként megvalósított gomb példányinak használata ettől jóval egyszerűbb, hiszen az egyes példányok paraméterei változtathatók.
Megváltoztatható például a gomb felirata, a gombon elhelyezkedő kép, vagy a felirat igazítása a gomb képéhez.
Elhelyezkedés:
Window/ Components/
Parameters lapon állítható tulajdonságok:
label: a gomb felirata.
icon: a gombon megjelenő moziklip neve, amelyet a szimbólum Linkage Properties ablakának Identifier mezője tartalmaz.
toggle: logikai érték (true/false), amellyel azt állíthatjuk be, hogy a gomb váltókapcsolóként működjön –e.
selected: logikai érték (true/false), amely váltókapcsoló mód esetén beállítja, illetve visszaadja a gomb állapotát.
labelPlacement: icon használata esetén a gombfelirat, igazítása az icon szimbólumhoz képest.
Fontosabb események:
click: akkor következik be amikor rákattintunk a gombra.
ScrollBar
Többsoros, dinamikus, és input boksz típusú szövegmezők esetén a megjelenő szöveg lehet olyan terjedelmű, hogy az már nem fér el a szövegmező területén. Ilyenkor lehet hasznos az UIScrollBar komponens, amely a szövegmezővel összekapcsolva lehetővé teszi annak görgetését.
Létrehozzuk, és példánynévvel látjuk el a szövegterületet.
A ScrollBar komponenst méretében és pozíciójában a szövegterület mellé igazítjuk.
A ScrollBar komponens _targetInstanceName paramétermezőjébe begépeljük a szövegmező példánynevét.
Elhelyezkedés:
Window/ Components/
Parameters lapon állítható tulajdonságok
targetInstanceName: a mozgatott szövegmező példányneve.
horizontal: logikai érték (true/false), amelynek true értéke esetén vízszintes scorllbart kapunk.
Fontosabb események:
scroll: akkor következik be, amikor görgetjük a szövegmezőt.
ScrollPane
Gyakori feladat, hogy nagyméretű képeket, animációkat kell kis területen, eredeti méretben megjeleníteni. Ennek a feladatnak kiváló eszköze a ScrollPanel komponens.
A ScollPanel összetevő képes saját területén bármekkora külső képet, külső swf-et vagy a Librayban lévő bármilyen mozi klipet megjeleníteni. A contentPath paraméterében külső állományok esetén annak útvonalát, mozi klip esetén pedig Linkage Identifier-ét kell megadni.
Elhelyezkedés:
Window/ Components/
Parameters lapon állítható tulajdonságok
contetPath: a külső állomány útvonala, vagy a szimbólum Linkage Identier-e
hLineScrollSize: a tartalom pixelenkénti elmozdulása a vízszintes sáv gombjaira kattintva.
hPageScrollSize: a tartalom pixelenkénti elmozdulása a vízszintes sávra kattintva.
hScrollPolicy: értéke auto, true, vagy false lehet. Azt adja meg, hogy látszódjon –e a vízszintes görgetősáv. Auto érték esetén a tartalom nagysága dönt, true érték esetén mindig be, false esetén mindig ki van kapcsolva a görgetősáv.
vLineScrollSize: a tartalom pixelenkénti elmozdulása a függőleges sávra kattintva.
vPageScrollSize: a tartalom pixelenkénti elmozdulása a függőleges sávra kattintva.
vScrollPolicy: értéke auto, true, vagy false lehet. Azt adja meg, hogy látszódjon –e a függőleges görgetősáv. Auto érték esetén a tartalom nagysága dönt, true érték esetén mindig be, false esetén mindig ki van kapcsolva a görgetősáv.
scrollDrag: logikai érték (true/false), amely azt határozza meg, lehet –e a tartalmat az egérrel húzva mozgatni.
Fontosabb események:
comlete: akkor következik be amikor a külső tartalom betöltése befejeződik.
progress: akkor következik be amikor a külső tartalom betöltése közben adat érkezik.
scroll: akkor következik be, amikor a tartalmat görgetjük.