Konzol alkalmazások működése
A konzol (Console) alkalmazások primitív, ablakban futó programok. Nem kezelik az egeret, nincsenek grafikus vezérlők (menü, panel, választógomb, nyomógomb).
Egy egyszerű (jellemzően fekete hátterű) ablakban nyílnak meg. Ebbe az ablakba tudnak kiírni üzeneteket (egymás alá), illetve billentyűzetről tudnak adatokat bekérni.
A konzolos programok kisebb erőforrás-igényűek, mint grafikus társaik, apróbb, egyszerűbb feladatok megoldására kiválóan alkalmasak. Valamint kezdő programozók számára ideálisabbak, mivel működésük egyszerűbb, nem üzenetkezelés-alapú, mint a Windows-os felületű alkalmazások.
Háttérszín állítása
A konzol ablak háttérszínét a Console.BackgroundColor jellemzőn keresztül tudjuk beállítani. Ez egy ConsoleColor nevű enum-ban definiált értékek közül vehet fel egy új értéket. Ez gyakorlatilag 16 különböző lehetséges szín (angol) nevét tartalmazza:
Black, Blue, DarkBlue, DarkCyan, DarkGray, DarkGreen, DarkMagenta, DarkRed, DarkYellow, Gray, Green, Magenta, Red, White, Yellow.
A leggyakoribb színek magyarra fordítva:
Black – fekete
Blue – kék
Gray – szürke
Red – vörös
White – fehér
Yellow - sárga
A ’dark’ előtag a sötétebb változatra utal: DarkBlue – sötétkék.
Lehetséges használata:
// kék színre átváltás
Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Blue;
Írás szín állítása
A konzol ablakra írás színét a Console.ForegroundColor jellemzőn keresztül tudjuk beállítani. Ez egy ConsoleColor nevű enum-ban definiált értékek közül vehet fel egy új értéket. Ez gyakorlatilag 16 különböző lehetséges szín (angol) nevét tartalmazza:
Black, Blue, DarkBlue, DarkCyan, DarkGray, DarkGreen, DarkMagenta, DarkRed, DarkYellow, Gray, Green, Magenta, Red, White, Yellow.
A leggyakoribb színek magyarra fordítva:
Black – fekete
Blue – kék
Gray – szürke
Red – vörös
White – fehér
Yellow - sárga
A ’dark’ előtag a sötétebb változatra utal: DarkBlue – sötétkék.
Lehetséges használata:
// kék színre átváltás
Console.ForegroundColor = ConsoleColor.Red;
Az új írás színét csak akkor használja a rendszer, ha írunk is valamit a képernyőre, pl. Console.Write() vagy Console.WriteLine().
Kurzor ki és bekapcsolása
Speciális esetben szükség lehet a kurzor ki- és bekapcsolására, pl. esetleg a felhasználó azt hiszi a villogó kurzor láttán, hogy neki adatot kellene bevinni.
A Console.CursorVisible logikai típusú jellemzővel lehet állítani a kurzor láthatóságán. A „visible” azt jelenti: „látható”. Vagyis ha a CursorVisible értéke true, akkor látható a kurzor, ellenkező esetben nem.
Pl.
// itt van látható kurzor
Console.CursorVisible = false;
// itt most nem lesz látható
...
Console.CursorVisible = true;
// újra látható
Kurzor pozícionálása
A kurzor pozicionálására azért lehet szükség, mert a Console.Write() és a Console.WriteLine() utasítások oda írnak a képernyőn belül, ahol a kurzor éppen áll. Ezen kívül a Console.ReadLine() is a kurzor aktuális pozíciójától kéri be az adatokat.
A konzolos képernyő sorokra és oszlopokra oszlik. A kurzor pozícionálásához meg kell adni, hogy hányadik sorba és hányadik oszlopba kívánjuk átmozgatni a kurzort.
A kurzor pozícióját a Console.SetCursorPosition( x, y) függvénnyel lehet beállítani. Az x helyére kell beírni az oszlop sorszámát, az y helyére pedig a sor számát. Mind az oszlopok, mind a sorok sorszámozása 0-val kezdődik.
Ablak méretének beállítása
A konzol ablak méretének beállítása a Console.SetWindowSize( sz, m ) függvény segítségével lehetséges.
Az sz helyére azt az egész számot kell írni, amely megadja, hogy hány karakter széles legyen az ablak.
Hasonlóan, az m helyére az ablak sorainak számát kell írni.
Pl.:
Console.SetWindowSize( 100, 50 );
Ablak címének beállítása
A konzol ablak címét a Console.Title jellemzőn keresztül lehet beállítani. Ebbe egy szöveget kell beírni, és ez a szöveg lesz az ablak címsorában kiírt szöveg.
Pl.:
Console.Title = ”Első működőképes programom.”;