Vonal készítése
A vektoros kép külön megrajzolt objektumokból áll. Az objektumok szabályos vagy szabálytalan alakú síkidomok. Egyik legfontosabb tulajdonságuk éppen az alakjuk. Amikor vektoros objektumot rajzolunk, először az azt körülvevő körvonal ívét adjuk meg. A szabályos alakzatok (sokszögek, körök, ellipszisek) körvonala matematikailag viszonylag egyszerűen leírható. A szabálytalan alakzatokat (pl. egy puzzle darab) úgynevezett Bezier görbével lehet körberajzolni. A Bezier görbe olyan görbe, amelyet node-jai (csomópontjai)határoznak meg. Ezek azok a pontok, amin a görbe keresztülmegy. A csomópontjai azonban önmagukban nem elegendőek, hiszen rajtuk egyenes vonalak is áthaladhatnak. A Bezier görbe minden csomópontjához tartozik két vezérpont, amelyek a pontból kifelé haladó görbeíveket meghatározzák.
A Flash-ben a Pen tool segítségével határozhatjuk meg a csomópontok helyét, a görbék ívét pedig a csomópont helyén történő kattintás után az egér húzása szabályozza.
Vonalak tulajdonságai a Properties táblán
A megrajzolt körvonalak tulajdonságait a körvonal kijelölése után a Properties táblán végezhetjük el.
A Stroke style a vonal stílusát, a Stroke color palettáról pedig a színét választhatjuk ki. A Stroke heigt dobozban 0.05 képpont pontossággal állítható be a vonalvastagság, amelynek maximális értéke 10 pixel. A Custom… gombbal pedig a kiválasztott vonaltípustól függően további beállításokat végezhetünk el.
Az alábbi vonaltípusokat választhatjuk:
Hairline/Hajszál: 1 px-es vonalat eredményez, amely nagyítástól függetlenül mindig ilyen vastag marad.
Solid/Folyamatos: Ez esetben a vastagságot és a színt állíthatjuk be.
Dashed/Vonalkázott: Szaggatott vonalat eredményez.
Dotted/Pontozott. A szokásos opciókat és a pontok távolságát adhatjuk meg.
Ragged/Rojtos. Hullámos szakaszok és pontok váltják egymást a vonalban.
Stipple/Pontozott festés. Szabálytalan alakú pöttyökkel megrajzolt vonal.
Hatched/Vonalkázott: A vonal saját irányára merőleges apró vonalkákból van megrajzolva.
Síkidomok készítése
A szabályos síkidomok megrajzolása a legegyszerűbb feladatok közé tartozik.
Ellipsziseket az Oval eszközzel, négyszögeket a Rectangle eszközzel rajzolhatunk.
Elképzeljük a rajzolandó síkidomot, vagy ellipszis esetén az azt befoglaló négyszöget.
Kiválasztjuk a megfelelő eszközt.
A színpadon a síkidom vagy a befoglaló bal felső sarkából lenyomott balgombbal a leendő jobb alsó sarokba húzzuk az egeret.
A Shift nyomva tartásakor kört vagy négyzetet rajzolunk, az Alt-tal pedig elérhetjük, hogy az első kattintás helye a síkidom középpontja legyen.
Sokszögek és csillagok rajzolásához:
tartsuk nyomva a bal egérgombot a Rectangle eszközön, majd a megjelenő listából válasszuk a Polystar tool-t.
A Properties táblán válasszuk az Options gombot.
A Tool setting dialógus ablakban megadhatjuk, hogy csillagot vagy sokszöget akarunk rajzolni, beállíthatjuk a csúcsok számát, és csillag esetén az ágak hegyességét.
Síkidomok tulajdonságai
Síkidomok rajzolásakor a megfelelő eszköz kijelölését követően, még a síkidom megrajzolása előtt kell megadni a lehetséges tulajdonságokat.
A tulajdonságok zömmel a Properties táblán állíthatók. Stroke color/Körvonalszín, Fill color/Kitöltő szín, Stroke height/Vonalvastagság, Stroke style/Vonal stílus.
Kivétel a Rectangle tool. Ezzel az eszközzel lekerekített sarkú négyszöget rajzolhatunk, ha kijelölése után a Tools tábla Round Rectange Radius gombjával megjelenő Rectangle settings dialogban pixelben megadjuk a lekerekítés sugarát.
Objektumok kijelölése
A rajzolás, illetve a rajzelemekkel végzett műveletek során fontos művelet a megfelelő objektumok kijelölése. A Flash külön objektumként kezeli a körvonalat és a kitöltést, amit a vonal körülvesz.
Az alakzat közepére kattintva a kitöltés, a körvonalra kattintva csupán a vonal lesz kijelölve.
A teljes objektum kijelöléséhez kattintsunk duplán a síkidomon.