A Macromedia Flash célja
A Macromedia cég Flash nevű szoftverével fejlesztett animációk (és a Flash -sel megvalósított animáció fejlesztés maga) mára önálló technológiává fejlődött, amelyet nem lehet figyelmen kívül hagyni a hálózati médiatechnológiák tanításakor, illetve tanulásakor.
Már 2003-ban a világ számítógépeinek 97%-án volt telepített Flash lejátszó, napjainkra pedig ez a mérőszám közelíti a 100%-ot. A Flash állományok használata betört a mobiltelefonok piacára is. Egyre több telefon támogatja a Flash animációk lejátszását.
2006-ban a világon több mint 1 millióan alkalmazzák a Macromedia Flash fejlesztőrendszert tartalmak előállítására, alkalmazások fejlesztésére.
A programot eleinte webes felületen használható grafikák, és animációk készítésére tervezték, a fokozatos fejlesztéseknek köszönhetően azonban napjainkra teljes értékű webes alkalmazások fejlesztésére vált alkalmassá.
A program alapvetően két nagy összetevőből épül fel.
Fejlesztőrendszer:
A fejlesztőrendszer a Flash technológiának megfelelő, grafikákat, animációkat, hangokat, videókat, valamint számtalan, interakciós lehetőséget magában rejtő állományok előállítására alkalmas. A fejlesztőrendszerrel elkészített, FLA kiterjesztésű fájlok szerkeszthetők, de weblapokba nem ágyazhatók be.
Lejátszó:
Az FLA-k a fejlesztőrendszerbe épített compiler segítségével SWF kiterjesztésű állományokká fordíthatók. Az SWF-ek már nem szerkeszthetők, azonban rendkívül kicsiny méretűek, és önálló alkalmazásként futó vagy böngészőbe épített plug-in-ként működő lejátszóval megjeleníthetők.
A lejátszható Flash állományok az OBJECT, illetve az EMBED tag-ekkel HTML állományokba illeszthetők, a plug-innel rendelkező böngészőkkel használhatók.
Amikor a Flash szót említjük, több dologra is gondolhatunk:
- a Flash, mint fejlesztőrendszer
- a Flash lejátszó
- a Flash, mint alkalmazásfejlesztési technika
- a Flash, mint fájlformátum
A Flash alkalmazási lehetőségei
A HTML nyelvet alapvetően statikus weblapok készítésére találták ki. Kétségtelen, hogy a nyelv újabb és újabb verziói egyre több lehetőséget teremtenek a weblapok dinamizálására, webes felületű alkalmazások készítésekor azonban a HTML még manapság is korlátotokat emel a fejlesztők köré.
E korlátok leküzdésére számos megoldást fejlesztettek, ezek egyike a Flash, amelynek talán legnagyobb erőssége a kompromisszumok nélküli grafikus felület és a programozhatóság rendkívül hatékony örvözése.
Egyszerre vagyunk könnyű és nehéz helyzetben, amikor a Flash felhasználhatóságának köréről kell beszélnünk. Ha azt mondjuk, hogy a Flash segítségével szinte minden megvalósítható, ami egy webes alkalmazás kliens oldalán elképzelhető, bizony nem járunk messze a valóságtól.
Épp ezért vagyunk nehéz helyzetben, ha pontosan kell fogalmazni. A rövid felsorolás talán érzékelteti, mennyi mindenre használhatjuk ezt a fejlesztőrendszert.
A Flash alkalmazás szolgálhat egyszerű, esztétikai élményt fokozó elemként egy weblapon.
Készíthetünk olyan Flash alkalmazást is, amely interakciós lehetőségeket szolgáltat, és alkalmas az őket befogadó oldal vezérlésére is. Az ilyen Flash dokumentumok tartalmazhatnak menüket, animált gombokat és egyéb, a Flash grafikus és interaktív lehetőségeit kihasználó elemeket.
A Flash segítségével önálló alkalmazások is fejleszthetők, amelyek a legkülönbözőbb feladatok megoldására készíthetők fel.
A Flash-sel készíthetünk játékprogramokat, oktatóprogramokat, ezekhez kapcsolódó tesztfeladatokat megvalósító alkalmazásokat,
banki műveletek lebonyolítására alkalmas programokat,
de találkozhatunk Flash-ben megvalósított különböző szimulátor programokkal is.
A lehetőségek valójában korlátlanok.
Kapcsolódó animációk