A médiumok köre
Az információkeresés fontos és meghatározó mozzanata a megfelelő médium kiválasztása. A kiválasztott médiumnak lehetőleg pontos választ kell adnia a kérdésben felvetett problémára. A szükséges információ megszerzésére kiválasztott médiumok körének meghatározása nem mindig egyszerű feladat. A médium megfelelősége függ a kérdésre adandó válasz részletességétől, szintjétől, típusától. A médiumok köre három nagy csoportra osztható: nyomtatott, elektronikus és kommunikációs médiumok. Ezeken belül pedig minden csoportban találhatunk direkt eszközöket és indirekt eszközöket. A probléma megoldásához szükséges médiumok kiválasztása ezek közül történik, elsősorban a feltett kérdés irányultságát figyelembe véve.
A nyomtatott, elektronikus és kommunikációs információhordozók és információs eszközök összessége.
A médiumok alkalmazása
A médiumok kiválasztása után tanulmányozni kell az egyes eszközöket. Meg kell vizsgálni, hogy mit tartalmaz az adott médium, ehhez általában segítséget ad az előszó, a bevezetés vagy a tartalomjegyzék. Miután tájékozódtunk az eszköz tartalmáról, vegyük sorra, milyen keresési szempontokat tudunk érvényesíteni az adott médium használatában, azaz milyen apparátussal rendelkezik a médium. Az az eszköz, amelynek belső elrendezése semmitmondó, és nem rendelkezik semmiféle apparátussal, nem használható azonnali információkeresésre, hiszen csak a teljes mű elolvasása után tudhatjuk meg, hogy hordoz-e számunkra használható információt a dokumentum.
Keresési stratégia
A kiválasztott médiumok tanulmányozása során képet alkothatunk arról, hogy milyen formában történjen a keresés, milyen kulcsszavakat használjunk, ezeket milyen sorrendben kérdezzük le az eszközökből. Ezek alapján állítjuk össze a keresési stratégia szerkezetét és a keresés menetét. A keresési stratégia kialakításakor ügyelnünk kell a kereső kifejezések pontos megfogalmazására, a keresés menetének logikus felépítésére.
Fogalmak szűkítése és bővítése
A keresési stratégia menetének része a túl általános vagy túl specifikus találatokat eredményező keresés módosítása. Ennek egyik módja a túlságosan tág fogalmak szűkítése vagy a túlzottan szűk fogalmak bővítése. Mindkettő történhet új kereső kifejezés megadásával vagy új kereső kifejezéseknek az eredetihez történő kapcsolásával. Ezek szükségességét minden esetben a kapott találatok közötti hasznos rész elegendősége dönti el.
Keresési stratégia módosítása
Amennyiben az információkeresés nem hozott megfelelő eredményt, szükség lehet a keresési stratégia módosítására. Ebben az esetben újra át kell gondolni a keresés menetét, és új kereső kifejezéseket kell választani. Adott esetben a keresés logikai szerkezetét is át kell alakítani. Ha a keresés így sem eredményes, akkor valószínűleg rosszul választottuk ki a médiumot, tehát másik médium kiválasztására kell gondolnunk.
Az információkeresés menetének legkedvezőbb módja.