Szkenner
A lapolvasó (scanner) segítségével nyomtatott szöveget, fotókat vagy rajzokat vihetünk be a számítógépbe. Megkülönböztethetünk fekete-fehér és színes szkennereket, de ma már szinte csak az utóbbi típusok kaphatóak. Az egyes termékeket csak képfelbontási képességük különbözteti meg egymástól.
A szkennereknek létezik kézi és asztali változata is. Utóbbi általában A4 vagy A3 méretű oldalak, míg kézi változata kisebb területek beolvasására használható. A dobszkenner és a speciális diaszkenner segítségével nagyobb lapok, illetve diapozitívok, negatív filmek is feldolgozhatóak.
A szkenner a papíron lévő információkat minden esetben kép formátumban továbbítja a számítógépnek.
A szkennert nyomtatott szövegek beolvasására is használhatjuk, ekkor azonban egy speciális optikai karakterfelismerő programra lesz szükségünk (OCR program). A karakterfelismerő program a karakterek alakjának felismerésével a képet szöveges dokumentummá alakítja.
Érintőpad
Az érintőpad (touchpad) leginkább a hordozható számítógépeken elterjedt, egeret helyettesítő eszköz. A hanyattegérrel szemben nem tartalmaz mozgó alkatrészeket. Ujjunkat a pad felületén a húzva mozgathatjuk az egérmutatót. Az egér gombjainak megfelelő gombokat itt is megtaláljuk, de a bal gombra kattintás helyett használhatjuk az érintőpadra történő koppintást is. A nyomásérzékeny felület adta lehetőségeket egyes grafikus programok is kihasználják. Ezeknél az alkalmazott ecset vastagságát vagy az ecsetvonás erősségét módosítjuk a nyomás fokozásával vagy csökkentésével.
Digitalizáló tábla
A digitalizáló tábla két részből áll: a táblából és a rajta mozgatható tollszerű eszközből, ami tulajdonképpen egy adó. A mozgást érzékelheti az adó vagy a tábla is. Az adó használható hagyományos egérként is. Gyakran használnak a táblára felhelyezhető fóliafeltéteket, amelyek segítségével különféle menürendszerek és elemkészletek érhetők el.
A műszaki tervező rendszereknél elsősorban egér alakú adóval ellátott digitalizáló táblát használnak. Grafikai alkalmazásokhoz általában a toll formájú adóval ellátott, nyomásérzékeny digitalizáló tábla használata ajánlatos.
Fényceruza
A fényceruza (light pen) a hagyományos katódsugaras, CRT monitorokhoz használható ceruza alakú eszköz, amellyel a képernyő egy tetszőleges pontja kijelölhető. Hegyében egy érzékelő van, mely észleli a képernyőt pásztázó elektronsugarat. Amikor a ceruza hegyét a képernyőhöz érintjük, az érzékelő meghatározza a fényceruza koordinátáit.
Botkormány
A botkormányt (joystick) elsősorban játékoknál használjuk. A botkormányhoz hasonló szerepe van, és hasonló elven működik a gamepad is, mely különböző iránybillentyűkkel, gombbal, kapcsolóval rendelkezik. Segítségével bármilyen játékot irányíthatunk. Hasonló játékvezérlő eszköz a kormány is, melyhez különböző pedálok kapcsolhatók.