Netikett új netpolgároknak (Microsoft)
„Az interneten szörfözés hasznos, vicces és közvetlen lehet —gyerekeknek és szülőknek egyaránt. De minden új internetes polgárnak, úgynevezett netpolgárnak, fontos megjegyeznie, hogy nem csak egyedül van az interneten. És mint az igazi szörfözés vagy más nyilvános tevékenység esetében, vannak íratlan viselkedési szabályok vagy etikettek, amiket követni kell. Ha nem veszi fel a ritmust a netpolgárokkal, az nemcsak egy elszalasztott lehetőséget jelent—ha rossz dolgot mond rosszkor, azzal zaklatásokat vagy más problémákat provokálhat ki.
Szóval mielőtt egy új felhasználó vagy egy gyerek egeret ragad, és beássa magát az üzenetküldésbe, a csevegőszobai csevegésbe, a játékokba vagy weboldalak látogatásába, ajánlatos elolvasni a következő útmutatót, amely segítségével a cyberspace területén előforduló legtöbb szituációt kezelni tudja.” (Sulinet Netikett)
Útmutató a jó netiketthez.
- Alkalmazza az aranyszabályt: Úgy bánjon a többiekkel, ahogyan Ön szeretné, hagy bánjanak Önnel!
- Ne feledje, az üzenetet egy másik személy olvassa!
- Tudja, hol van, és annak megfelelően viselkedjen!
- Nézze el mások hibáit, főleg az újonnan érkezettekét!
- Mindig maradjon nyugodt, főleg ha valaki zaklatja (vagy ön úgy gondolja) !
- Kerülje a NAGYBETŰK használatát kiemeléshez—ezt egyes felhasználók „kiabálásnak” vehetik.
- Ne használjon helytelen vagy sértő beszédet!
- Használja következetesen az online nevét vagy a becenevét, és azzal írjon alá minden üzenetet (védje az igazi személyazonosságát, soha ne adja meg a teljes nevét)!
- Ne küldjön, vagy továbbítson levélszemetet (spam)!
- Maradjon ki a folytonos, lobbanékony vitákból vagy ’indulat-háborúkból’!
- Ellenőrizze a helyesírást, legyen érthető, és ne írjon hosszú üzeneteket!
- Ha csevegőszobában beszélget, ne zavarjon másokat, és maradjon a témánál.
- Kövesse a mindennapi élet viselkedési szabályait!
- Emotikonok segítségével fejezze ki a vicces vagy csipkelődős hangulatát, és tanulja meg a közismert online mozaikszavakat!” (forrás MS honlap)
Azok az internetet használó személyek a netpolgárok, akik nem professzionális felhasználók, ugyanakkor nem is hozzá nem értők, hanem azok, akik rendeltetésszerűen, a közösségi normák írott és íratlan szabályait elfogadva, visszaélésektől mentesen, egyszerűen használják az internetet.
Emotikonok
A következőkben tekintsük át a szöveges tartalmakat kísérő érzelemmutatók (emotikonok) használatának jellegzetességeit. A személyközi kommunikáció során is használunk érzelemmutató jelzéseket, – különösen az arcunk kifejező ebben. Ezt az igényt és lehetőséget használják a hálózati kommunikációban résztvevő személyek, amikor a szövegtartalom közlése során játékosan minősítik a tartalomhoz való viszonyukat.. A szolgáltatók is buzdítanak erre a játékos, de a közlést minősítő emotikonokkal.
„A netpolgárként való boldoguláshoz ne álljon meg az etikettnél. Mivel gyakran nehéz kifejezni az érzelmeket, a szándékot vagy a hangsúlyt magával a szöveggel, ezért az első internet használók kitalálták az emotikonokat, amelyek alapvető billentyűkarakterekből (például kettőspont és jobb oldali zárójel) álló virtuális arckifejezések (Ne feledje, mivel az emotikonok 90 fokkal el vannak forgatva, így Önnek is kicsit balra kell fordítania a fejét!).
Íme néhány példa a közismert emotikonokra:
:-) Örül vagy viccel
;-) Kacsint
:-( Szomorú
:-| Unatkozik vagy mérges
:-o Csodálkozik vagy aggódik
:-x Nem mond semmit
:-p Kinyújtja a nyelvét (általában csúfolódik)
Az emotikonok használata egyszerű és vicces, és elkészítheti a sajátját is. :-}” (forrás MS honlap)
Az írt szöveget kísérő, alapvető billentyűkarakterekből (például kettőspont és jobb oldali zárójel) álló virtuális arckifejezések, melyek a kommunikáció egyfajta hangulatjelei.
Online betűszavak megtanulása
A következőkben tekintsük át azokat a közismert szófordulatokat, amelyeket néhány egyszerű betűre rövidítenek a netezők! A szolgáltatók is szorgalmazzák ezeknek az online betűszavak megtanulását, azzal, hogy közzéteszik őket. Tekintsük meg az egyiket közülük!
„Az egyszerűbb kommunikáció érdekében kialakult másik ötlet a betűszavak használata. Mivel a beszéd gyorsabb a gépeléstől, így a netpolgárok szeretik lerövidíteni a közismert szófordulatokat néhány egyszerű betűre. Ha olyan rövidítéssel találkozik, amit korábban még nem látott, finoman kérdezze meg, mit jelent, így hatalmas betűszó gyűjteményre tehet szert.
Íme néhány példa a közismert betűszavakra:
ASAP (Amilyen gyorsan csak lehet)
BBL (Később visszajövök)
BRB (Rögtön visszajövök)
LOL (Hangosan nevetek)
ROTFL (A földön fetrengek a nevetéstől)
BTW (Apropó)
OIC (Óh,látom)
CUL (Viszontlátásra)
OTOH (Másrészt)
GMTA (A zsenik hasonlóan gondolkodnak)
IMHO (Szerény véleményem szerint)
RUOK (Jól vagy?)
TIA (Előre is köszönöm)
J/K (Csak vicceltem)
TTFN (Most szia)”
(forrás MS honlap)