A számok
A Manó Matek 2. megvásárolható oktatóprogram, második osztályosoknak segít a matematika tanulásában, gyakorlásában. Minden olyan téma szerepel benne, amelyet második osztályban tanultok.
A program CD-ROM-ra van felírva. Ha használni akarjuk, a CD-lemezt be kell tenni a CD-meghajtóba, és a programot el kell indítani. Ha először használjuk a programot a számítógépen, a telepítőt kell elindítani. Ez a kis program felmásolja a számítógép merevlemezére a program egyes részeit.
Telepítés után megjelenik a program ikonja, egy mosolygós kettes, és indíthatjuk is. A nyitóoldalon egy olvasójegyre írjuk a nevünket. Erre azért van szükség, mert a feladatmegoldások során pontokat szerzünk, amelyeket a program nyilvántart. Ezek a pontok akkor sem vesznek el, ha kilépünk a programból, vagy kikapcsoljuk a számítógépet. Ha a nevünkön újra bejelentkezünk, a régebben szerzett pontjainkat is megtaláljuk, és látjuk, hogy mely feladatokat oldottuk már meg.
A könyvtáros előtti pulton négy könyv hever. Ha föléjük állsz az egér mutatójával, kis ablakocskákban a következő szövegek jelennek meg: Számok; Összeadás, Kivonás; Szorzás, Osztás; Egyebek. Ezek a címek az oktatóprogram négy fő fejezetének feladatait rejtik. Ha valamelyikre rákattintasz, a feladatokhoz jutsz.
Összeadás és kivonás
Az oktatóprogram nyitóoldalán most válaszd ki a második könyvet. Ha rákattintottál, kinyílik és a feladatok címeit olvashatod. Nicsak, összesen mindössze tizenkét feladat van a könyvben összeadásra és kivonásra! Ez bizony nem tűnik valami soknak.
Válasszuk ki például a harmadikat, amelynek „Könnyű összeadás” a címe! A feladat valóban nem nehéz: a két kosáron lévő számokat kell fejben összeadni, és begépelni. Megtesszük, és lám, a manócska a jobb alsó sarokban egyet lép a létráján, és új összeadást kapunk. Ez addig folytatódik, amíg négy összeadást el nem végeztünk hibátlanul. Az ám, de ha tévesztünk, a manó lefelé ballag a létráján. Pontot tehát akkor kapunk, ha négy összeadást hibátlanul elvégeztünk egymás után.
Úgy tűnik, ez az egy feladat nem is egy feladat, hanem nagyon sok, hiszen mindig újabb számpárokat kapunk.
Tegyél még egy próbát! Jegyezd meg jól, hogy milyen számokat kaptál! Ha megoldottad a feladatot, a jobbra, majd a balra nyílra kattintva újra kezdheted. Ha jól figyelsz, észreveheted, hogy a program sosem adja ugyanazokat a számokat. Ha egy munkafüzetbe szeretnénk leírni az összes olyan összeadást, amit ez az egy feladat tartalmaz, akkor jónéhány oldal megtelne vele.
Ha az egész oktatóprogram összes feladatát kiírnánk egy könyvbe, az a könyv olyan vastag lenne, mint egy lexikon.
Szorzás, osztás
Válaszd ki az oktatóprogram nyitóoldalán a harmadik könyvet! Ha rákattintottál, kinyílik, és feladatok címeit olvashatod. Válaszd például az ötödik feladatot: szorzás néggyel!
Lovak patkóinak számát kell begépelnünk. Mivel minden lónak négy lába van, mindnek négy patkó jár. Megszámoljuk a lovakat, megszorozzuk a számot néggyel, és máris beírhatjuk az eredményt.
Nézzük, mi történik, ha eltévesztjük a számolást! A manócska a jobb alsó sarokban nem megy fel a létrán, sőt, ha már a létrán állt, eggyel lejjebb lép. A zene is jelzi, hogy tévesztettünk, egy bánatos trillát kapunk.
Ha hibázunk, azonnal megtudjuk. Ha a füzetbe rossz eredményt írunk, a füzet sajnos nem kiabál, nem jelzi, hogy eltévesztettük a számolást. Az oktatóprogram segítségével tehát gyorsabb a tanulás, mert azonnal értesülünk a hibáról, és kijavíthatjuk.
Egyebek
Válaszd ki az oktatóprogram nyitóoldalán a negyedik könyvet! Ha rákattintottál, kinyílik, és feladatok címeit olvashatod. Válaszd a második oldal első feladatát: Méricskélünk!
A feladat nevére kattintva a jól ismert réten találjuk magunkat. Egy zsáknyi aranyrög súlyát kell megmérnünk. A mérleg jobb oldali serpenyőjébe súlyokat tehetünk, és le is vehetjük őket. Ha a jobb oldali serpenyő lesüllyed, azt jelenti, hogy a jobb oldal súlyosabb, mint a bal. Egy kis kísérletezéssel egyensúlyba hozható a két oldal, és megtudható, pontosan mennyi is az aranyrög súlya.
Ilyen feladat sajnos nem végezhető el sem a füzetben, sem a tankönyvben. Ott nem billeghetnek mérlegek, nem pakolhatunk súlyokat. Ahhoz, hogy számítógép nélkül hasonló feladatot gyakoroljunk, egy valódi mérlegre lenne szükség, súlyokkal, és aranyröggel teli zsákokkal.
A számítógép egy szimuláció segítségével tehát egyszerűen és olcsón tudja helyettesíteni a valóságos kísérleteket.