Az egyéb szolgáltatásokhoz kapcsolódó munkaterületek és munkakörök
A szállásadás és vendéglátás mellett a szállodák sok egyéb szolgáltatást nyújtanak a vendégek számára, melyek a szórakozást, szabadidő eltöltést, a hatékonyabb munkavégzést, a test és lélek karbantartását vagy a gyógyulásukat segítik elő. Némely munkakört tárgyalhattunk volna a földszinti vagy egyéb területeknél is, mivel fizikailag ott teljesítenek szolgálatot, de a tevékenységi rendszer alapján most ejtünk róluk szót. Mivel tudjuk, hogy szállodánként eltérő szervezeti felépítéssel találkozunk, ezért a besorolások mindig csak esetlegesek, vagy a nagy átlagot képviselik. Tekintsünk át néhány munkakört az egyéb szolgáltatásokhoz kapcsolódva!
A telefonközpontos feladatai
A telefonközpont működhet önálló területként vagy a recepció részeként, ennek függvényében más a felettese. Úgy tartják, hogy a telefonközpontos a szálloda hangja, így az első kapcsolatot gyakran ők jelentik a vendéggel. A munkakör betöltéséhez előnyt jelent a kellemes hang, a nyelvtudás, a jó memória és a türelem.
Feladatai közé tartoznak a következők:
· A szállodába érkező telefonhívások fogadása, kapcsolása
· Információ adás a szálloda szolgáltatásairól, rendezvényeiről
· Távirat feladás (bár az e-mail ma már gyorsabb)
· Telefonos ébresztés
· Üzenetközvetítés
A mobil telefonok korában lassan csökken a jelentősége a kifelé menő hívások bonyolításában, de a bejövő hívások még nem automatizálhatók.
Telefonközpontos, a szálloda Földszinti munkaterületéhez sorolható munkakör, melyben a szállodába érkező telefon hívások fogadása teszi ki a munka legnagyobb részét.
Hostess feladatai
A hostessek nagyon sok területen dolgozhatnak (Front Office, rendezvény, étterem), de mindannyiszor háziasszonyi teendőket látnak el. Különleges elvárás a jó megjelenés, ápolt külső, több idegen nyelv beszéd szintű ismerete, kedvesség, udvariasság.
A munkakörhöz kapcsolódó feladatok:
· Vendégkísérés, háznézés
· Az étteremben vendégfogadás, ültetés
· Rendezvényeken a vendégek regisztrálása, eligazítása
· A szálloda szolgáltatásainak ajánlása, értékesítése
· A transzfer gépkocsi értékesítése
· Saját programok szervezése
· Egyéb vendégszolgálattal kapcsolatos feladatok (titkárnői tevékenység, ügyintézés)
A rendezvények alkalmával magas hostess létszámra van szükség, melyeket gyakran közvetítő cégektől „rendelnek” meg a szállodák.
A Porta alá tartozó munkakör, melyben a vendégeket - mintegy háziasszonyként - kísérik és számukra különböző szolgáltatásokat ajánlanak és értékesítenek, valamint megpróbálják a kéréseiket teljesíteni.
A ruhatáros feladatai
Ruhatárat a szállodában több helyen is alakíthatnak ki, például az előcsarnokban, a vendéglátó egységek mellett, a rendezvény területen és az egyéb szolgáltatóhelyek közelében (uszoda, szépségszalon). Feladatuk a vendégek kabátjának, kalapjának, esernyőjének és kisebb csomagjainak megőrzése. A ruhatárban elhelyezett holmikért a szálloda felelősséget vállal, így a ruhatáros nem hagyhatja el a munkahelyét.
Konkrét feladatai:
· A vendég holmijainak átvétele, kulturált elhelyezése,
· Ruhatárjegy kiadása
· Jegy ellenében a holmik hiánytalan visszaadása
· A ruhatári terület tisztántartása
· A szükséges eszközök biztosítása (elegendő vállfa, jegytömb, ruha- és cipőkefe, varrókészlet.
A munkakört nyugdíjasok is betölthetik, mert fizikailag nem megerőltető, de a rendezvények alkalmával a ruhatárnak mindvégig nyitva kell tartani.
A transzfer gépkocsivezető feladatai
Általában a portai segédszemélyzethez soroljuk ezt a munkakört, melyre akkor van szükség, ha a szálloda saját gépkocsival rendelkezik. Alkalmazásuk révén lehetőség nyílik önálló programok szervezésére, a vendégek városon belüli és kívüli szállítására meghatározott tarifák ellenében. A munkakör feltétele a hivatásos jogosítvány, a helyismeret és térképismeret, vezetési gyakorlat, jó megjelenés, alapfokú nyelvismeret.
Feladatai:
· A transzfer gépjárművek vezetése
· A vendégek szállítása
· A transzfer gépkocsi rendszeres takarítása, szervízelése
· Adminisztrációs feladatok elvégzése (útnyilvántartás vezetése)
A Porta alá tartozó munkakör a magasabb kategóriás szállodáknál, feladata a szálloda gépjárművének vezetése, tisztántartása, és a vendégek számára transzfer szolgáltatás nyújtása.
A mosodai munkakörök és feladataik.
Azokban a szállodákban, ahol komoly mosoda üzemel, külső rendeléseket is ellátnak és ezzel önálló bevételük keletkezik, működhetnek önálló üzemegységként saját vezetés alatt. Gyakoribb azonban, hogy a Housekeeping, vagy a gondnokság vezető irányításával dolgoznak. A munkamegosztás függvényében a következő munkakörök lehetségesek:
· Textil árvevő (ügyfélszolgálatos, pultos): a beérkező textíliát illetve egyéb mosásra és vegytisztításra váró ruhaneműket tételesen átszámolja, bizonylat ellenében átveszi, esetleg vegypróbát végez rajtuk, szétválogatja és a megfelelő munkafolyamathoz eljuttatja. Általában az elkészült anyagokat ő adja vissza a megrendelőnek és ő felel az átmeneti raktározásért is.
· Mosómester: a szennyesek különböző ipari gépekben történő mosását végzi, melyhez ismernie kell a textil fajtákat, ezek mosószer és hőigényét. A gépek működtetése és az anyagok ki- és berakása a feladata. Gyakran a szárítást is ő felügyeli.
· Vegytisztító: a speciális vegytisztítást igénylő ruhaneműk kezelését végzi.
· Kalanderes (vasaló): az ipari vasalót működteti, mely kifejezetten az ágyneműk, abroszok gyors vasalására alkalmas.
· Vasaló: általában hölgyek látják el ezt a feladatot, melyben a vendégek ruháit kell száraz vagy gőzvasalóval kisimítani. Nagyon felelősségteljes beosztás, mert a különleges anyagok speciális bánásmódot igényelnek.
· Segédmunkás: lehetnek olyan munkakörök, melyek a fentiekben nem említett, szakképzettséget nem igénylő feladatokat végzik, mint a helyiség és a gépek takarítása, a ruhaneműk mozgatása, csomagolása, kiszállítása stb.
Szálloda mosodai alkalmazottja, feladata a szállodai (esetleg vendég) textíliák mosása, a mosó és szárító berendezések kezelése.