Sales
A szálloda – mint komplex termék – eladását, piacra vitelét segítik az értékesítési csoport dolgozói. Feladataik közé tartozhat a szoba- és a rendezvény kapacitás értékesítése, ezekre a megrendelések felvétele, de gyakran ezt a Front Office és a Banquet részleg végzi.
Az itt dolgozó értékesítők szakosodni szoktak pl.
· Desztinációra: a meglévő és a potenciális küldő országok gazdasági helyzetét vizsgálják és azt, hogy hol, milyen csatornákon keresztül lehet a szállodát értékesíteni.
· Nyelvterületre: a nyelvtudás alapján osztják fel, hogy melyik értékesítő, melyik piacon adja el a szállodát.
· Vendégkörre: az egyéni, a csoportos és a corporate partnerekre külön munkatárs koncentrál
A feladatuk, hogy kövessék a nemzetközi trendeket, hogy új értékesítési csatornákat és partnereket keressenek, a meglévőkkel tartsák a kapcsolatot, figyelemmel kísérjék és szükség szerint módosítsák a szerződéseket. Munkájuk nagyon sokrétű, melyhez a nyelvtudás, a jó kommunikációs és szervező képesség nélkülözhetetlen.
Marketing, Guest Relation
A marketing fontosságát nem szükséges már magyarázni, a szállodapiacon egyre növekvő verseny ugyanis kikényszerítette, hogy a keresleti és kínálati viszonyokat minden vállalkozásnak figyelemmel kell kísérni. Ezért alakultak ki azok a munkakörök, melyek a szálloda piacra vitelének módját egyre hatékonyabbá teszik.
Ide tartozó munkakör a:
· Marketing asszisztens: általában a piackutatással foglalkozik, követi a konkurencia újdonságait és a keresletben megfigyelhető változásokat. Elemzéseket és javaslatokat készít a termék választék és az árkialakítás vonatkozásában
· Guest Relation munkatárs: a szállóvendégekkel való hatékonyabb kapcsolat tartás a legfontosabb feladata, melynek kapcsán sokat forog a vendégek között, igyekszik a véleményüket kikérni a nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban, így kérdőívet állít össze és értékeli az eredményeket. Kulcsszereplője a panaszok gyors megoldásának és kivizsgálásának.
A szállodai munkakörök (feladatok) egyike, mely a vendég és a szálloda kapcsolatát igyekszik kellemessé, szorossá tenni, melyben a vendég elégedettsége alapvető fontosságú.
PR
A marketing munka egyik összetevője, melynek célja nem a vásárlásra ösztönzés, hanem a szálloda jó hírének és imázsának kialakítása, a bizalom megszerzése.
A PR asszisztens:
· a szálloda Public Relation tevékenységéért felel, igyekszik minél több olyan megjelenésnek, rendezvénynek a média visszhangját megszervezni, mely jó fényt vet a szállodára.
· Tartja a kapcsolatot a piaci szereplőkkel (pl. szállítók, hatóságok, sajtó stb.), számukra partner party-kat szervez.
· Kiválasztja azokat a szponzorálási lehetőségeket, melyek a szálloda profiljához, imázsához illeszkednek.
· Szervezi az idegenforgalmi célú vásárokra és kiállításokra történő kijutást.
A marketing kommunikációs eszközök egy csoportja, melynek célja nem a vásárlásra ösztönzés, hanem a vállalatról kialakult kép formálása, a piaci szereplők és a közvélemény bizalmának elnyerése.
Reklám
A reklám is a marketing kommunikáció egyik területe, melyre a szállodák nem a hagyományos módon költenek. Kevés hirdetést látunk a televízióban vagy hallunk a rádióban, inkább a sajtót használják a rendezvények vagy akciók hirdetésére. Sok olyan reklám hordozót alkalmaznak, melyet a vendég a szállodai tartózkodás után magával vihet.
A reklám asszisztens:
· a reklám eszközök és hordozók leghatékonyabb kombinációját keresi
· jó kapcsolatot tart fenn a nyomdákkal, kreatív cégekkel és a médiával.
· A reklámköltségvetést beosztja.
· Igyekszik a szállodai reklámfelületeket (pl. kulcskártya, lift belső fala) minél hasznosabban értékesíteni.
Ma már ehhez a munkakörhöz is szerezhető speciális OKJ-s végzettség (Reklám ügyintéző)