Az eredmény
Az eredmény a tevékenység során keletkezett bevételek és kiadások különbsége, mely lehet pozitív, ilyenkor nyereségről beszélünk. A negatív eredményt veszteségnek hívjuk. Minden gazdálkodó célja az, hogy a veszteséget elkerülje és minél magasabb nyereséget érjen el. Ha egy vállalkozás veszteséges, az nem jelenti automatikusan a cég megszűnését, b
A pozitív eredmény azt jelenti, hogy a költségeket fedezni tudták a bevételekből és még ezen felül többlet is keletkezett. A nyereséggel a tulajdonos rendelkezik. Tartalékolhatja későbbi beruházásokra például, vagy visszaforgathatja a vállalkozásba, de ki is veheti a cégből osztalékként.
A profit, amely a vállalkozás működtetésének célja, a bevételek és ráfordítások különbségeként mutatjuk ki. Amennyiben a költségek értéke magasabb, akkor az eredményt veszteségnek hívjuk.
Az eredmény kimutatás
Az eredmény megállapítása az eredmény kimutatás levezetésével történik. Bármilyen vállalkozásról legyen is szó, ennek lényegi tartalma mindig ugyanaz: a bevételekből ki kell vonni a költségek összegét és ennek egyenlegeként kapjuk meg az eredmény pozitív vagy negatív értékét.
A bevételből a költségek többféleképpen, különböző csoportosításban vonhatók le, így eltérő eredmény kimutatás sémák (jövedelmezőségi sorok) léteznek.
A szállodai eredmény kimutatás három eredményszintet különböztet meg, ennek levezetését vizsgáljuk meg.
Olyan számviteli levezetés, melyben a vállalkozás összes bevételeit és költségeit felsoroljuk, és ezek különbségeként megállapítjuk a képződött profit nagyságát.
Az árrés
Az eredmény levezetéséhez először össze kell gyűjteni a szállodában keletkezett összes árbevételt, így a szállásadásból, a vendéglátásból és az egyéb szolgáltatásokból származó tételeket összeadjuk.
Ebből le kell vonni az eladott áruk beszerzési értékét, azaz az elábét. Ez főleg a vendéglátásban jellemző, mert az eladott italok áfa nélküli beszerzési ára és az ételek nyersanyagértéke sorolható ide. A különbséget árrésnek hívjuk, amely tehát úgy keletkezik, hogy az árbevételből kifizetjük az alapanyagokat és italárukat.
Az árrésnek fedezetet kell nyújtani az elábén kívüli többi költségre és a nyereségre is.
ÖSSZES ÁRBEVÉTEL - ÖSSZES ELÁBÉ = ÁRRÉS
Az üzemegységek eredménye
Az árrés kiszámítása után kell levonni a szállodai költségek első csoportjába tartozó közvetlen költségeket. Ezek az üzemegységeknél (szobakiadás, vendéglátás, gyógyászat) keletkező ráfordítások, melyek tartalmazzák az ott dolgozók bérköltségét és a
Az üzemegységek eredményét tehát úgy mutathatjuk ki, ha az adott helyen keletkező árbevételből levonjuk az ugyanott felmerült elábét és közvetlen költségeket. Ez az első eredményszint, mely a fő tevékenységekben elért eredményt mutatja.
ÁRRÉS - KÖZVETLEN KÖLTSÉGEK = ÜZEMEGYSÉGI EREDMÉNY
A szállodai eredménykimutatás sajátos szintje, melyben csak a fő tevékenység során kapott árbevételeket és csak az üzemegységek költségeit hasonlítjuk össze, megállapítva a különbséget.
A bruttó üzemeltetési eredmény
A szállodák sajátos eredmény kimutatásának második szintje a bruttó üzemeltetési eredmény. Ez a szint mutatja meg, hogy a szálloda üzemeltetése (Az alap- és a kiegészítő tevékenységek együttesen) mekkora eredményt hoz. Logikus, hogy ez mindig kisebb lesz az üzemegységi eredményszintnél, hiszen ott számba vettünk minden bevételt, most pedig már c
sak további költségek levonása történik. Mely költségekről van szó? Az üzemegységi eredményből levonjuk az általános (vagy közvetett) költségeket, melyek a háttértevékenységekhez kapcsolódnak. Ez az eredmény mutatja meg a management rátermettségét és szakmai hozzáértését, és ezt szokták a szállodák összehasonlításakor figyelembe venni. Az angol elnevezés alapján (Gross Operating Profit) ezt az eredményt GOP-nek nevezik a szakmában.ÜZEMEGYSÉGI EREDMÉNY - ÁLTALÁNOS KÖLTSÉG = B◦ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY
A szállodai eredménykimutatás sajátos szintje, melyben a fő tevékenység során kapott árbevételeket valamint az üzemegységek és a közvetett (általános) költségeket hasonlítjuk össze, megállapítva a különbséget.
A nettó üzemeltetési eredmény
Ez a szállodai eredmény kimutatás harmadik szintje, mely a teljes működés eredményét mutatja meg. Ez lesz a három szint közül a legkisebb értékű, mivel le kell vonnunk a bruttó üzemeltetési eredményből az állandó költségek összegét is. Az állandó költségek akkor is felmerülnek, ha egyetlen vendég sincs a házban. A szállodákban sajnos magas ezeknek az aránya. Azt is tudjuk, hogy a vezetőknek ezekre a költségekre nincsen hatásuk, mivel a tulajdonosok dönthetnek róluk. A feladat tehát az, hogy minél magasabb bevételt érjenek el, mely az állandó költségekre is fedezetet nyújt. Az angol elnevezése alapján (Net Operating Profit) ezt az eredményt NOP-nek is nevezik.
B◦ ÜZEMELTETÉSI EREDM.– ÁLLANDÓ KTSÉG = N◦ ÜZEMELTETÉSI EREDMÉNY
A szállodai eredménykimutatás sajátos szintje, melyben a fő tevékenység során kapott árbevételeket valamint az ennek elérése érdekében felmerült összes (közvetlen, közvetett és állandó) költségeket hasonlítjuk össze, megállapítva a különbséget.