Érdeklődéssel kapcsolatos kifejezésekkel mindennapjainkban gyakorta élünk. Sokszor magunkról nyilatkozva azt mondjuk, hogy érdekel például a történelem, de a matematika nem, vagy érdekelnek a krimisorozatok, szemben a horrorfilmekkel. Az is elképzelhető, hogy valami iránt ugyan érdeklődünk, figyelmünk azonban egy adott pillanatban másra irányul. Ilyenkor azt mondjuk, ezzel nem akarok foglalkozni, mert most nem érdekel. Érdekesnek, sőt érdekfeszítőnek találhatunk valamit, ha gondolatainkat mozgásba lendíti, érzéseinket felkorbácsolja. Előfordul, hogy másokat jellemzünk azzal, hogy érdeklődő a természete, vagy éppen a tekintete. Végül az érdeklődést kiterjeszthetjük társadalmi méretekre, s úgy fogalmazunk, hogy ez vagy az a probléma az érdeklődés középpontjában áll.
A unalom az érdeklődés kapcsán úgy merül fel, mint hiányállapot. Akiknek színes az érdeklődése mindig talál magának boldogító elfoglaltságot, zenét hallgat, olvas, kutyát sétáltat, beszélget a barátaival, szörfözik a gépen, stb. Nemigen ismeri azt a zavart, szorongást, amit a sok szabadidő okoz. Akkor válik nyomasztóvá az idő, ha nem lehetőséget jelent, hanem ürességet, ami annyira feszítő, hogy bármi áron szabadulni szeretnénk tőle.
Az érdeklődés a személyiségtartós irányulása valamilyen külső vagy belső tárgy felé. Vannak széles érdeklődési körrel rendelkező emberek, akik szinte mindenről tudnak beszélni, és csak úgy ontják az információkat. A szűkebb érdeklődési körűek inkább csak egy-egy témára koncentrálnak, de abban alaposan elmélyülhetnek.
Az érdeklődés nem választható el a személyiségtől, mert annak irányultságát, preferenciáit fejezi ki.
Az érdeklődés az életkorral együtt változik. Minden életkorban vannak jellemző érdeklődési körök és az annak megfelelő tevékenységek gyakrabban ismétlődnek. A kislányok babáznak, a fiúk autóval és harci eszközökkel játszanak, a kamaszok diszkóba járnak stb. A divat is jelentősen befolyásolja az érdeklődést.
A felnőttkorra általában már kialakul a személyre jellemző differenciált érdeklődési struktúra, és az emberek igyekeznek úgy rendezni az életüket, hogy azokkal a dolgokkal foglalkozhassanak, amelyek érdeklődésüknek megfelelnek. Sokszor csak munka után vagy mellett nyílik erre lehetőség. Szerencsés esetben az embereknek sikerül olyan foglalkozást választaniuk, amely közel áll érdeklődési körükhöz.
A felnőttek esetében az érdeklődés többnyire tükröződik a választott tevékenységformában, illetve a foglalkozásban. Amikor felnőttek bemutatkoznak, gyakran a foglalkozás, a munkakör, a végzettség megnevezésével kezdik. Ez fontos szerepet tölt be az önértékelésben, mert egyben körülírja a társadalmi ranglétrában elfoglalt helyet is.
Máskor a hobbi tölt be fontos szerepet. Gimnazisták leginkább szintén az érdeklődésüknek megfelelő hobbijaikkal jellemzik magukat. Azok, akiknek különleges hobbijuk van, különösen nagy hangsúlyt fektetnek rá, és gyakran az önértékelésükben ez még a foglalkozásnál is nagyobb szerepet kap.
Az érdeklődést osztályozhatjuk a terület szerint, amelyre irányul. Beszélünk műszaki, tudományos, művészeti, természet-tudományos, irodalmi stb. érdeklődésről.
Az irányító típus olyan feladatokat végez szívesen, amelyben magukra vállalhatják a dolgok felügyeletét és ellenőrzését, szívesen adnak utasításokat. Szeretik vállalni a felelősséget, megszervezik saját és mások tevékenységét, függetlenek és önállóak.
Az újító személyek szeretnek a dolgok mélyére látni és a problémák megoldásához kísérleti, vagy elméleti úton eljutni. Fontos a számunkra, hogy a munka során új dolgokat, új megoldásmódokat fedezzenek föl és kezdeményezzék ezek terjesztését. Vonzódnak a tudományos feladatok iránt, igénylik az új élményeket. Könnyen alkalmazkodnak, és könnyen viselik el a változásokat is.
A módszeres érdeklődés típussal rendelkező emberek azt kedvelik, ha tevékenységüket világos szabályok és kipróbált módszerek között végezhetik. Elfogadják az irányítást és felügyeletet, szívesen követik mások utasításait, szeretik a rutineljárásokat. Jobban kedvelik az előrelátható és kiszámítható feladatokat, mint a váratlan eseményeket.
A tárgyias érdeklődés típusba azok a személyek sorolják magukat, akik szívesen dolgoznak szerszámokkal, gépekkel. Szeretnek tárgyakat előállítani és javítani, fontos számukra, hogy megértsék hogyan működnek azok az eszközök amelyekkel dolgoznak
A szociális érdeklődés, mint érdeklődési preferencia azt jelenti, hogy az ide tartozó személyek szívesen kerülnek kapcsolatba más emberekkel. Szívesen viselnek gondot másokra, könnyen lépnek kapcsolatba az emberekkel és segítőkészek. Hajlamosak az együttműködésre, szívesen dolgoznak csoportban. Szeretik az olyan munkát, amelyben személyes kapcsolatok kialakítására van szükség.
A tanulásban fontos szerepe van az érdeklődésnek. Azokat a dolgokat, amelyek az érdeklődéstől távol esnek, a fiatalok nehezebben sajátítják el. E szerint minél inkább sikerül felkelteni az érdeklődést egy tananyag vagy szakterület iránt, annál könnyebb lesz jó eredményt elérni a tanulóknál. Diákok saját érdeklődésüket gyakran a kedvelt tantárgyak révén határozzák meg.
Az érdeklődés felkeltésének egyik lehetősége a gyakorlatorientált, változatos eszközökkel való oktatás. Ha minden tanóra egyformán zajlik, akkor lehetséges, hogy a már meglévő érdeklődés is
gyengül. Általában a monoton feladatok sok esetben csökkentik az érdeklődést, míg a kihívást jelentő, érdekes és változatos feladatok felkeltik és fenntartják azt.Az érdeklődés azért is fontos, mert erre alapozva választanak pályát a fiatalok. Az érdeklődés elmélyüléséhez feltétlenül szükséges, hogy egy adott tevékenységről több információt szerezzenek, "élet közelbe" kerüljön az adott tevékenység, és ha lehet, akkor a gyakorlatban is kipróbálhassák.