A szexualitás felfogása az ókorban
Ez a szemlélet természetes dologgá tette – pontosabban annak őrizte meg – ezeknek az embereknek a számára a testi szerelmet, még akkor is, ha a házassági szabályok (a vagyon, a család és a férjek „tulajdonjoga” védelmében) szigorúan tiltották annak házasságon kívüli élvezetét. Egyiptomból alig maradt forrás a szerelmi életről, míg az indiaiak és kínaiak azóta is népszerű szakkönyvekben hirdették a szexualitás fontosságát a férfi és nő boldogsága szempontjából. Ezekben a kultúrákban – és ide az egyiptomi is beletartozik – a téma nem volt tiltott, így akár mitológiai témaként, akár mágikus céllal (termékenységvarázslás), oktató vagy díszítő jelleggel, általában természetes módon ábrázolták a szeretkezést, vagy a többé-kevésbé stilizált nemi szerveket. (Ez utóbbiak közé tartozik az egyiptomi obeliszk, mely – az e tekintetben rendhagyó és egyedülálló egyiptomi felfogás szerint – a hímneműnek felfogott Föld termékenyítő erejét fejezi ki. A hinduk gyakorta ábrázolták ilyen formában Siva istent, aki előtt az asszonyok gyermekáldásért könyörögtek. A Délosz szigeti Apollón szentélyhez vezető utat is hasonló – az obeliszknél egyértelműbb – szobrok övezték.)
A szerelem szabályai az ókorban
A szüzesség persze az itt tárgyalt civilizációkban is érték a házasodás során. A zsidó szokásjogban a szűz lányért kétszer annyit kellett fizetnie a vőlegénynek, mint az özvegy vagy elvált nőért. A szüzesség fogalma a tisztaság és ártatlanság fogalmával kapcsolódott össze. A görög mítosz szerint Héra minden évben megfürdött a Kanathosz-forrásban, s ettől mindig újra visszanyerte szüzességét, jóllehet különben sok gyermek anyja s legfőbb női isten, termékenységistennő is volt. Itt a szüzesség az évenkénti újrakezdéshez, a természet megújulásához kapcsolódik. A rómaiaknál a házi tűzhely istene Vesta volt. Úgy tartották, hat papnőjének azért kell legalábbis szolgálatuk végéig – vagyis nagyjából negyvenéves korukig – megőrizniük szüzességüket, mert ezzel biztosítják a családi tűzhelyek, a családi élet tisztaságát. Ezek a szerelemmel, termékenységgel és szüzességgel kapcsolatos különféle nézetek és gyakorlatok jól összefértek a „komplementáris” világképen belül.
A vérfertőzés, a közvetlen rokonok szerelmi kapcsolata ezekben a kultúrákban is tilos. Ugyanakkor egyes társadalmak elit csoportjaiban szokás volt a testvérházasság. Ennek politikai okai vannak, megerősíti egy vezető kis családi csoport összetartozását. Ezzel találkozunk az inkáknál, az ókori Egyiptomban, egyes afrikai királyságokban (például Uganda, Szudán), Thaiföldön vagy Hawaiiban. (Ez azonban nem vont maga után degenerálódást, mivel – többnejűség lévén – a rokon feleségek mellett az előkelőségeknek idegen feleségeik is voltak, s leszármazottjuk is több volt az ilyen kapcsolatokból
.)
A görögöknek ma különösnek tűnő szokása volt, hogy a fiatal fiúk gyakran előbb idősebb férfiaknak voltak a szeretőik, és csak később fordultak a nők felé, és akkor sem kizárólagosan. Sőt, mint Platón Lakoma című művében a beszélgetők – köztük Szókratész – kifejtik, az ilyen homoszexuális kapcsolatot tartják az igazi szerelemnek. A mitológia szerint magának Zeusznak is volt fiú szeretője, Héra nem kis bosszúságára. A görög társadalom ugyanis annyira elzárta a világtól, minden ismerettől az asszonyokat, hogy velük lelki-szellemi közösség, valódi szerelem csak ritkán alakulhatott ki. A hetérák és eltartóik kapcsolata sem gyakran válhatott valódi szerelemmé, hiszen üzleti jellegű volt. A homoszexualitás a szegényebbek és a nők között is elterjedt. Az előbbiek között talán azért, mert a sok gyerek örökös születésétől, vagyis a birtok elaprózódásától igen féltek. Ezért a férfiak későn nősültek, hetérákra pedig nem volt pénzük. Az egymás között élő katonák között is hasonló viszonyok alakultak ki, például Spártában. Hasonló volt a helyzet a nők esetében. Ott, ahol egyáltalán oktatták őket, mint Spártában és Leszboszban, a férfiaktól elkülönítették őket házasságukig, így a nők is egymás között találhattak szeretőre.