Martin Luther vallásújító tanait a Svájcban élő Ulrich Zwingli fejlesztette tovább. Munkáját halála után a francia származású Kálvin János (Jean Calvin 1509-1564) folytatta. Szerintük az üdvöz sztottak közé tartoznak. Ilyen bizonyság a Szentírás parancsainak megfelelő, önmegtartóztató életvitel, sőt, a kereskedelmi, pénzügyi és ipari vállalkozások terén elért siker is. A katolikusokkal szemben tehát szerintük nem hogy üldözendő, de egyenesen üdvös az uzsora, de - szemben a katolikus egyház gyakorlatával - elítélték a fényűzést. A pénzt szaporítani kell, de tilos elkölteni, vagyis befektethető tőkévé kell halmozni. A kálvinizmus a vállalkozók, polgárok ideológiája lett, s maga is lendületet adott a vállalkozások beindításához. A svájci (helvét) irányzat is elismerte a keresztség és úrvacsora szentségét, de elvetette a misét, mert úgy tartotta, hogy a bor és ostya csak szimbolizálja Krisztus testét, de nem azonos azzal. (Márpedig a mise szertartásának lényege a bor és ostya - oltáriszentség - átlényegülése.) Kálvin azt is hirdette, hogy a zsarnok uralkodóval szemben a magánembereknek nem, de a nép által megbízott intézményeknek kötelességük fellépni, akár fegyveresen is. A két nagy protestáns irányzat (protestáns = tiltakozó, 1529-ben Luther hívei tiltakoztak a speyeri birodalmi gyűlésen, egy döntés ellen), megpróbált közelíteni egymáshoz, de számos teológiai kérdésben (főleg az úrvacsora és a predesztináció értelme zésében) nem tudtak megegyezni. Így a svájciak is külön egyházat (református) építettek ki. Ebben az egyházkerületeket a svájci kantonok szövetségének mintájára a lelkészek és polgárok közül demokratikusan választott presbitérium irányította, fejedelmi, földesúri beleszólás nélkül. A lelkészeket is maguk választották. Templomaikban freskók, festett oltárképek nincsenek. Mise helyett prédikációból és éneklésből álló istentiszteleteket tartanak, melyekhez áldozás - úrvacsora - csak az év meghatározott napjain csatlakozik. A kálvinizmus Svájcban, Németalföldön, Ke let-Magyarországon és Skóciában lett meghatározó felekezet. Hatással volt Dél-Franciaországban, ezeket a kálvinistákat hugenottáknak hívták. Az Angliában a 16. század második felében kialakuló anglikán irányzat a két protestáns vallás sajátos ötvözete volt. A következetes angol kálvinistákat, akik meg akarták tisztítani az egyházat a katolikus maradványoktól, a dogmák helyett pedig a személyes hitre, erkölcsi tisztaságra helyezték a hangsúlyt, puritánoknak nevezik. A puritanizmus más országokban is fellépett a református egyházon belüli katolikus maradványok ellen. (A kálvini egyház helyenként eltérő szervezetű volt, és a predesztináció tanát sem vallották mindenütt és mindig olyan végletes formában, mint maga Kálvin.)
ülés nem csak az egyháztól független, hanem magától az egyéntől, annak cselekedeteitől és szándékaitól is. Isten ugyanis mindenkiről már születése előtt eleve eldöntötte hogy a mennyországba vagy a pokolba rendelte (ez az eleve elrendelés, a predesztináció tana). Az emberek ezt nem befolyásolhatják, legfeljebb bizonyosságot szerezhetnek afelől, hogy a kivála