Sajátos értékesítésösztönzési módszerek a vendéglátásban
A sajátos értékesítésösztönzési módszerek a következők: korlátlan fogyasztás, gyermekajánlatok, boldog órák, menü, versenyek, játékok, közös akciók, kuponok, ajánlat gépkocsival érkezőknek, házhoz szállítás, bevezető árak, ingyenes belépő, ingyenes csomagolóanyag, tagsági kártya, konferencia package.
Korlátlan fogyasztás
Magyarországon svédasztalos étkezés néven vált ismertté a módszer, mely egység-áron kínált, büférendszerű reggeli, ebéd vagy vacsora. All inclusive a neve a szállodákban, amikor a vendég előre fizet egy meghatározott összeget, melyért „mindent” ingyen kap. Ez persze konkrét ellátásra vonatkozik, lehet, hogy csak az ételekre, máskor az italokra is vonatkozik. Esetenként még a drága rövidital fogyasztás is eleme a „mindent magában foglaló” (all inclusive) ajánlatnak. Több szállodában különféle színű karkötőkkel látják el a vendégeket, melyeknél a szín jelzi, hogy milyen termék fogyasztására jogosult a vendég.
Gyermekajánlatok
A gyorséttermi láncoknál jó példát találunk erre. A Mc Donald's a gyermekmenü mellé ajándékot (apró, de strapabíró játék) ad, a Burger King papírkoronával ajándékozza meg apró vendégeit. Sok étterem kisebb, úgynevezett gyermekadagot kínál, természetesen kedvező árért.
Boldog órák
Meghatározott időpontokban a vendég a megvásárolt ital mellé kap egy másikat ajándékba. Ez általában holtidőszakokban történik, pl. a nyaralóhelyi bárokban az éjszakai órákban, amikor kezd apadni a forgalom, a szórakozóhelyeken pedig né-hány órával a program kezdete előtt. A kisebb üzletek gyakran a "kettőt fizet - hármat kap" akciót alkalmazzák.
Menü
Az étlapon egyébként is szereplő választék elemeiből összeállított ételsor, melyet egység áron kínálnak az éttermek. Ez az ár kedvezményesebb, mintha az egyes összetevőket külön-külön venné meg a vendég. Alkalmazási területe igen széles, a munkahelyi étkezéstől kezdve, a gyorséttermi láncok által összeállított menükön át a díszétkezésig bezárólag sok helyen használatos módszer.
Versenyek, játékok
Több neves vállalkozás támogat különféle televíziós, rádiós játékokat, sporteseményeket, ahol a nyertesek valamelyik szállodában egy ingyen eltölthető hétvégét, vacsorameghívást, disco belépőt kapnak.
Közös akciók - kuponok
Két vagy több szervezet összefogva ösztönzi fogyasztásra a vendéget. Ekkor a szolgáltatásokat összekapcsolják, az együttes fogyasztás teremt megtakarítást a vevő számára. Szép példája ez a közös összefogásnak, az egymás megsegítésének.
Ajánlat gépkocsival érkezőknek
A Mc Donald's marketing szakemberei jöttek rá arra, hogy a mai rohanó világban sok embernek nincs ideje a kényelmes étkezésre. Ezért üzleteik oldalába kiadó ablakot alakítottak ki, ahonnan átveszi a vendég a becsomagolt árut és máris folytathatja útját. Mc Drive-nak nevezték el ezt az értékesítési formát.
Házhoz szállítás
Főleg pizzériák, de több étterem is foglalkozik az ételek kiszállításával. Kisebb cégek természetesen csak meghatározott mennyiség mellett vállalják, akkor azonban díj-mentesen. Az Internet elterjedésével ez a kiszolgálási forma nagy jövő előtt áll.
Bevezető árak
Új üzlet nyitásakor bizonyos ideig árengedménnyel árusítják a termékeket, szolgáltatásokat. Az engedmény mértéke változó, még az is előfordul, hogy a törzsvendégekre alapozó üzlet az első napon több terméket ingyen kínál.
Ingyenes belépő
Főleg az éjszakai szórakozóhelyek kedvelt eszköze, hiszen ha már betért a vendég, feltehetőleg fogyasztani is fog. Ezt a módszert a szórakozóhelyeken alkalmazzák leggyakrabban, elsősorban hölgyek számára. Jó értékesítésösztönzési eszköz, ha a kezdeti (pl. kora este) gyengébb forgalom esetén engedik be „ingyen” a vendégeket.
Ingyenes csomagolóanyag
Egyes hidegkonyhai termékeket forgalmazó üzlet, pizzéria vagy cukrászda külön erre a célra készíttet kemény csomagoló dobozt - mely egyben kiváló reklámeszköz is -, amit térítésmentesen ad az áruhoz.
Tagsági kártya
Elsősorban a szórakozóhelyek gyakorlatában terjedt el. A tagsági kártya felmutatása kedvezményes belépést, esetleg fogyasztást tesz lehetővé. Számos szálloda szervez ilyen típusú szolgáltatást, elsősorban az üzletemberek számára.
Konferencia-package
A konferencia package hasonló a csoportkedvezményhez, szállás nélküli, vagy a szállást is magában foglaló átalányár. Leggyakrabban étkezést is tartalmaz, sőt az ünnepi rendezvényeket is a szállást adó cég szervezi.