A fogyasztót ösztönző módszerek
A fogyasztót ösztönző módszerek céljai lehetnek:
- új termék vagy szolgáltatás kipróbáltatása,
- vevők elcsábítása a versenytársaktól,
- a termékéletgörbe érettség szakaszában lévő termékek gyorsabb értékesítése, különösen nagyobb készletek esetén,
- hűséges vevők jutalmazása, vagy megtartása
A felhasználható eszközök a következők: minták, kuponok, árengedmények, kedvezményes csomag, jutalom, verseny, vagy játék, hitelek, eladáshelyi reklámok.
Az étkeztetés során előre meghatározott ételsor kialakítása.
Magyarországon svédasztalos étkezés néven vált ismertté a módszer, mely egységáron kínált, büférendszerű reggeli, ebéd vagy vacsora.
Elsőként az üzlet portálja, a homlokzati megjelenítés ötlik az emberek szemébe. A portál az első élmény, aminek alapján a vendégek az üzletet értékelik.
Az üzlet atmoszférája értékesítésösztönzési elem. Olyan atmoszféra kialakítása szükséges, ahol a vendég jól érzi magát.
A kényelem megteremtésének nélkülözhetetlen eszköze, az értékesítésösztönzés eleme.
Az értékesítésösztönzés része, a versenyek és játékok a vendégek számának és fogyasztásának öésztönzésére szolgál.
Sok üzlet csokoládéval, cukorkával kínálja a gyerekeket, mások kedvezményes áron "fél adagokat" szolgálnak fel a számukra.
Meghatározott időpontokban a vendég a megvásárolt ital mellé kap egy másikat ajándékba.
Sokszor maga a csomagolás is lehet ajándék, mert a termék elfogyasztása után is felhasználható a háztartásban (pl. fából készült tortadoboz, köcsögben lekvár).
Az ételek bemutatására szolgáló rendezvény.
Az eladás helyszínén rendezik, kínáló pultokat, plakátokat alkalmaznak. A kínálást hosstesek végzik.
A versenyeknél általában valamilyen készségről, ismeretről kell bizonyosságot tenni, a nyereményjátékoknál a szerencse és a véletlen nyújt nyerési lehetőséget.
A kupon igazolás a vevőnek az árcsökkentésről, amelyre adott termékek vásárlása esetén jogosult.
Árpolitikai és értékesítésösztönzési eszköz. Engedményt általában a gyengébb periódusokban szoktak nyúntani, mely lehet szezonális, napi, ennél szűkebb intervallum is.
Ebben az esetben a fogyasztó teljes áron veszi meg a terméket, de valamilyen vásárlást igazoló tárgy (kupak, címke, vonalkód) ellenében visszakap néhány százalékot a vételárból.
A leggyakoribb forma ebben az esetben a csomagoláson kívül vagy belül elhelyezett ajándéktárgy.