Az árképzés súlypontjai (orientációk)
A vendéglátásban az árképzés eltérő súlypontjai, orientációi a következők lehetnek:
- a beszerzés,
- a költségek,
- a versenytársak árai,
- a kereslet.
Ezek a tényezők irányíthatják az árkialakítást egyenként vagy egymással kombinálva.
Az árképzés alapjául szolgáló ismérveket határozza meg.
A lehető legnagyobb árbevétel elérése
A lehető legnagyobb árbevétel elérését célul kitűző vállalkozások a „sok kicsi sokra megy ” elvét igyekeznek megvalósítani. Ár érzékenynek feltételezik a piacot, ezért alacsony áron kívánnak minél nagyobb mennyiségű terméket értékesíteni, s ezáltal nyereségnövekedést elérni.
Az alacsony árak kialakításának okai
Alacsony árakat csak akkor érdemes kialakítani, ha:
a piac nagyon ár érzékeny, s így az olcsó árak tényleges piacnövekedést váltanak ki,
a termelési- és forgalmazási költségek a termelési tapasztalatok bővülése révén csökkennek,
a versenytársak az alacsony árak miatt elbátortalanodnak.