Minőség-ár viszony
A termék, szolgáltatás minősége összhangban kell, hogy legyen annak árával.
Ha egy termék tulajdonságainak színvonala magas, vagyis jó minőségű, akkor az nagyobb értéket jelent (munkaigényes kidolgozás, drágább alapanyag, szebb csomagolás, stb. ). Mivel a termék értékét az ár fejezi ki, ezért annak ára is magasabb lesz.
A kisebb értéket képviselő terméket gyengébb minőségűnek tartjuk, ennek ára is általában alacsonyabb.
Az árak szerepe
Az árak miatt a vendéglátásban kiéleződött verseny folyik, sokszor emiatt hanyagolják el a többi marketing eszközt.
Az árnak gyakran értékesítésösztönző hatása is van. A vendégek jóval gyorsabban reagálnak az árváltoztatásokra, mint a szolgáltatások fajtájában és színvonalában történő változásokra.
Mivel az áraknak igen fontos szerepük van a fogyasztói döntések kialakítása során, ezért az árszínvonalra és az egyes termékek árának meghatározására megkülönböztetett figyelmet kell fordítani.
Árképzési célok
A vendéglátás és az idegenforgalom vállalkozói az árképzés révén a következő célokat tűzhetik ki:
- túlélés,
- pillanatnyi nyereség maximalizálása,
- a lehető legnagyobb árbevétel elérése,
- a piac lefölözése.