A direkt marketing területei
A direkt marketing által használt eszközök igen változatos képet mutatnak. Leginkább természetesen a közvetlen egyéni kommunikációt lehetővé tevő eszközöket, médiumokat alkalmazza (például telefont, levél).
A leggyakrabban használt eszközök:
Levélreklám (DB – direct mail),
Postai megrendelés (csomagküldő kereskedelem),
Valamilyen választ kiváltó reklámeszköz: kivágható nyereményszelvények, díjmentesen hívható telefonok, tévébemutatók Internet közlemények)
Direct mail
A DM postai úton terjesztett közvetlen reklám, amelynek lényege, hogy a megfelelő időben, célszerű módon, meghatározott címre üzenetet juttasson el.
Ma már nem a reklám kiegészítője, hanem önálló reklámterület. Lényege a „párbeszéd” a levél küldője és a címzett között. Az utazási irodák marketing tevékenységében kiemelten fontos reklámeszköz.
A kiküldött levelek (mailing) címzettjeit két csoportra oszthatjuk:
- a potenciális, illetve a meglévő vendégkör
- az értékesítési hálózatban tevékenykedő cégek és személyek.
A DM esetében nagyon fontos követelmény az aktuális piaci szegmensre irányuló címlista alkalmazása.
A címlisták forrásai:
- saját címlista (elsősorban a törzsvendégek),
- címlista-csere (szállodaláncok)
- külső források (turizmussal foglalkozó szervek, szakmai címlista, stb.).
- "List-Brokers" (hivatásszerűen címlistákat összeállító és forgalmazó cégek).
A mailing akciók a közönségkapcsolatokban (P.R. tevékenységben) is nélkülözhetetlenek.
Közvetlen levélreklám.
Csomagküldés
Csomagküldő kereskedelemről akkor beszélünk, amikor a vállalatok egy vagy több termékkatalógust postáznak olyan kiválasztott címekre, ahonnan nagy valószínűséggel rendelést adnak fel. A katalógusok egy rész a főbb általános kiskereskedelmi hálózatból származik. Másokat szakáruházak küldenek. A csomagküldés sikere azon múlik, hogy a vállalat mennyire képes a jó címlisták összeállítására, illetve mennyire körültekintő készletgazdálkodást folytat. Olyan jó minőségű terméket kell kínálnia, hogy a visszaküldés aránya kicsi legyen és a vásárló számára hasznot ígérő imázst alakítson ki. Vannak olyan cégek, akik árumintát küldenek, különleges forró drótot tartanak fenn a kérdések megválaszolására, ajándékot küldenek a legjobb vevőiknek, vagy profitjuk egy részének meghatározott százalékát jó ügyek támogatására ajánlják fel. Mások videó, vagy inkább CD katalógussal kísérleteznek, amiket a leg-jobb vevőiknek küldenek ki. Napjainkban sok katalógus már az Interneten is megjelenik, amivel jelentős nyomtatási- és postaköltség takarítható meg.
A vevő bolt nélkül vásárol, a katalógusból kiválasztott termékeket postai úton kapja meg.
Hálózatépítés
A „network” hálózatépítést jelent, mely azt jelenti, hogy bizonyos – a kiskereskedelemben nem forgalmazott termékeket – a vevő a lakásán, vagy az általa kijelölt helyen vásárolhatja meg. A közvetítő személyes kommunikációja révén értékesíti a termékeket, melyből haszna származik. A hálózatépítés azt jelenti, hogy megpróbál másokat is az értékesítésre „beszervezni”, s ebből a forgalomból is nyeresége származik. Ez az értékesítési forma azért is előnyös a termelő/forgalmazó számára, mert nem igényel üzlethelyiséget, illetve az azzal kapcsolatos költségeket. A vevőt felkereső eladónak pillanatnyilag még nem kell kereskedelmi végzettséggel rendelkeznie.
Multilevel marketing.
Elektronikus kereskedelem
Az elektronikus kereskedelem a digitalizálható termékek és szolgáltatások, valamint a fizikailag megjelenő (tömeggel és kiterjedéssel rendelkező) áruk elektronikus érték-cseréje, ahol a terméket az eladótól a vevőig eljuttatják.
Az alkalmazás lehetőségei és előnyei a vállalkozás számára:
- világméretű értékesítési lehetőség,
- a célcsoportok gyorsan és viszonylag olcsón elérhetők,
- lehetőség az adatbázis-marketingre.
Felhasználási területek a vevő számára:
- on-line bevásárlás,
- árurendelés,
- információszerzés,
- ügyintézés.
Az e-kereskedelem az Internet technológia alkalmazásával növeli a tranzakciókat és az üzleti kapcsolatok számát. Különösen két területen igaz ez: a szállítókkal (B2B) és a felhasználókkal (B2C) mint vevőkkel való kapcsolattartásban. A vásárlás kényelmesebb, az információk részletesebbek, rövidebb idő szükséges, rugalmasabb a fizetési mód.
Internet segítségével történő vásárlás.