- Pszichológiai, szociálpszichológiai alapismeretek
- A pszichológia alapfogalmai
- 5 téma
Egészség pszichológia
A pszichológia specifikus hozzájárulása az egészség elősegítéséhez és fenntartásához; a betegségek megelőzéséhez és kezeléséhez; az egészség, betegség és a különböző működészavarok etiológiai és diagnosztikai korrelátumainak azonosításához, valamint az egészségvédelem rendszeréhez (orvos-beteg kapcsolat, compliance viselkedés, stb.).
Pályaválasztási lélektan
Különböző munkatevékenységek más-más adottságokat, képességeket, személyiségtulajdonságokat feltételeznek. A pályaválasztási lélektan vizsgálja az egyén felkészültségét a megfelelő életpálya kiválasztására.
Klinikai pszichológia
Az alkalmazott lélektan egyik ága; művelője az egészséges életvitelükben személyiségfejlődési károsodások vagy neurózis következtében megzavart emberekben a folyamat patológiás lényegét hivatott kideríteni (pszichodiagnosztika), és a kórfolyamatot terápiásan befolyásolni (pszichoterápia).
Fejlődéslélektan
Különböző életkorok eltéréseivel, a változások kutatásával foglalkozik.
Katonai pszichológia
A tevékenység során fellépő változások kutatásával, törvényszerűségek megállapításával, rehabilitációval segíti az eredményes, nagy stresszel járó hivatást gyakorlókat.
Munkalélektan
A munkatevékenységet, annak körülményeit vizsgálja a pszichológia módszereivel, kutatja a személyiségre ható pozitív és negatív hatások törvényszerű reakcióit.
Reklámpszichológia
A szociálpszichológia eredményeire és törvényszerűségeire alapozva a meggyőzés törvényszerűségeit alkalmazza.
Általános pszichológia
Azoknak a fundamentális kérdéseknek, összefüggéseknek a feltárásával foglalkozik amelyek a lelki jelenségek törvényszerűségeit mutatják be.
Patopszichológia
A kóros pszichés állapotok különböző formáit kutatja, azokat rendszerezi és a gyógyítás megfelelő módszereit állapítja meg.
Alapterület
A pszichológiai alapkutatások által feltárt pszichikus folyamatok törvényszerűségei.
Sportpszichológia
Az egyes sportágak pszichológiai feltételeit, a sportteljesítményekkel együtt járó lelki folyamatokat, valamint a szurkolás folyamatát kutatja. A sporttevékenység eredményessé tétele érdekében alkalmazza a személyiségpszichológia által megállapított törvényszerűségeket.
Alkalmazott terület
Az alapterületek által feltárt eredmények gyakorlati hasznosítása.
Személyiségpszichológia
A gondolkodás, viselkedés, és az érzelmek jellegzetes a felnőtt személyiségre jellemző tipikus mintázatával, annak törvényszerűségeinek és egyéni eltéréseinek vizsgálatával foglalkozik.
Szociálpszichológia
A társas térben megnyilvánuló viselkedés vizsgálatával foglalkozik.
Pedagógiai pszichológia
A nevelési-oktatási folyamat pszichológiai szempontú vizsgálatával foglalkozik,a pedagógiai tevékenység és a személyiségfejlődés kölcsönhatásában jelentkező pszichológiai törvényszerűségek és sajátosságok tanulmányozása.
A tárgyak azonosítása
A tapasztalatok segítségével a tárgyak megkülönböztető jegyeit elsajátítjuk, fogalmakat alkotunk, osztályozzuk azokat.
A klasszikus kondícionálás
Egy feltétlen reflex társítása egy semleges ingerhez.
Színtévesztés
A hullámhossz különbségek iránti érzéketlenség.
Érzéki csalódások
A tapasztalataink és a valóság időnként eltorzítja az észlelést.
Anticipációs módszer
Valamilyen érzékletnek vagy érzelmi állapotnak emlékkép vagy gondolat formájában való elővételezése; beállítódás vagy készenlét az inger befogadására.
Mnemotechnika
Az emlékezés és tanulás megkönnyítésére szolgáló eljárások: például nehezen megjegyezhető vagy könnyen összetéveszthető dolgok mesterséges "versbe foglalása", ahol a ritmus és a rím segíti az emlékezést; vagy a megjegyzendő anyagnak mesterséges logikai összefüggések rendszerébe való állítása.
Újratanulás
Ha egyszer már megtanultunk valami, de teljesen elfelejtettük, az anyag újratanulása sokkal kevesebb időt és fáradtságot igényel.
Az emlékezet fogalma
Korábbi érzékletek reprodukciója, az azokat eredetileg létrehozó ingerek nélkül. Valószínű magyarázata: idegkapcsolatok alapján az eredeti érzékelésnek megfelelő idegfolyamat zajlik le, kisebb intenzitással. Három mozzanatra szokták felbontani: bevésés; megőrzés; felidézés.
Viszonyok megragadása
A tárgyi világ észlelését az összefüggések határozzák meg.
Különbségi küszöb
Két inger közötti legkisebb felfedezhető különbség.
Formaészlelés.
Az elkülönült alakok, részek mintába, vagy struktúrába szervezése.
Túltanulás
Olyan tanulás, amelynek során az ismétlés vagy gyakorlás tovább folytatódik az ésszerűen megállapított tanulási kritérium elérése után.
Az észlelés
Az ingeren túli információkat is tartalmazza az érzékleten kívül.
Gyakorlási transzfer
A tanulás a gyakorlás átvitele.
Zajérzéklet
Nem szabályos hullámok érzékelése.
Az észlelés érték és motivációs jellemzői
Motívumaink, szükségleteink, vágyaink, elvárásaink és ismereteink befolyásolják észlelésünket.
A kondícionálás és a diszkrimináció
Az ingerek megkülönböztetése.
Felismerés
Visszaemlékezési képesség annak megállapításával, hogy már találkoztunk a dologgal.
Ingerküszöb
A legkisebb inger amelyet aszervezet felfog.
Sorrendi helyhatás
A véredények, belek, egyéb belső szervek és mirigyek aktivitásáért felelnek.
Páros asszociáció
Inger-válasz párok tanulása, mint idegen nyelvek szavainak tanulásánál. Amikor a pár első tagját (az ingert) bemutatják, a személy feladata, hogy megadja a második tagot (a választ).
Előreható gátlás
Vagy proaktív interferencia; felejtés annak következtében, hogy az előzetes tanulás gyengítőleg hat a későbbi tanulásra.
Tagadás
Az az elhárító mechanizmus, melynek segítségével az egyén letagadja valamely fájdalmas élmény megtörténtét vagy valamely szorongáskeltő impulzus jelenlétét.
A kondícionálás és a generalizálás
Az ingerek általánossá válnak a válaszoló viselkedés szempontjából.
Ábra-alap jelenség
Az ábra kiemelkedik a háttérből.
Konstanciák az észlelésben
A tárgyak változatlan észlelését nevezzük észlelési állandóságnak.
Visszaható gátlás
Vagy retroaktív interferencia; felejtés a tanult anyagnak a korábbi anyagra gyakorolt zavaró, gátló hatása következtében.
Ikonikus tárolás
Azonnali, az inger fizikai jellemzőit megtartó, "képszerű" tárolás, amelyből az információ további útja a rövid idejű emlékezetbe vezet, a hallásban hasonló folyamat az echonikus emlékezet.
Probléma
1. Megoldásra váró elméleti vagy gyakorlati kérdés, kutatási feladat. 2. Rejtvény, talány, titok. 3. Bizonyos felvetett dolog.
Felidézés
Emlékezeti anyagokra való visszaemlékezési képesség.
Az akarat
A cselekvést közvetlenül meghatározó, az akadály leküzdésére irányuló pszichikus folyamat, melynek legfontosabb mozzanata a cselekvésnek és a cselekvés eredményének képzeleti, gondolati anticipálása. Eredményeként a cselekvés tervszerű, céltudatos, szociálisan determinált, vagyis specifikusan emberi lesz.
Önmegvalósitás szükséglete
A személynek az az alapvető késztetése, hogy kiteljesítse a benne rejlő lehetőségeket. A személyiség humanisztikus elméleteinek egyik alapfogalma.
Kudarckerülő viselkedés
Bizonytalanok önmagukkal szemben, inkább olyan feladatot választanak, ahol a siker biztosított.
Biztonság szükséglete
Fenyegetéstől és veszélytől való mentesség; alapvető szükséglet (Maslow).
A társas szükségletek.
Másokhoz tartozni; befogadottnak lenni.
Szándék
A belső késztetésnek egy bizonyos formája: általában amikor az elhatározás nem valamilyen közvetlenül elvégezhető cselekvésre irányul.
Deficitelvű motivumok
Önfenntartási szükséglet.
Frusztrációs tolerancia
Akadályozott elfogadás. Az akadályok elviselésének képessége.
Esztétikai szükségletek
Szimmetria, rend, szépség.
Szándékfelejtés
A belső késztetés elmúlása.
Kognitiv szükségletek
Tudni, érteni, megismerni.
Kudarckeresés
Olyan viselkedés, ami a kudarcélmény megismerésére irányul. Olyan személyeket jellemez, akik halmozzák a sikereket és szeretik a kihívásokat, szeretnék megismerni képességeik határait.
Döntésképesség
A mérlegelés képessége. Az emberek és az állatok is rendelkeznek ezzel a képességgel.
Sikerorientált viselkedés
A sikerorientált ember szeret kockáztatni és szereti próbára tenni önmagát.
A megbecsülés szükséglete
Az emberi szükségletek csoportjába tartozik az elismerés, a megerősítés szükséglete.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)