Levelezőprogramok
Napjainkban sokféle levelezőprogramot van használatban. Megfelelő működésükhöz, használatukhoz az alábbi adatokat szinte mindig meg kell adni:
- név: a felhasználó neve, általában család és keresztnév (pl.: Kovács József);
- az e-mail cím: a felhasználó elektronikus postafiókjának címe (pl.: kovacs.jozsefi@chello.hu);
- a beérkező leveleket kezelő szerver neve, címe (pl.: pop.chello.hu);
- a kimenő leveleket kezelő szerver neve, címe (pl.: mail.chello.hu);
- fióknév: az elektronikus postafiók neve. Szolgáltatótól függően lehet a @ jel előtt szereplő karakterlánc, vagy a teljes e-mail cím is (pl.: kovacs.jozsef.@chello.hu);
- jelszó (password): a szolgáltatótól az adott fiókhoz tartozó jelszó.
Levelezési szolgáltatások a világhálón
A web-mail egy web alapú levelező rendszer. Az IMAP (Internet Message Access Protocol) és a POP (Post Office Protocol) protokollokat használja a levelek eléréséhez és olvasásához. A web-alapú levelező rendszerek támogatják a HTTP protokollt, több szintű, hierarchikus könyvtári struktúrát kezelnek, nyelvválasztási lehetőséget kínálnak fel. Biztosítják a MIME (Multipurpose Internet Mail Extensions)
kódolást, mely az Internet eredeti, SMTP (Simple Mail Transfer Protocol) levelező protokolljának 1992-ben bevezetett kiterjesztése. Segítségével 8 bites karaktereket tartalmazó (ékezetes) szöveges vagy bináris (multimédia) állományok is továbbíthatók elektronikus levélben.
A webes levelezés során egy böngészőprogramban kell a web-mail címet beírni (pl.: http://freemail.hu), majd az azonosítót (mail címet) és a hozzá tartozó jelszót megadva lehet a levelező rendszer szolgáltatásait használni. A leveleket anélkül lehet elolvasni, hogy le kellene a saját számítógépre tölteni. A levelekre lehet válaszolni, új levelet lehet küldeni, törölni lehet a bejövő és az elküldött leveleket. A web-mail rendszerekben földrajzi helytől függetlenül, bármilyen olyan számítógépekről lehet a levelezést folytatni, amellyel el lehet érni az Internetet.
A levelezés szabályai
Nem csak az írott, hanem az elektronikus levelezés során is vannak olyan formai és udvariassági szabályok, melyeket célszerű betartani.
A levelezőlisták általában rendelkeznek írott szabályzattal, de a magánlevelezésben is érdemes tartani magunkat néhány alapszabályhoz, például:
- jól beállított levelezőprogrammal levelezzünk;
- az első levélnél mindig a legegyszerűbb levélformát használjuk;
- a Cím mezőkben ne használjunk ékezeteket;
- a To: mezőben ne legyen több cím. Erre további levélfej-mezők állnak rendelkezésre, ezeket használjuk (Cc:, Bcc:);
- a levélnek mindig legyen lényegre törő, rövid tárgya;
- a levél szövege legyen tömör, de tagolt és visszafogott;
- az idézések ne a levelünk végére legyenek beszúrva (mivel az e-mail esetében egy-egy gondolatra, mondatra válaszolunk);
- a kiemelés, nyomatékosítás soha ne csupa nagybetűvel készüljön, ez az internetes levelezésben ordibálást jelent.Ha nyomatékosítani akarjuk mondanivalónkat, azt _tegyük_aláhúzással_ vagy *csillagozással*.
- a mosolygók (smiley) használata teljes mértékben elfogadott. Árnyaltabbá tehetjük levelünket, de vigyázzunk, egy rosszul megválasztott smiley megfordíthatja a leírt mondat jelentését és akaratunkkal ellentétes hatást válthat ki;
- levelező listán előbb olvassunk (archívumot is!), csak azután írjunk, kérdezzünk;
- levelező listán ne személyeskedjünk (amilyen az adjonisten...). Ha támadnak bennünket, inkább váltsunk át magánlevélre.
- ügyeljünk a csatolt állományok küldésére. Listákon sok helyen tiltott, de magánlevelezésben is csak nyomós indokkal alkalmazzunk csatolást. Sok helyen kiszűrik a csatolt állományokat tartalmazó leveleket.
- a levelező rendszerek által küldhető és fogadható levelek mérete korlátozott, vigyázzunk, ezt ne lépjük túl.
Valamely eredeti iratról keletkezése után készült példány, amely hasonmás (szöveg- és formahű), egyszerű (nem hitelesített) és hiteles (hitelesítési záradékkal ellátott) iratmásolat lehet.
A titkos másolat küldése során a címzett neve és címe nem látható a másolatot kapók számára.
Egy beérkezett e-mail feladójának küldött válaszüzenet létrehozása.
Egy beérkezett e-mail továbbküldése más cím(ek)re.
Az elküldendő e-mail mellékleteinek a levélhez fűzése.
Címlistából összeállított jegyzék, melynek kiválasztásakor a benne szereplő személyek mindegyike megkapja az üzenetet.