Dacos gyermek
A tranzakció-analízis szerint felnőttként is képesek vagyunk olyan negatív, gyerekes viselkedésekre, mint a duzzogás vagy a dac.
Önfeltárás
Saját érzéseink helyzethez kapcsolódó feltárása és közlése asszertív eszközként szolgálhatja a szituáció kezelését.
Irányító szülő
Tranzakció-analitikus megközelítésben az a kommunikációs mód, amikor valaki nyíltan utasítja, vagy bírálja a másikat
Én-üzenet
Az egyik legfontosabb asszertív kommunikációs eszköz, saját meglátásaink egyes szám első személyben megfogalmazott, és ténylegesen saját nézőpontunkra szorítkozó, a másik felet nem minősítő megfogalmazás.
Passzivitás
A másik félnek gyermeki módon alárendelődő, reaktív viselkedéstípus.
Szabad gyermek
A tranzakció-analízis szerint a szabad gyermeki énállapothoz kapcsolódik érzéseink, igényeink kifejezése szabályokra és társadalmi elvárásokra való tekintet nélkül.
Agresszivitás
A másik felet domináns módon, szülőként kezelő viselkedéstípus.
Gondoskodó szülő
A tranzakció-analízisben az a kommunikációs mód, amikor a segítség a másik ember figyelmen kívül hagyásával történik.
Státusszimbólum
Bizonyos tárgyak, szolgáltatások megvásárlása, birtoklása a betöltött funkción túl jelentést hordoz az adott társadalomban. A státusszimbólumok többnyire magasabb társadalmi helyzetet fejeznek ki, illetve ahhoz kötelezőnek tartott életviteli külsőségek.
Asszertivitás
A másik felet egyenlő partnernek, felnőttnek tekintő tanult viselkedéstípus.
Kompromisszum
Mindkét fél eléri célját, de csupán engedményekkel tehát nem teljes mértékben.
Stressz
Az emberi szervezet védekező, egyéni válasza a külvilágból érkező, őt veszélyeztető fokozott ingerekre.
Intrapszichés konfliktus
Belső, egyénben lezajló konfliktus. Akkor jön létre, amikor a személynek egymással összeegyeztethetetlen célok között kell választania.
Motivált felejtés
A pszichoanalízis szerint a felejtés fő oka az, hogy a kínos, kellemetlen emlékeinket tudat alatt próbáljuk kiszorítani a memóriánkból.
Problémamegoldás
A problémamegoldó konfliktuskezelési stílust a magas önérvényesítés és a magas együttműködés szintje jellemzi.
Versengés
Konfliktuskezelési stílus, amelyet a magas fokú önérvényesítés és az együttműködés hiánya jellemez. Nyertes-vesztes típusú hozzáállás.
Konfliktus
A konfliktus az a folyamat, amely akkor kezdődik, amikor az egyik fél azt észleli, hogy a másik fél negatív hatást gyakorol valamely számára fontos dologra.
Rétegnyelv
Valamely társadalmi réteg, csoport sajátos szóhasználata. A rétegnyelv fontos szerepet tölt be az adott csoport identitásának erősítésében.
Elkerülés
Az elkerülő nem önérvényesítő és nem együttműködő. Állhat mögötte az időnyerés szándéka.
Alkalmazkodás
Az alkalmazkodó nem önérvényesítő és nagymértékben együttműködő.
Netikett
A világháló számára kialakított viselkedési kódex.
Ajánlólevél
Az ajánlólevélben egy tekintélyes személy támogatásáról biztosítja egy munkatársát, referenciát nyújt számára.
Nyelvi ficam
Magyartalan, gyakran nyelvtanilag is hibás kifejezés, szószerkezet vagy képzett szó.
Flood
Internetes levelező csoportokban és csevegő csatornákon tilos a flood-olás, azaz partnereink tartalmatlan levelekkel történő elárasztása.
Motivációs levél
Álláspályázat benyújtásakor az önéletrajzot kíséri a motivációs levél.
Passzív szerkezet
Magyartalan módon főnév használata ige helyett, gyakran tudományoskodó célzattal. Álcázott igének is nevezi a szakirodalom.
Képzavar
A képes beszéd selejtes darabja, mivel a megfogalmazott képek összhatása ellentmondó, groteszk.
Elektronikus cv
Az e-mailben beérkező önéletrajzok előzetes szelektálását képesek elvégezni számítógépes programok is, ezért önéletrajzíráskor érdemes bizonyos kulcsszavakat beleírni CV-nkbe.
Eufemizmus
Megszépítő, finomító, gyakran viszont finomkodó, sőt jelentésferdítő kifejezés.
Közhely
Elcsépelt, agyonhasznált, unos-untalan alkalmazott szóképek, fordulatok.
Meggyőzés főútja
A meggyőzés észérvekkel történő módja.
Manipuláció
A meggyőzés érzelmi útjának következetes, agresszív hátterű használata.
Machiavellizmus-skála
A tudatos benyomáskeltés képességének mérésére szolgáló kérdőív.
Meggyőzés
A másik ember célirányos befolyásolása.
Csúsztatás
Nem logikus következtetés tudatosan összefüggőként történő beállítása.
Logikai furfang
A logikai furfang során a manipulátor egy nem létező megállapodásra hivatkozik, azt leleményes megfogalmazásával létezőként állítja be.
Mézesmadzag
Etikátlan, manipulatív meggyőzési trükk, melynek során a korábban megadott kedvezményt a szóbeli megállapodás után – hivatkozva valamilyen külső körülményre, vagy felsőbb hatalomra – visszavonja az illető.
Meggyőzés mellékútja
A meggyőzés érzelmi útja, ami többnyire gyorsabb, mint a főút.
Ajtóban megvetett láb
Ha valaki teljesít egy kisebb szívességet, utána könnyebben fog teljesíteni egy nagy kérést. Ezen szociálpszichológiai összefüggés kissé manipulatív alkalmazása az „ajtóban megvetett láb” technika.
Direkt marketing
Reklámokat nem használó, a fogyasztókkal közvetlen (telefonos, levélben történő és személyes) kapcsolatot kiépítő marketingstratégia. Az egész folyamat, és különösen a termékbemutatók során számos meggyőzést, gyakran manipulációt szolgáló eszközt használnak.
Csúnya vita
A csúnya vitában jellemző a személyeskedés valamilyen formája és az unfair taktikák alkalmazása egyik, vagy mindkét fél által.
Szép vita
A szép vitát az érvek csatája jellemzi, a kommunikáció nem kerül át részben sem és rejtetten sem személyes síkra.
Interaktív előadás
A közönséget bevonó, az előadó és a hallgatóság együttgondolkodását lehetővé tévő előadás.
Bemutatkozás
Az előadónak illik röviden bemutatkoznia előadása elején. Bemutatkozása az első benyomásokat kialakító belépő része, ezért érdemes előre készülnie a bemutatkozás mondataira.
Prezentáció
Célirányos, többnyire meggyőzést célzó nyilvános előadás.
Power-point
Prezentációk projektoros, vetített ábrákkal, képekkel történő támogatását lehetővé tévő számítógépes program.
Képszerűség
A beszédben, prezentációban megfelelő arányérzékkel alkalmazott képszerű hasonlatok, metaforák nagyban segítik a figyelem fenntartását és a mondanivaló megértését
Vitavezető
A vita vezetője nem vesz részt az érdemi vitában, hanem kívülálló, pártatlan szerepben, moderátorként biztosítja a folyamat keretek és szabályok közötti menetét és eredményes kimenetelét.
Flip-chart
Előadásokon használatos nagyméretű lapokból és mozgatható táblából álló bemutatóeszköz. A lapokra filctollal lehet írni, lapozhatóak vagy letéphetőek.
Hallgatóság megnyerése
A prezentáció első mondatainak célja a hallgatóság figyelmének felkeltése a téma és az előadó személye iránt, azaz a hallgatóság megnyerése.
Kiégés
Az emberekkel munkájuk során nagy számban kapcsolatba kerülő személyek fásultsággal, közönnyel járó állandósult stresszállapotát nevezzük kiégésnek (vagy burnout-szindrómának).
Szerepen belüli konfliktus
Egy adott szerepen belül egy időben érvényesülő ellentétes elvárások esetén jelenik meg a szerepen belüli konfliktus. Legjellemzőbb a középvezetői szerepben, amelyben a felsőbb vezetés és a beosztottak érdekei, elvárásai kerülnek összeütközésbe.
Személy-szerep konfliktus
Személy-szerep konfliktus akkor jön létre, amikor az egyén attitűdjétől, mentalitásától eltérő viselkedést kíván a szerepviselkedés: olyan cselekvést, viselkedést várnak el, mely ellentétes értékrendjével, nézeteivel, meggyőződésével.
Frontember
Az ügyfelekkel közvetlen személyes, vagy telefonos kapcsolatba kerülő munkatárs, a szervezet képviselője a kifelé irányuló kommunikációban.
Szerepek közötti konfliktus
Egy személy életében számos szerepet tölt be egyszerre, ha ezek közül kettő vagy néhány ütközésbe kerül egymással időbeni vagy felfogásbeli okokból, szerepek közötti konfliktusról beszélünk.
Panaszkezelés
A szervezetben a beérkezett panasz elbírálásának módja.
Ügyfélszolgálat
Az ügyfélszolgálat munkatársainak fő feladata az ügyfelekkel (pl. vásárló, utas, panasztevő, termékfelhasználó stb.) történő közvetlen telefonos és/vagy személyes (esetleg e-mail-es) kapcsolattartás, kommunikáció.
Szolgáltatói magatartás
A szolgáltatást (is) végző szervezet kifelé irányuló kommunikációjának ügyfelek által észlelt minősége döntő tényezőt jelent a szervezet megítélésében, ezért a dolgozók kifelé irányuló kommunikációjában érdemes tudatosan alkalmazni a szolgáltatói magatartás ügyfélközpontú alapelveit.
Munkahelyi stressz
A munkahelyen a szervezet merev keretei miatt megélt frusztráció, a nagyszámú emberrel való foglalkozás, a különböző szerepkonfliktusok és a döntési helyzetek sokasága sajátos pszichikus feszültségeket okozhat.
Nehéz ügyfél
Szélsőséges viselkedésű, gyakran irreális követelésekkel fellépő ügyfél.
Empátia
Az empátia beleélő megismerést, beleélő megértést, érzelmi együttrezgést jelent.
Hierarchia
Munkahelyen, vagy egyéb szervezeti keretek között működő rangsor, amely meghatározza a döntések jogát, a belső kommunikáció kereteit és a privilégiumokat.
Munkahelyi légkör
A vezető és a munkatársak viszonyai, feszültségszintje, hangulata, és kommunikációs stílusa által meghatározott szubjektív tényező.
Iq
Az értelmi intelligencia mérésére szolgáló hányados. Az értelmi intelligencia a tapasztalatokból való tanulás, az elvont fogalmakban való gondolkodás és a környezet hatékony kezelésének képességére utal.
Informális kapcsolat
Magánjellegű, kötetlen, nem hivatalos viszony, amely lehetővé tesz valamilyen mértékű verbális önfeltárást.
Formális kapcsolat
Személyességet nélkülöző, szerepelvárásoknak szigorúan megfelelő hivatalos jellegű kapcsolat.
Tanult tehetetlenség
Egy ember akkor kerülhet a tanult tehetetlenség állapotába, ha hosszabb ideig általa ellenőrizhetetlen kellemetlen események veszik körül az élet egy adott területén. Ha egy ember viselkedése független a viselkedésétől, akkor az összefüggés hiánya rögzül benne, és eszerint fog viselkedni.
Mobbing
A munkahelyi mobbing olyan konfliktus, melynek során egyeseket a kollégáik és/vagy vezetőik gyakran és hosszabb időn át különböző inzultusoknak, zaklatásoknak, molesztálásoknak tesznek ki.
Eq
A fogalom magában foglalja az empátia képességét, a nem verbális kommunikációban való jártasságot és az érzelmek felismerésének, kontrollálásának és adekvát kommunikációjának készségeit.
Mikrostresszek
Apró, mindennapos feszültségforrások, melyek mindenkit érnek munkahelyen és magánéletben egyaránt, kezelési módjában azonban már jelentős egyéni különbségek vannak.
Hierarchiaharc
A magasabb pozíciókért folytatott nyílt vagy rejtett küzdelem a szervezeten belül.
Strukturálás
A tárgyalási folyamat elején, a bizalmi légkör megteremtése után nélkülözhetetlen a megtárgyalni kívánt témák, programpontok egyeztetése.
Partizán módszer
Az ellenfél váratlanul témát változtat, célja a figyelemelterelés és a megzavarás. A partizán módszert a tisztességtelen tárgyalási technikák közé soroljuk.
Beskatulyázás
Tisztességtelen tárgyalási technika, melynek során az ellenfél általánosító módon valamilyen negatív előjelű csoportba sorol bennünket, célja ezzel pozíciónk aláásása, érveink érzelmi alapú gyengítése.
Értő figyelem
A nyitottságunkat, figyelmünket, odafordulásunkat elsősorban nem verbális eszközökkel kifejező értő figyelem gyakorlásával megtiszteljük tárgyaló partnerünket, segítjük szóra bírni és beszéltetni.
Oldás
A tárgyalás kezdetén alapvető a pozitív légkör megteremtése, a kezdeti feszültségek oldása. Mindez részben semleges témáról váltott mondatokkal verbálisan, részben mosollyal és más testbeszéd eszközökkel történő szimpátia kifejezésével nem verbálisan zajlik.
Övön aluli ütések
Nem a dolgokat vagy állításokat, hanem az előadó, vagy tárgyaló személyét támadják vagy provokálják.
Tárgyalás
A tárgyalás kétirányú kommunikáció, amelynek az a rendeltetése, hogy egyezségre jussunk másokkal azonos és eltérő érdekeinket illetően.
Bizalmi légkör
A tárgyalás első szakaszában a sikeres kimenetel szempontjából alapvető fontosságú a tárgyalópartnerek számára az alapvető kölcsönös biztonság és hitelesség kiépítése finom eszközökkel.
Tekintélyi érvelés
A tekintélyi érvelés tisztességtelen tárgyalási technika lényege, hogy az ellenfél tekintélyeket idéz, azokra hivatkozik, gyakran az eredeti jelentést érdekei szerint módosítva.
Karcos lemez
Ha a tárgyalópartner úgy tűnik nem teljesen értette meg egy gondolatunkat, érdemes azt megismételni kissé más, a partner gondolkodásmódjához, kommunikációs stílusához közelebb eső formában.
- 1 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)