Szaklapok jellemzői
A szakmai lapok és folyóiratok legfontosabb jellemzője a többi sajtótermékhez képest, hogy nem a hirdetési felületekeladásából finanszírozzák, csak szakmával kapcsolatos hirdetéseket tartalmaznak. A célközönség konkrétan nem ismert, általában intézményi előfizetők sokasága a jellemző. Az adott téma szakembereinek és érdeklődőinek a szaklapok megbecsült információforrást jelentenek, a belőlük szerzett híreket, információnak hitelesnek és megbízhatónak tartják. A szaklapok általában az adott témakörben, szakmában megjelenő újdonságokról, érdekességekről, fejlesztésekről, kutatásokról vagy azok eredményeiről számol be. A szaklapokkal szemben a szórakoztatás nem elvárt feltétel, inkább a szakmai érvekkel való meggyőzés, és az információkracionálismegközelítése iránt merül fel az igény. A tájékoztatásnak nem kell feltétlenül száraznak lennie, azonban a hangvétel nem mehet a komolyság vagy a megbízhatóságkárára. Jellemző a másodlagos olvasótábor, főleg intézményi előfizetés esetén. A szaklapokban közölt információk nem vesztik el információtartalmukat a következő szám megjelenésével, a szaklapok számait általában megőrzik és összegyűjtik, hogy később is visszakereshetővé váljanak a hírek és ismeretek. A szaklapok által közölt információk általában igen részletesek, hosszabbak, mint a többi sajtóterméknél, és több innovatív elemet tartalmaznak. Jellemzőek a különböző különszámok és tematikus mellékletek kapcsolása az újságokhoz.
Szaklapok mint médiumok előnyei és hátrányai
A szaklapok presztízsértéke magasnak mondható, az olvasók teljesen megbíznak a közölt információk valódiságában. Befogadói szituációja is kedvező, hiszen az olvasók elegendő időt szánnak a szaklapok elolvasására. Általában jó nyomdai minőségben készülnek, ez azonban függhet a rendelkezésre álló anyagi erőforrások mértékétől. Közönségösszetétele kisebb olvasókört tartalmaz ugyan, de jelentős a másodlagos olvasók száma. A célcsoportokelérése az adott témához kapcsolódóan tökéletesen megvalósítható, a szaklapokközönsége általában jól körülhatárolható és megismerhető, kicsi szórás a jellemző. Egy főre jutó hirdetési költség általában magas, azonban előnye, hogy valószínű, hogy a célzott közönségcsoporthoz jut el az üzenet. A szaklapokrugalmassága korlátozott, élettartama azonban hosszúnak tekinthető. Jogi korlátozás szintén csak a címlapot érinti.
Ingyenes lapok jellemzői
Az ingyenes lapok kezdeti megítélése és fogadtatása nagyon negatív volt, a szakma véleménye szerint a fogyasztó azt az információt becsüli, amiért fizetnie kell. Ingyenes és befolyásolást célzó információk eszerint még a figyelemszűrőn sem jutnak át. Ehhez képest meglepően alakult az elmúlt két évtizedben az ingyenes lapok sikeressége. Magyarországon is megfigyelhető tendencia alakult ki, miszerint az ingyenes lapok a kedvezőtlen fogadtatás ellenére bebizonyították életképességüket. Egyrészről segítséget nyújtanak információszerzésben, kedvező ajánlatok felkutatásában, másrészről ingyenes volta miatt létezésüket a közönség sem tartja zavarónak.
Ingyenes lapok sikeressége
Fejlődésüket és térhódításukat az is mutatja, hogy már nem csak hirdetési lapok fordulnak elő ingyenes lapként, hanem bővült a megjelenő ingyenes újságok köre. Ma már találkozhatunk:
- reklámújsággal
- vállalati magazinokkal
- programmagazinokkal
- és ingyenes politikai napilapokkal is.
Az ingyenes lapokra változatos megjelenési formájuknak köszönhetően jellemzőek lehetnek a napilapok, magazinok vagy akár a szaklapok tulajdonságai is.