Lineáris diszkriminanciaanalízis
A diszkriminanciaanalízis egy sokaság két vagy több csoportra való szétválasztására alkalmas módszer, amely több változó egyidejű figyelembevételén alapul.
A piacszegmentálás során gyakran a lineáris diszkriminanciaanalízis (LDA) segítségével képezzük a szegmenseket és írjuk le főbb sajátosságaikat. Megfelelő eljárás, ha a piacot két vagy több részre osztjuk: elkülönítjük az adott márkát fogyasztók és nem fogyasztók csoportjait; fel kívánjuk mérni, mely jellegzetességeikkel írhatóak le a reklámakcióra jól, illetve rosszul reagáló ügyfelek; stb. A módszer annál eredményesebb, minél több a megfigyelt esetek, egyedek száma, illetve minél több a vizsgálatba bevont változó.
A diszkriminanciaelemzés számítógépes programozást igénylő bonyolult statisztikai adatelemzési módszer. Elvégzésekor az adatbázisban található egyedek egyes csoportjainak mért különbségét vizsgáljuk, feltárjuk azokat az ismérveket, amelyek leginkább elkülönítik egymástól a piaciszegmenseket, s az elemzéseredményeként a magyarázó (mért) változókból új változókat, diszkriminálófüggvényeket hozunk létre.