Testbeszéd és telefon
Telefonon keresztül – a vonal, vagy a vétel minőségétől függő százalékarányban – a verbális és vokális jelzések többsége átmegy. De vajon a testbeszéd teljesen kiesik? Megfigyelések és vizsgálatok eredményei szerint a testbeszéd számos eleme – nagy részben nem tudatosan – átmegy a telefonos kommunikációban. A legjobban érzékelhető testbeszédelem telefonon keresztül a mosoly. Ez a kedves és derűs arckifejezés, ha nem mesterkélt és nem gúnyos, kellemessé teszi hangszínünket, megkönnyíti problémák kezelését.
Bármilyen meglepő is, de a bólogatás telefonon keresztül is jobban kifejezi figyelmünket és helyeslésünket, mint a gyakori „ühümözés”, valószínűleg csupán a csend ereje révén, de egyesek szerint a fejünk keltette levegőrezgések is érzékelhetők a vonal túlsó végén. Minden kétséget kizáróan érzékelhetőek és zavaróak – éppen ezért tilosak - az érdektelenségből fakadó különböző zajkeltő megnyilvánulások.
Vokális jelzések
A telefonos kommunikációban a vokális jelzések szerepe megnő a testbeszéd háttérbe szorulása (nem teljes kiesése!) miatt. Az általános érzelmi és hangulati állapotom kifejezését (vagy éppen ennek leplezését) éppúgy elsősorban vokális jelzéseimre támaszkodva kell megoldanom, mint a vonal másik végén lévő személlyel szembeni érzelmeim és attitűdjeim kifejezését, vagy a beszélgetés lezárásának kezdeményezését.
Felfokozott negatív érzelmi állapotban lehetőleg ne kezdeményezzünk telefonbeszélgetést. Elemi dühünk elpárolgása után is gyakoroljunk erős önkontrollt, ha felhívjuk súlyos hibát vétő kollégánkat, vagy az egy nullával magasabb számlát kiküldő szolgáltató céget. Csak akkor tudunk eredményt elérni, ha problémáinkat szavakba öntjük. Az érzelmektől, erős feszültségtől kontrollálatlanná váló vokális jelzésekkel lehetetlenné válik a hatékony telefonos kommunikáció.