Klaszterelemzés
A klaszterelemzés olyan módszerek összessége, amelyekkel a megfigyelési egységeket viszonylag homogén csoportokba, ún. klaszterekbe rendezhetjük a kiválasztott változók alapján.
A klaszteranalízis olyan csoportképzésre alkalmas statisztikai eljárások halmaza, amelynek „családtagjai” a használt algoritmusokban különböznek egymástól.
A marketingesek legtöbbször a piacszegmentálására használják a klaszterezést, de alkalmas a vásárlóimagatartásmotivációinak megértésére, vagy új termék piaci lehetőségeinek megismerésére, tesztpiacok kiválasztására is. Népszerűségét az magyarázza, hogy a legtöbb klasztereljárás viszonylag egyszerű, nem igényel bonyolult statisztikai alkalmazásokat.
Csoportok
Az eljárás során arra törekszünk, hogy a hasonló piaci szereplők (márkák, termékek, vállalatok, vevők stb.) egy csoportba kerüljenek, s a csoportokat meg tudjuk egymástól különböztetni valamely, a marketing szempontjából értelmes és értelmezhető módon.
Ha jól végeztük a csoportosítást (klaszterezést), akkor az egy csoportba kerülő elemek távolsága kicsi, a csoportok közti távolság pedig nagy lesz.