- Kereskedelmi és marketing modulok
- A vállalati termékpolitika
- 7 foglalkozás
- 1 gyűjtemény
Változó költség
Változó költségek a termelés nagyságával együtt változó költségek: anyagköltség, munkabér, egységnyi termékre felhasznált energia mennyisége, csomagolás költsége, eladási költségek (jutalékok) stb.
Kimutatás
Számadatokat közlő, jól áttekinthető jelentés.
Fix költség
Állandó vagy fix költségeknek nevezzük azokat a költségeket, amelyek nagysága a kibocsátási volumentől független: rezsiköltségek, bérleti díjak, telekadó, éves reklámkiadás, amortizáció, biztosítás stb.
Termékbevezetés
A vállalat új termékének piacra vezetésének folyamata.
Fedezet
A fedezet vagy kritikus mennyiség az értékesítésnek az a volumene, amely mellett az üzlet még nem termel nyereséget, de nem is veszteséges.
Megtérülési idő
Az az időtartam, amely alatt az új termék hoz annyit a konyhára, amennyivel vissza lehet fizetni a fejlesztés minden ráfordítását.
Terhelés
A gyártmányfejlesztés következtében fellépő veszteség.
Készpénzforgalom
Készpénzbeli bevételeknek és kifizetésének egy bizonyos időszakra jutó összege.
Termékéletciklus
A termék piacra vitelétől a piaci kivonulásig terjedő időszak.
Bevezetés szakasz
A piaci megjelenés időszaka a termék életciklusában.
Érettségi szakasz
Az életpálya középső szakasza a termék életciklusában.
Hanyatlási szakasz
A termékéletciklus utolsó piaci szakasza.
Termékhierarchia
A különböző tulajdonságú termékek rangsora.
Absztrakt termék
A termékfejlesztés legalapvetőbb szintje, arra ad választ, hogy mit vesz meg tulajdonképpen a vásárló.
Növekedési szakasz
A gazdasági tevékenység bővülésének időszaka.
Tárgyiasult termék
Miden terméket tárgyiasult terméknek nevezünk, melyek rendelkezhetnek az alábbi sajátosságokat: minőségszint, termékjellemzők, stílus, márkanév, csomagolás.
Kiegészült termék
Valamely termék használatához elengedhetetlenül szükséges másik termék.
Védjegy
A védjegy jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés.
Lefelé nyújtás
Lefelé nyújtás (trading down) esetén a termékvonalat új, olcsó termékkel egészítik ki.
Szolgáltatás
A szolgáltatás az a munkafolyamat vagy teljesítmény, amely lényegét tekintve nem tárgyiasult, s közvetlenül elégít ki személyes vagy közösségi igényeket.
Romlékonyság
Hosszú távon nem tárolható áru.
Termékvonal
Az egymással szoros kapcsolatban álló termékek csoportja alkotja a termékvonalat.
Feltöltés
A feltöltés az, amikor a termékvonal két végpontját nem változtatja meg a vállalat, de új tagokat illeszt az addigi termékek közé.
Márka
A márka olyan árujelzés, amely alkalmas valamely gazdálkodó szervezet vagy személy áruinak, illetve szolgáltatásainak megkülönböztetésére.
Termékkínálat
Az egy vállalat által készített termékek és szolgáltatások összességét termékkínálatnak vagy termékválasztéknak nevezzük.
Termékvonal-bővítés
Termékvonal-bővítésnél a vállalat egyik termékkategóriájában azonos márkanév alatt pótlólagos termékváltozatot vezet be.
Védjegy
A védjegy jogi védelmet biztosító megkülönböztető jelzés.
Felfelé nyújtás
A vállalat a meglévő termékvonalához magas minőségű és magas árú terméket tesz hozzá.
Tárgyiasítás
A tárgyiasítás a bizonyítékképzés folyamata, melynek során a szolgáltató fizikai jelzéseket és nyomokat biztosít a vevők számára, hogy csökkentse a szolgáltatásvásárlás érzékelt kockázatát.
Elosztás
A vállalat vagy az állam jövedelmének elosztása a háztartások, részvényesek stb. között.
Elosztási csatorna
A vállalat vagy az állam jövedelmi elosztásának helye, csatornája.
Centralizált elosztás
Központosított, rendszerezett szétosztása az adott termékeknek, áruknak.
Közvetett elosztás
A támogatások nem közvetlenül az államtól érkeznek, végigmennek egy elosztási csatornán.
Demigrosz elosztás
Az értékesítés demigrosz útja esetén a nagykereskedő kettős feladatot lát el:félig nagykereskedőként, félig kiskereskedőként viselkedik.
Közvetlen elosztás
Az állam közvetlenül a háztartásokhoz és esetlegesen a vállalatokhoz juttatja el a támogatás.
Elosztási stratégia
A vállalat vagy az állam jövedelmi elosztásának terve.
Elosztáspolitika
A vállalat vagy az állam jövedelmi elosztásának politikája, vezetése.
Ügynöki elosztás
Az ügynökök összehozzák a vevőket az eladókkal, de nem kerül tulajdonukba az áru, bizományosok, brókerek.
Ráfordítás
Pénzben kifejezett költség.
Adózott eredmény
Az adózott eredményt úgy kapjuk meg, hogy az adózás előtti eredményből levonjuk az adófizetési kötelezettség mértékét és a fizetett osztalékot.
Árrészínvonal
Az árrésszínvonal az árréstömeg a nettó árbevételhez viszonyított százalékos aránya.
Abszolút mutató
Olyan érték, mely nem összehasonlító értékkel mutat be valamit, hanem egy objektív skála felhasználásával.
Árréstömeg
Az árréstömeg az egyes áruk árréseinek összegét jelenti. A vállalkozások eredményessége nagy mértékben az árrés tömegétől függ.
Költség
A termelés során felmerülő, minden pénzben kifejezett ráfordítás.
Árrés
Az áruk beszerzési és eladási ára közti különbség, csökkentve az értékesítési költséggel.
Eredmény
A vállat eredménye a pénzügyi és az üzleti eredmény összessége.
Relatív mutató
Olyan jellemző, mely egy termékről csak más termékekhez viszonyatva közöl információt.
Vállalat
Termelő és szolgáltató tevékenységet folytató gazdasági szereplő.
Innováció
Termékfejlesztésnél / innovációnál a meglévő termékeket változtatjuk vagy új terméket dobunk a piacra.
Vásárló
Vásárlók: ők jogosultak a szállító kiválasztására és a beszerzés lebonyolítására, de előfordulhat, hogy a szervezet nagyobb befolyással rendelkező tagjai beleszólnak a vásárlók tevékenységébe.
Újítás
Az újítás lehet műszaki találmány, de a társadalomra és a gazdaságra vonatkozó ötletek és elképzelések is felfoghatóak innovációkként.
Termékfejlesztés
A termékfejlesztés folyamatán az új ötletek keresésétől a termékek piaci bevezetéséig tartó tevékenységek összességét értjük. A meglévő termékeinket egészítjük ki, vagy azok helyett állítunk új alternatívákat.
Termékéletciklus
A termék piacra vitelétől a piaci kivonulásig terjedő időszak.
Termék
A termék mindaz, ami a piacon figyelemfelkeltés, megszerzés, felhasználás vagy fogyasztás céljából felkínálható, s amely valamilyen szükségletet vagy igényt elégíthet ki.
Versenyelőny
Termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonsága, ami megkülönbözteti a konkurenciától és a fogyasztó szemében előbbre helyezi azt.
Piac
Piacon minden olyan helyet értünk, ahol egy vagy több jószág és (vagy) a pénz cseréje zajlik. A csere lebonyolításához eladókra és vevőkre, pontosabban a javak kínálatára és keresletére van szükség.
Belső környezet
A cégek, áruforgalmazók belső struktúrája és vállalati folyamatai. Ezen (is) múlik az adott cég vagy áruforgalmazó sikere.
Külső környezet
A vállalatot körülvevő információforrások, hatások, befolyásoló tényezők összessége.
Lehetőség
Azokat a külső környezeti tényezőket jelölik, amelyekben a vállalkozás versenyelőnyt élvez. Vonzerejük és sikerük valószínűsége szerint csoportosíthatók.
Gyengeség
A határozottság hiánya.
Vállalkozás
Önállóan gazdálkodó, profitorientált gazdasági szervezet.
Verseny
A piac szereplőinek harca a piaci részesedés növeléséért.
Információ
Rendelkezésünkre álló adatok.
Erősség
A vállalatnak négyféle erősségtípust kell vizsgálnia. Ezek lehetnek marketing, pénzügyi, gyártási és szervezeti erősségek. A SWOT-analízis során pontosan meg kell határozni, hogy az adott vállalat miben erősebb a versenytársainál. Ezek lehetnek: nagyobb piaci részesedés, likviditás, jó hírnév minőség vagy szolgáltatás alapján, pénzügyi stabilitás, műszaki szakértelem, nagy szériaszám, elkötelezett munkások stb.
- 5 animáció
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)