Az Athéni Szabályzat
Az Athéni Szabályzatot, ahogy a neve is mutatja Athénban fogadták el 1965 májusában, az International Public Relations Association (IPRA) közgyűlésén. A kódexet 1968. áprilisában kis mértékben módosították Teheránban. A Szabályzatot 1965-ben elfogadta a Confédération Européenne des Relations Publiques, a Public Relations Európai Konföderációja is.
A Szabályzat minden IPRA -tagot arra kötelez, hogy szigorú morális törvényeknek tegyen eleget.
Az Athéni Szabályzat alapelvei
A Szabályzat értelmében az IPRA tagoknak törekedniük kell arra, hogy:
- az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata által rögzített szellemi képességek kiterjesztésére vonatkozó jog érvényesüléséhez szükséges erkölcsi és kulturális feltételek megteremtéséhez hozzájáruljon,
- az alapvető információk áramlásához olyan kommunikációs csatornákat teremtsen, melyek valós információkat továbbítanak, és ráébresztik a társadalom tagjait saját részvételük és felelősségük, és mások iránti szolidaritásuk szükségességére,
- ne hagyja figyelmen kívül, hogy magatartása magánéletében is hatással van a szakma egészének megítélésére,
- az Emberi Jogok Egyetemes Nyilatkozata által rögzített erkölcsi elveket és szabályokat, az emberi méltóságot, és az önmegítélés jogát tiszteletben tartsa munkája során,
- párbeszéde során a elismerje a résztvevők jogát, hogy nézeteiket kifejtsék, és bátorítsa a párbeszéd morális, intellektuális és pszichológiai feltételeit.
A Szabályzat elfogadásával a tagok kötelezik magukat arra, hogy:
- minden körülmények között oly módon viselkednek, hogy kiérdemeljék és biztosítsák a partnerek bizalmát,
- minden körülmények között oly módon cselekszenek, hogy figyelembe vegyék az érintett felek, a szervezet és az érintett közvélemény érdekeit,
- kötelességüket integritással végzik, kerülik a kétértelmű és félreérthető megfogalmazásokat, és megőrzik lojalitásukat múltbeli és jelenlegi ügyfeleik iránt egyaránt.
A Szabályzatot követve a tagok tartózkodnak attól, hogy:
- az igazságot alárendeljék más körülménynek,
- nem megalapozott vagy nem bizonyítható információkat terjesszenek,
- etikátlan, becstelen vagy emberi méltóságot sértő vállalkozásban részt vegyenek,
- kommunikációjuk során olyan módszert alkalmazzanak, mely manipulál, vagy olyan tudatalatti motivációt hoz létre, mely szabad akaratból nem befolyásolható.