Piacszegmentálás gyakorlat
A piacszegmentálás a piac megismerését célzó és azt homogén részekre osztó eljárás.
A piacszegmentálás gyakorlata megmutatja, hogy a marketing piacszemlélete, elemzési apparátusa és gyakorlati következtetései különböznek a mikroökonómiától.
A közgazdaságtan nem azzal foglalkozik, ami az egyes tranzakciók, konkrét termékek és fogyasztók egyedi, megkülönböztető sajátossága, hanem inkább arra koncentrál, ami az egyes esetekből általánosítható. A mikroökonómia a piaci mechanizmusok, az ár, a kínálat és a kereslet alakulásának általános törvényszerűségeit írja le. A marketing a gyakorlathoz közelebb álló nézőpontja miatt nem az elméleti modellalkotást, hanem a forgalom növelését helyezi tevékenységének fókuszába. A marketingorientált vállalati vezetés a mindenkori piacikeresletmegfigyelése és elemzése után részekre bontja a piacikeresletet, és mindegyik részt a sajátosságainak megfelelő marketingmix segítségével közelíti meg.
A piacszegmentálásának helyes elvégzése azért nagyon fontos a vállalat számára, mert e művelet gyakorlatilag teljes cselekvési programjának bázisát képezi.
Ahogy megfelelő alapozás nélkül nem húzhatunk fel tartós házat, úgy a piacikereslet elemzése és a szegmentálás az a bázis, amelyre a vállalat marketingstratégiáját, valamint termelési és értékesítésitevékenységét építi.
Mesterlövész megközelítés
Modern gazdaságokban a piacon levő fogyasztók nagy száma, elhelyezkedésük szétszórtsága és vásárlásiigényeik különbsége miatt a vállalatok egyre gyakrabban döntenek úgy, hogy nem akarják kiszolgálni az egész piacot, csak annak egyes részét vagy részeit.
A „mesterlövész-megközelítés” azokra a fogyasztókra koncentrál, akiknek szükségletei leginkább illeszkednek a vállalatierőforrásokhoz. Ezeket a vevőket és ezeket a piaciszegmenseket (részeket) tekinti a marketingtevékenység céljának, megkeresi azokat a termékfajtákat, amelyek biztosan eladhatóak a célcsoportvevőinek, kikalkulálja az adott csoport számára még elfogadható árakat, rájuk hangolja hirdetési tevékenységét. Az eltérő marketingmegközelítés és a differenciált marketingmix segítségével a célpiacul választott fogyasztókmegközelítése, meghódítása és ellátása jóval egyszerűbb és kifizetődőbb, mint a tömegpiacé.