A piacgazdaságosság
A vállalat azért törekszik a piac felvevőképességének meghatározására, mert a piac jelenlegi és várható méretétől függ, hogy az egyes termékekből és szolgáltatásokból adott erőforrások mellett mennyit állítson elő.
A piaci felvevőképesség mutatószámai
A piaci felvevőképességet három különböző mutatószámmal mérhetjük:
• piacpotenciál;
• piacvolumen;
• piaci részesedés.
A komplex becslési folyamat
A piacméret és a piaci jellegzetességek meghatározása nem tűnik túl nehéz feladatnak. Mennyire más lesz a véleményünk, ha minket bíznak meg egy termék vagy egy szolgáltatáspiacának felmérésével! Hamar rájövünk arra, hogy komplex becslési feladatot kell végrehajtanunk még akkor is, ha szerencsések vagyunk, és olyan ágazatban működünk, amelyről bőségesen rendelkezünk statisztikaiadatokkal, amelyeket kiegészíthetünk a vállalatunk saját adatbázisában találhatóakkal. A vizsgálat elején kiderül, hogy még a piac pontos meghatározása is nehézségekbe ütközik. Bizonytalanságunkat csak elmélyítik a tényleges és a lehetséges vásárlók definiálásakor felmerülő kérdések, és az, hogy a piaci viszonyok folytonos változása miatt becslésünkérvényességi ideje mindig korlátozott.