A nyomelemzés
Nyomelemzés: olyan megfigyelési eljárás, amikor az adatgyűjtés valamely múltbeli viselkedés fizikai nyomain, bizonyítékain alapul. A marketingkutató mint „kényszerszülte Sherlock Holmes” a fogyasztók szándékosan vagy szándékukon kívül elhagyott nyomait vizsgálva következtet a vevőkmagatartására, a belőle általánosítható tendenciákra.
A nyomelemzés jellemzése
A kutató sokféle árulkodó jelből dolgozik: az újságoldalon található ujjlenyomatok alapján a hirdetés olvasottságára következtet; a kiállításon az elkopott szőnyegek cseréjének gyakorisága árulkodik a pavilonok népszerűségéről; a szervizbe adott gépkocsik autórádióinak meghatározott rádiócsatornára hangolása megbecsülhetővé teszi az egyes állomások hallgatottságát stb. A virtuális valóságban is eligazodni kész nyomkeresők az internethasználók „sütijével” követik a szörfölőt a weben és feljegyzik azt, hogy mely oldalakat nyitotta meg és mennyi időt töltött ott stb.
A megfigyelés módszerének lezárása
Összességében a megfigyelésesmódszer legnagyobb előnye, hogy a valóságos magatartás közvetlen mérését teszi lehetővé. A megfigyelt magatartás, tárgy vagy jelenség pontos rögzítése általában jegyzőkönyv formájában történik, ami kiegészülhet fényképekkel, videofelvételekkel, rajzokkal, ábrákkal.
Hátránya, hogy a megfigyelt magatartás oka nem határozható meg egyértelműen, mivel a kutató nem ismeri a viselkedés, a cselekedetek nem látható motívumait, az attitűdöket és preferenciákat. Az is gondot jelent, hogy a megfigyeléses adatgyűjtés sok időt igényel és drága.