Bevásárló központ
A bevásárlóközpont egy olyan nagy alapterületű közösségi létesítmény, amely általában közlekedési csomópontban fekszik, az autóval érkezőknek nagy létszámú parkolóhelyet biztosít, de a gépkocsival nem rendelkezők számára tömegközlekedési kapcsolata is van.
Kereskedelmi szükségletek, vendéglátási, szolgáltatási, szórakozási, sport és egyéb igények kielégítésére szolgál. Jellemzően néhány nagylétesítmény (áruház, stb.) mellett, a keresletnek megfelelő nagyságú és áru-összetételű szaküzlettel, vegyes profilú üzlettel, szolgáltató létesítménnyel várja a lakosságot, esetenként kiegészítve ezeket pénzügyi, egészségügyi, szellemi igények, pihenés, szórakoztatás intézményeivel.
Előnyük, hogy a szélességében és mélységében is gazdag választékot nagy alapterületen kínálják, azonban egyre inkább egzisztenciális fenyegetettséget jelentenek a többi kiskereskedőnek.
Épületrész
A nagyobb épületek egyszerre több kereskedelmi egység befogadását teszik lehetővé. Ilyen esetben az üzletek egy-egy épületrészben helyezkednek el. A rendelkezésre álló kötött tér miatt az üzletek külső kialakítása építészetileg egyforma, ezért ezek az egységek a több belső reklámhordozót (pl. neonfények, feliratok, stb.) használnak.
Önálló épület
A kiskereskedelmi üzlet állhat egyetlen különálló épületben (önálló épület), vagy egy nagyobb épületen belül, más kereskedelmi egységekkel közösen (épületrész).
Az önálló épületben kialakított áruházak jellemzői:
- könnyű megközelíthetőség: a főútról közvetlenül, jól látható, jó minőségű út vezessen a parkolóba,
- a nagyobb áruházak a nem autóval érkezők számára közvetlen buszjáratot alakítanak ki,
- parkolási lehetőség biztosítása: a vásárlóknak az üzlet méretétől függően parkolóhelyet kell biztosítani a kényelmes bevásárlás érdekében,
- az áruátvételt az épületnek olyan részén kell biztosítani, ahol a vásárlókat nem akadályozza, de a szállítójárműveknek könnyen megközelíthető,
- a boltok külső megjelenése tükrözi a bolt profilját (pl. az épület formája, tömege, jellege, kialakítása, az egyes áruházaknak saját jellemzői).