A "kisóvodás korú" gyerekek zenei élete
„Kisóvodás korú" a gyerek a 24-36. hónap táján, amikor már az óvodába készülődik, de igazában még kicsi. Az éneklési készség fejlődése attól függ ebben a korban, hogy van-e minta, amit utánozzon, hall-e éneklést maga körül? Ha a szülők nem csak a tévét, lemezjátszót kapcsolják be a gyereknek, hanem ők is énekelnek, a velük játszott mondókát, dalt, altatót a csemeték is éneklik, és továbbadják a babájuknak, eléneklik testvéreiknek. Dúdolgatnak játék közben, kitalálnak szövegeket az ismert dallamokra, élvezik a maguk alkotta új kis énekes történeteket. Ha a szülők beszéde színes, és a játék szerint hol magas, hol mély árnyalatú, a gyermek a zenei hangokra is fogékonyabb lesz. Amikor a szülő képeskönyvet nézeget a gyerekével, és közben mesél, énekel is, ez művészi élményt, örömet jelent, a gyermek értelmét fejleszti, szókincsét bővíti. Amikor a gyermek már óvodába megy, a társaival való közös játékot is igényli. Különösen akkor szerez nagy örömöt a közös ének, ha azt előtte otthon, a szülőkkel is sokszor énekelték, gyakorolták. A kicsinyeknek a szülők énekeljenek, ők figyelni fognak, lesik, próbálják utánozni a szájmozgást, a hangmagasságot. Nem az a cél, hogy a gyermek hároméves korára megtanuljon énekelni. Annyit énekeljen, amennyihez kedve van, és akkor, ha olyan hangulata van.
Kiscsoportos zenei foglalkozások
3-4 évesek a kiscsoportosok, akik csak most fedezik fel az új környezetet, az óvodát. A sok gyerek, a zsibongás az újdonság ekkor még igen fárasztja a kicsiket. Ha hozzászoktak már az új környezethez, megkezdődhetnek a különböző foglalkozások, a képességek fejlesztése. Az énekfoglalkozásnál az óvónő kezdeményez, és a gyerekek, akiknek az érdeklődését felkeltette, köréje sereglenek, a többiek akár tovább játszhatnak. A kicsik év végére 3-4 mondókát, 8-10 dalt tanulnak meg, amit az óvónő segítségével együtt, körülbelüli hangmagasságban énekelnek. A zene dallamát már tudják követni játékos mozdulatokkal.
Középsőcsoportos zenei foglalkozások
A középső csoportosok 4-5 éves gyermekek. Ők már körjátékokat játszanak, énekelni is tisztábban tudnak az óvónő segítségével, év végén már a nélkül is. A gyermekek tapssal, ritmushangszerekkel kiemelik a dalok ritmusát, megértik az egyforma (szabályos lüktetés, metrum) és a ritmus (a hosszabb és rövidebb egységek) különbözőségét. Hangszíneket figyelnek meg, zörej- zenei és beszédhangokat, valamint belső hallásuk alapján 2-3 hangmagasságot is mutatnak térben.
Nagycsoportos zenei foglalkozások
A nagycsoportosok 5-6 éves gyerekek. A gyermekek ebben a korban már tudnak tisztán énekelni, csoportosan is, egyenként is. A harmadik év végére 50-60 mondókát és dalt tanulnak meg, de a dalok tudása nem egyedül jelenti a zenei nevelés eredményét. A legfontosabb, hogy az óvodában megszerettessék a gyerekkel az éneklés örömét, az önfeledtséget, amit a zene élvezete nyújthat. Három év alatt minden gyermek fejlődik, egy óvodai csoportban csak néhány gyerek marad, aki iskolába kerülve pontatlanul, hamisan énekel. A gyerekek mozgása is fejlettebb lesz ekkorra, hiszen a ritmusos éneklés, a körjátékok fejlesztenek.
Zene az óvodában
Az óvodában heti egy vagy két alkalommal van 20-30 perces kötelező énekfoglalkozás. Emellett van mindennapos rövid énekelgetés, alkalomszerű körjáték vagy a gyerekek önálló énekelgetése játék közben. Az óvodai program meghatározza, hogy a zenei képességeket év végéig milyen szintre kell fejleszteni. A követelmények figyelembe veszik az átlagosan jól fejlett 3-6 éves gyermek zenei, mozgás- és értelmi fejlettségét.