- Művészettörténet - 12. évfolyam
- 20.század-i avantgárd
- Életrajz gyűjtemény
Archipenko, Alexander (1887-1964): Ukrán származású amerikai szobrász. Kijevben, Moszkvában és Párizsban tanult. Kubista szobraiban a mozgás, a dinamizmus ábrázolásával kísérletezett. Felfedezte a negatív forma tömegalkotó szerepét. Bevezette az üveg, a fém és a karton használatát a szobrászatban. Az anyagokat gyakran színesre festette. 1923-ban az Egyesült Államokba költözött és részt vett a chicagói Bauhaus munkájában.
Brâncuși, Constantin (1876-1957): Románszobrász. Bukarestben, majd 1902-től a párizsi akadémián tanult. Az afrikai maszkok, szobrok hatottak művészetére. Geometrikus formákból felépített szobrainál különböző anyagokat (fa, kő, márvány, réz, bronz) alkalmazott, az anyagok használatát gyakran egy alkotásán belül is variálta.
Marc, Franz (1880–1916): német festő. Eredetileg teológiát és filozófiát tanult, a transzcendencia iránti elkötelezettsége mindvégig meghatározó festészetében. Münchenben és Párizsban folytatott festészeti tanulmányokat, ismerte az impresszionizmust és a posztimpresszionizmust. A természeten, a természeti törvények megismerésén keresztül igyekezett megragadni a transzcendenciát, a természetet pedig állatok megfigyelésén, megismerésén, festésén keresztül tanulmányozta. 1910-es Mackéval való találkozása tárta fel előtte a tiszta színek használatának jelentőségét. Megismerkedett Kandinszkijjal, csatlakozott a Neue Künstlervereinigunghoz, majd a Blauer Reiter alapítótagja lett. A csoport nonfiguratív művészet elérésére törekvő felfogása a legerősebben az ő munkásságában látható Kandinszkij mellett. Élete végére teljesen elszakadt a tárgyak világától és absztrakt képeket alkotott. 1916-ban a halt meg a fronton, Verdunnél.
Kandinszkij, Vaszilij Vaszijevics (1866 – 1944): Orosz festő. Közgazdasági és zenei tanulmányai után Münchenben tanult festészetet 1896-tól. Németországban megismerkedett az expresszionizmussal, s az új francia törekvésekkel. 1909-ben alakult Münchenben a Neue Künstlervereinigung (Művészek Új Társasága), amelynek elnöke lett. A társaság 1910-ben decemberi kiállítására francia művészeket is hívott, fauve-okat, és az új kubistákat - Rouault, Derain, Van Dongen, Vlaminck, Picasso és Braque műveit állították ki. A Társaságból kivált Der Blaue Reiter-csoport első kiállítását, 1911-ben rendezte meg, 1914-ig, az első világháborúig működött, Marck és Macke a háborúban meghalt, Kandinszkij pedig Moszkvában élt 1921-ig. A müncheni tanulóévek után az orosz népművészet – fametszetek az orosz népmesék köréből, vásári nyomatok - ihletésére a formák és színek stilizálásához kezdett. A téma háttérbe szorult, a színek és a formák önálló fontossága került előtérbe. Képei színakkordok kompozíciói voltak, s akár a zene emóciókat keltettek fel. Műveit az úgynevezett lírai vagy expresszionista absztrakció irányzatához sorolták. 1922-től a weimari Bauhaus tanára volt, s mikor náci parancsra megszüntették 1933-ban Franciaországba költözött. A húszas években a szuprematizmus hatott rá és geometrikus formákat is felhasznált képein, majd utolsó korszakában inkább könnyed, lendületes kompozíciókat készített. Kandinszkij – Mondrian mellett – a modern absztrakt művészet nagyhatású teoretikusa.
Klee, Paul (1879–1940): Svájci festő, grafikus, a Bauhaus tanára, az üvegfestészeti műhely vezetője 1920-30-ig. Zenészházaspár gyermeke volt, eredetileg hegedűművésznek készült. Korai képei az allegorikus-szimbolikus nyelv jegyében készültek. Hasonlóan Kandinszkijhoz, hozzá is közel állt a ritmust, zenét a festészet párhuzamaként értelmező gondolkodásmód. Müncheni, olaszországi, berni, párizsi tanulmányutak után, hosszabb müncheni tartózkodás során került a Blauer Reiter közelébe, részt vett a csoport második, 1912-es kiállításán. Ugyanebben az évben megismerkedett Delaunay-val és az orfizmussal, Delaunay fényről írott esszéjét ő fordította le a Sturm részére. 1914-ben Tunéziába tett utazása Macke és Moilliet társaságában felfedeztette vele a keleti színvilág lehetőségeit, és az akvarellt, ezt erősítette 1928-as egyiptomi útja is. Hatottak rá a prehistorikus ábrázolások, felfedezte a gyermekrajzot. Kifejlesztett több új grafikai-festészeti eljárást. A Bauhausból távozva először a düsseldorfi Akadémán tanított, majd hazatért Svájcba egy „hieroglifikus” festészetet valamint egy újfajta divizionizmust fejlesztve tovább. Teoretikusként is nagyon jelentős.
Modigliani, Amedeo (1884-1920): olaszfestő-szobrász, aki főként Párizsban élt és alkotott, a korabeli francia művészvilág jellegzetes bohémjaként. Az olasz festészethagyományaihoz való ragaszkodása eredményezte jellegzetes, saját „manierizmusát” 1913 körül. Szobrászati munkákbaBrâncuși hatására kezdett, a direkt faragás és a prehistorikus művészet jegyében alkotni, de hamar felhagyott vele. Festészeti munkásságaportrékból és aktokból áll, eltekintve négy Dél-Franciaországban készült tájképtől.
Picasso, Pablo (1881–1973): A 20. századi művészet egyik legnagyobb hatású, legönállóbb alkotója. Katalán származású, Franciaországban alkotó festő, grafikus, szobrász, kollázskészítő, díszlettervező, kerámiatervező. Két hagyományosabb, színközpontú korszak (kék, illetve rózsaszín) után a kubizmus létrehozója volt Braque-kal 1909-ben, felfedezte a néger plasztikát (a kubizmusba való átmenetet mutatja az Avignoni kisasszonyok és a Hölgy legyezővel), az absztrakció határait feszegette, de mint pályája során többször is, visszafordult erről az útról, és a klasszikus formanyelvhez nyúlt. Közben kollázsokat és szobrokat készített. A húszas évek szürrealista érintettsége után fokozatosan fejlődött saját figurális stílusa.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)