III. Béla
Árpád-házi magyar király, 1148-ban született, 1172-től haláláig, 1196-ig uralkodott. A lovagi irodalom műveiben közkedveltek voltak az Árpád-házi királyok, így III. Béla is.
Pray-kódex
Latin nyelvű szertartáskönyv, mely a bencések használatára készült. A Pray-kódex tartalmazza a legrégibb összefüggő magyar nyelvemléket, a Halotti Beszéd és Könyörgést. Valószínűleg 1192 és 1195 között íródhatott a boldvai bencés apátság részére. Nevét el
A tihanyi apátság alapítólevele
Az egyik legfontosabb magyar nyelvű szórványemlék. Az alapítólevélben a magyar szavak latin nyelvű szövegbe ágyazódnak be. A nyelvemlékek régebbi korokból fennmaradt nyelvi források. A nyelvemlékek típusai a szórványemlékek, mint a tihanyi apátság alapítólevele, glosszák, szójegyzetek, kéziratos szövegemlékek valamint nyomtatott szövegemlékek.
királytükör
Másnéven fejedelmi tükör. Tanító-nevelő célzatú mű, mely a leendő uralkodóhoz fordulva rajzolja meg az eszményi államfő alakját. Többnyire intelemjelleggel gyakorlati tanácsokat ad az uralkodáshoz, ill. a főrangú ifjak megfelelő szellemű neveléséhez. A mű
vándormotívum
Az összehasonlító irodalomtudomány fogalma: olyan motívum, amely szélesebb körben, több műben, több nemzeti irodalomban is elterjed. Míg a vándortéma a művek egészére kiterjed, s a tárgytörténet által leírt módon, viszonylag jól követhetően vándorol, egy-egy motívum (pl. az állatőstől való leszármazás, a táltos ló, az elcserélt szerelmeslevél, a gonosz mostoha, a katicabogár nevének és pöttyeinek eredete, a tizenhármas szám, az eltűnt és megkerült gyermekek motívuma stb.) külön-külön, a művek történetétől függetlenedve, más-más műfajokban jelentkezve is elterjedhet. A nemzetközi (és elsősorban csak folklorisztikai irányultságú) motívumindex 24 főbb témakörben több tízezer motívumot tart nyilván (amelyek mindegyikéhez több almotívum csatlakozik), anélkül, hogy az egész világra kiterjedő teljességre törekednék.
Szent László tettei
László, I. , Árpádházi, Szt. (Lengyo. , 1045 k. -Nyitra, 1095. júl. 29. ): magyar király (ur. 1077-95). - 1. Élete. I. Béla magyar király és Rixa lengyel hercegnő fiaként akkor született, amikor apja (Vazul fia) még mint hg. lengyelországi száműzetésben volt. 1050 k. költözött szüleivel Magyarországra Nevelője vsz. Leodvin bihari pp. , a korabeli frank-lotaringiai egyh. reform-szellem képviselője. Apja halála (1063) után ~ a bátyjával, Gézával együtt a számukra kijelölt K-i országrész hgségébe vonult vissza, átengedve a trónt az 1057: kisgyermekként megkoronázott, fiatalabb unokatestvérének, Salamonnak. - ~ korán kitűnt vitézségével, 1068: a cserhalmi ütközetben a K-ről betört besenyők és kunok, 1071: a Nándorfehérvárt s a Szerémséget elfoglaló bizánciak ellen győztes hadak egyik vezére. Népszerűségét katonai erényein kívül emelte jó megjelenése, magas, izmos termete, „fejjel kimagasló” volta (a m. legendában, de kortárs francia megfigyelőknél is: elegantissimus rex). Ehhez járult bensőséges, mély vallásossága. A bajbajutottakat védelmező, megszabadító jóindulata által lett az Európa ker. lovagkirály mintaképe s egyik legelső képviselője. - 1074. III. 14: a mogyoródi csatában Gézával egyesült serege legyőzte Salamon király hadát, aki elvesztette király hatalmát. Visszaszerzéséért hűbérül ajánlotta Magyarországot IV. Henriknek (ur. 1056-1106), amiért VII. Gergely p. (ur. 1073-85) X. 28: megrótta, mert Mo. a Szentszék hűbérbirtoka. - ~ 1077: bátyja, I. Géza halála után került trónra, nem annyira az öröklés jogán, mint népszerűsége és alkalmassága alapján. Nem törekedett a hatalomra, az elűzött Salamon király életében nem koronáztatta meg magát, a pogánylázadások és a testvérharcok után Szt. István államának megszilárdítását tartotta a legfontosabbnak. 1077 k. (István után ismét) törvényt alkotott, különleges szigorral büntetve a tolvajokat, a szabadokat jobban, mint a szolgákat. Külpolitikája nem csak Mo. függetlenségét, de tekintélyének emelését is előmozdította. A ném. belharcokban 1078-79: először IV. Henrik cs. ellenfeleit támogatta, s a ném. ellenkirályul választott Rheinfeldi Rudolf szövetségese, 1079: feleségül vette leányát, Adelheidet. - 1080: Salamon meghódolt ~nak, akitől birtokokat kapott, de ismételt lázadása után ~ 1081 k. a visegrádi várba záratta. - Szentté avattatta 1083. VII. 16/17: András és Benedek zoborhegyi remetéket, VII. 26: Csanádon Gellért pp-öt, VIII. 20: Székesfehérvárt István királyt, XI. 5: Imre herceget. Ezzel a „szent királyok nemzetségének” nevezett Árpád-háznak is új, ker. és nemzetivé váló családi hagyományokat teremtett, saját élete és egyénisége példájával is erősítve azt. 1083 u. a Szent Jobb megtalálásakor Bihar vármegyében megalapította a szentjobbi Boldogságos Szűz Mária apátságot. 1089 k. (vsz. magyarázat szerint) a Szerém várából Bácsra áthelyezett gör. rítusú püspökség az uniós mozgalom során kánonilag egyesült a kalocsai lat. rítusú püspökséggel. ~ 1091 e. megalapította a zágrábi püspökséget, s a kalocsai érseki tartományba sorolta. A bihari püspökséget Váradra helyezte át (→nagyváradi püspökség). Uralkodása alatt kezdődött ugyanis az addig a Ny-i gyepűk mentén őrködő székelyek jó részének áttelepítése Biharba, majd innen fokozatosan a K-i határszélre. Ezért volt szükség a váradi püspökségre s a váradi szegyh. fölépítésére (~ emiatt is Erdély patrónusa). - 1091 tavaszán nővérének, Ilona királynőnek hívására a p. hűbéres, Zvojnimir horvát király gyermektelen halála után elfoglalta Horváto-ot (Szlavóniát) és kikötőjét, Tengerfehérvárt. I. Géza fiát, Álmost horvát kir-rá tette, de a Róma iránti hűbéreskü letételében nem volt hajlandó követni elődjét. Terjeszkedését Dalmácia felé inkább nem folytatta, és III. Kelemen ellenpápát (1080-1100) támogatta. - 1091 nyarán a Pongács vize mellett legyőzte a zsákmányoló kunokat, Orsovánál szétverte bosszúhadjáratra érkező társaikat.
Kézai Simon
(13. sz.): krónikás, 1283-ban udvari jegyző. Életéről keveset tudunk. 1282-83 táján írta meg krónikáját, mely igen fontos történeti forrásunk, benne megőrizte a már korábban elkészült ún. hun krónikát. - M. Gesta Hunnorum et Hungarorum.
Szent Ferenc-legenda
1205 őszén a San Damiano-kápolnában háromszor hallotta a feszületről Krisztus szavát: „~, menj, s állítsd helyre Egyházamat, mely, mint látod, romokban van!” Megtérése után eleinte bolondnak nézték ~et, de komoly vallásossága hamar eloszlatta ezt a véleményt, és rövidesen valóban utána ment a világ. - 1206. III/IV: apja elkeseredésében följelentést tett „megtévedt” fia ellen, hogy visszaperelje tőle a pénzét. Először a városi tanácshoz, majd a pp-höz fordult. A nyilvános tárgyalás meghökkentő módon zárult: ~ ruha nélkül állt ott, mert a pp. lába elé letette atyjától kapott ruháját, erszényét és így kiáltott: „Halljátok mindnyájan! Örömmel adom vissza atyámnak azt, ami az övé, nemcsak a pénzét, hanem a ruhákat is. Mostantól fogva nem azt akarom mondani: »Atyám, Bernardone«, hanem azt mondom: »Miatyánk, ki vagy a mennyekben!«” A pp. a palástjával takarta be ~et. - ~ ekkor elhagyta a világot, hogy egyedül Istennek szolgáljon. Ez eleinte abból állott, hogy helyreállította a környék összedűlőfélben lévő templomait és kápolnáit. Felcsapott vásári énekesnek, s amikor az emberek köréje gyűltek, építőkövet koldult tőlük. Bonaventura később ezt írta: „Miként ~ három templomot helyreállított, úgy kellett ennek a szent embernek vezetése mellett Isten Egyházának is megújulnia. ” - 1209. II. 24: Szt. Mátyás ap. ünnepén ~ a Porciunkula-kápolnában vett részt misén. Hallotta az evangéliumot, mely arról szólt, hogy Jézus elküldte a Tizenkettőt és meghatározta életformájukat: ne vigyenek magukkal sem pénzt, sem tarisznyát; ne legyen két ruhájuk, se sarujuk, még botjuk sem (Lk 9,3-5). Úgy érezte, hogy ez személy szerint neki szól, és felkiáltott: „Ez az, amit keresek!” - és azonnal szó szerint elkezdte megvalósítani a hallottakat: mezítláb, kötéllel a derekán, szürkésbarna „ruhában” vándorolt a vidéken, és prédikált, gyógyított, halottat támasztott fel, és ördögöket űzött. Eredetisége és hite ellenállhatatlan erővel vonzotta az embereket.
Halotti beszéd és könyörgés
Legkorábbi magyar nyelvemlékünk, mely egy összefüggő szöveg keretében, 26 sorban egy temetési beszédre reflektál. A zárlatban hozzákapcsolódik egy 6 soros imádság a halott tiszteletére.
huszitizmus
15. századi csehországi eretnekmozgalom. Nevét alapítójáról Husz János ( 1320k-1415) prágai egyetemi rektorról kapta. Lényege a papa tekintélyének elutasítása, a szentségek egy részének, a szentek tiszetletének és a búcsúknak az elvetése, a Biblia egyedül
prédikátorirodalom
Az Ómagyar Mária-siralomról nevezetes Leuveni kódex 13. sz. közepi, főleg Orvieto környéki és francia domonkosok sermóit tartalmazza, de a Siralom, néhány m. nyelvű glossza és m. szerzőtől származó, utólag bejegyzett ~ alapján feltételezhető a kézirat magyarországi használata. A Pécsi egyetemi beszédek c. beszédvázlat-gyűjtemény ugyancsak a domonkosokhoz köthető, de már itthon, vsz. a budai kolostorban készült a 13. sz. utolsó harmadában, jóval a rövid életű pécsi egyetem alapítása (1367) előtt. A francia iskolázottságú m. domonkos ~gyűjtemény a legjobb európai színvonalat képviseli. A ferences kódex az Ómagyar Mária-siralmat követő legkorábbi nyelvemlékről, a Gyulafehérvári Sorokról ismert, 13. sz. párizsi ~kat tartalmaz, de mint kötet már magyarországi összeállítás. A budai domonkos studium generale használatára készült nagy valószínűséggel az a 2001: Bécsben őrzött kódex, melyben a Leuveni kódexszel párhuzamos szöveget és magyar szentekről szóló sermókat olvashatunk. Az utóbbiak m. szerző művei. Ugyancsak m. domonkos v. ferences összeállítás az a 14. sz. eleji heiligenkreuzi kódex, melyben Szt. Istvánt 1, Szt. Imrét 2, Szt. Lászlót 4 ~ méltatja, az utóbbiak közül kettő azonos a Pécsi beszédek c. gyűjteményben szereplő Szt. László-beszédekkel. A Pécsi beszédek és a bécsi gyűjtemény a rendi utánpótlás képzését, nevelését szolgálhatta. A 15. sz. közepén készült a pécsi egyházmegyében a Sermones Dominicales c. vasárnapi ~-ciklus. - A sz. 2. felében a népszerű ~gyűjtemények nagyon hamar megtalálták az utat a frissen alakult könyvnyomdákhoz. Temesvári Pelbárt és Laskai Osvát ~s kötetei ugyancsak a könyvnyomtatás révén váltak ismertté és egyedülállóan népszerűvé Európában. Pelbárt 3 kötetes Pomeriuma (Gyümölcsöskert) és Szűz Máriáról szóló Stellariuma (A Bold. Szűz Csillagkoronája) 18-20 kiadást ért meg Hagenautól Velencéig. Ezeket használták m. nyelvű kódexeink fordítói, kompilátorai is. Laskai az eredetibb szerző, de a Biga salutis (Az üdvösség szekere) kötetei kevésbé voltak népszerűek; a ~gyűjtemények annál szélesebb körben voltak használhatók, minél kevésbé voltak egyediek. A magyar nyelvű kódexekben fennmaradt ~k nem ~-minták, nem is elmondásra, hanem olvasásra-felolvasásra szánták őket latinul nem tudó apácaközösségek és laikus testvérek számára. Pelbárt sermói alapján készült beszédeket tartalmaz többek közt a Cornides-kódex a Debreceni kódex és a Kazinczy-kódex. A legjelentősebb m. nyelvű sermonarium az Érdy-kódex.
Érdy-kódex
A ferences Karthauzi Névtelen 1526-1527-ben magyar nyelven alkotott legenda- és levélgyűjteményét (az Érdy-kódex anyagát) álltotta össze.
szövegemlék
(v. nyelvemlékek) Tágabb értelemben jellegétől, korától, tartalmától, terjedelmétől függetlenül minden írásban rögzített szöveg, annak részlete, töredéke; akár egyetlen szó is nyelvemlék, mely a nyelv egy-egy fejlődési fokáról ad felvilágosítást, rögzít egy adott nyelvállapotot. Szűkebb értelemben azokat a régebbi korokból származó, kéziratos v. nyomtatott forrásokat nevezzük így, melyek közelebb visznek a nyelv történetének, a nyelvfejlődésnek a megismeréséhez. A magyar ~ tehát a nyelvtörténet legfontosabb, legbiztosabb forrásanyagát jelentik. A ~ jellegük, keletkezési idejük, helyük, tartalmuk, funkciójuk stb. szerint több típusba sorolhatók. Szórványemlékekről van szó abban az esetben, ha a magyar nyelvi elemek idegen nyelvű szövegben elszórtan fordulnak elő, pl. a Tihanyi Apátság Alapítólevele 1055-ből, melyben a latin szövegbe ágyazva 58 magyar közszó és 33 képző ismerhető fel. Szövegemléknek nevezzük a ~nek azt a típusát, melyben összefüggő magyar nyelvű mondatok olvashatók. Ilyen a Halotti Beszéd és Könyörgés (12. sz. vége) és az Ómagyar Mária-siralom, az első magyar nyelvű vers (1300 k. ).
táltos
Természetfeletti erejűnek hitt ember.
népballada
A népköltészet körébe tartozó ballada. A középkor végén jelent meg, a legrégibb feljegyzések a 15. századból valók. Csak énekelt formában élt, csoportos énekben éppúgy, mint külön előadók ajkán. Gyakori formai vonása a sor- és versszakismétlés; sajátos balladai formája az ismétlésnek a strófaismétlő szerkezet: egy teljes versszak ismétlődik olyképpen, hogy a balladai cselekmény menetét egy-egy szó, részlet v. név felcserélése adja. A ballada Európa közös népköltési műfaja: témái, stílussajátságai a nemzeti határokon túl terjednek (a többszörös szeretőgyilkos története pl. 13 nemzeti nyelven ismeretes); terjedelemben, hangnemben a lírai és drámai elemek jellegére nézve különbségek is vannak az egyes nemzeti balladatípusokban (a skandináv balladákban pl. sok a hősi-tündéries elem). A népballadák iránti érdeklődés a romantika korában bontakozott ki legerősebben.
Görög Ilona
A magyar népballadák közül a legtöbb tragikus témákat dolgoz fel, mint öngyilkosság, életáldozat, vagy tragikus szerelem. Ezek közé sorolható Görög Ilona története, akit a görög Helené alakjához hasonlíthatunk.
népmese
A népköltészet körébe tartozó mese, annak egyik műfaja.
Szent László-monda
A hazai mondák és legendák egyetlen szentünket sem magasztalták annyira, mint Szt. Lászlót. Halála után már egy évsz-dal az a hagyomány járta hazánkban, hogy a kegyes kir-t nemzete 3 é. megtépett ruhában gyászolta. II. István (ur. 1116-31) idejében a váradiak kérték Lászlót Somogyvárt, a Szt. Egyed apátságban nyugvó tetemének Váradra szállítását. Istenítéletet tartottak: a király megparancsolta, hogy László tetemét tegyék szekérre, és nézzék meg, hogy a befogott lovak merre húznak. Ezek olyan sebesen ragadták Várad felé, hogy a jelenlévő váradi papok és hívek alig tudták utolérni. - A népmonda szerint Nagykereki onnan kapta a nevét, hogy amikor László koporsóját Váradra szállították, az itteni templom dombjára éjjeli pihenőre leállított halottasszekér kerekei maguktól megindultak Várad felé. - 1192: a szttéavatási szert. alatt 6 óra tájban tündöklő fényű csillag jelent meg a monostor fölött, ahol a szt király nyugodott. 2 órán át ragyogott az ünneplő embersokaság fölött. - Arany János is megénekelte a Dubnici Krónika előadása nyomán azt a jámbor hagyományt, hogy 1345 farsangján, amikor a székelyek és m-ok Laczfy András vezérletével a tatárok ellen harcoltak, László feje eltűnt a helyéről, a szegyh. oltáráról, elment, hogy együtt küzdjön híveivel. Győztek is. Harmadnapra találta meg a szegyh. sekrestyése: feje egészen átizzadt a derekas helytállás közben. Egy fogoly tatár még elmondotta, hogy amikor a székelység rájuk ment, hatalmas termetű vitéz járt előtte: magas lovon, fején aranykorona, kezében szekerce. Rettenetes csapásaival és vagdalkozásaival tizedelte őket. A vitéz feje fölött a levegőben egy szépséges asszonyszemély tündökölt csodálatos fényességben, aranykorona a fején.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)