Computer-based Learning (CBL)
A számítógéppel segített tanulás (Computer Based Learning) a tanulási folyamatnak a számítógép-használat köré szervezését jelenti. Az internetes, webalapú tanulással, a világhálóba kapcsolt számítógépekkel új horizont nyílt meg. A hálózatba kapcsolt számítógép segítségével virtuálisan kiléphetünk a konkrét tanulási környezetből. Az e-learning a számítógép és a hálózati adatbázisok, illetve internetes kommunikáció használatával, a tanulási folyamat egészének rendszerszemléletű megközelítésével, illetve hatékony rendszerbe szervezésével törekszik a tanulás eredményességének javítására.
Az ismeretelsajátítási folyamatban korábban a tanár és az oktatás, napjainkban a tanuló és a tanulás került a központba, az instruálást (instruction) felváltotta a tanulás (learning), sugalmazva ezzel a tanulóközpontúságot, a nagyobb tanulói szabadságot, ugyanakkor a nagyobb felelősséget is a tanuló részéről.
E filozófia alapján alakult ki az ún. CBL (Computer Based Learning). A CBL rövidítést gyűjtőnévként alkalmazzuk mindenféle számítógéppel támogatott oktatási/tanítási/képzési formára, tananyagra, illetve oktatástechnológiai eszközre.
A CAL (Computer Aided Learning) a számítógéppel segített tanulást jelent.
A CBT (Computer Based Training) számítógép általi ismeretelsajátítás (mediális tanulás), melynek során interaktív, dialogikus formában, képszerűen, többoldalú megjelenítést (grafika, animáció, mozgókép, adatbázis) felhasználva történik az ismeretek elsajátítása. Intelligens témastruktúrával, magas interaktivitással és felhasználóbarát megjelenítéssel rendelkezik.
A tanulás a tanuló számára közvetlen sikerélményt biztosít, mely erősíti a tanulási motivációt, és ezáltal önálló tanulásra serkent. Felhasználható az önálló egyéni és a csoportos tanulásra, ill. bemutatásra egyaránt. Jól alkalmazható a gyakorlatok elő- és utófeldolgozására.
CBT (Computer Based Training) a számítógép alapú képzés hálózati globális kiterjesztett változata WBT (Web Based Training).
Online Learning
A világhálóra kapcsolódó hálózatba kapcsolt számítógép segítségével virtuálisan kiléphetünk a hely (lokális) tanulási környezetből. Az új dimenziót elsősorban a tanuláshoz rendelkezésre álló gyakorlatilag határtalan információs bázis és a számítógépes telekommunikáció lehetősége jelenti. Használatos a tanulás ily módon megnövelt lehetőségeire a WBL (Web Based Learning) is.
Az e-learning olyan számítógépes hálózaton elérhető nyitott – tér- és időkorlátoktól független – képzési forma, amely a tanítási - tanulási folyamatot megszervezve, hatékony, optimális, ismeretátadási, tanulási módszerek birtokában a tananyagot és a tanulói forrásokat, a tutor-tanuló kommunikációt, valamint a számítógépes interaktív oktatószoftvert, egységes keretrendszerbe foglalva, a tanuló számára hozzáférhetővé teszi.
Távoktatás
A távoktatás tartalma megváltozott, illetve változóban van. Jelenleg az átmeneti fejlődési korszakban megkülönböztethető a hagyományos vagy klasszikus (papíralapú) távoktatás és az elektronikus (világhálón történő) távoktatás.
A távoktatás olyan stúdium, amely az oktató tanár személyétől távol és attól függetlenül – de általa irányítva – megy végbe. A személyes jelenléti oktatással ellentétben a távtanulót médiumok segítségével ösztönzik, valamint kisebb vagy nagyobb távolságokból rendszeresen küldött tanulmányi útmutatásokkal irányítják, vagy támogatják tanulmányait. A távoktatás-távtanulás minden esetben feltételezi a tanár (tutor) és a tanítványai közötti (lehetőleg folytonos) információcserét.
A tutor, ritkábban mentor kifejezés olyan személyt jelöl, aki a képzési folyamatban a tanulás támogatójaként szóba jöhet: például tanár, instruktor, tanácsadó, gyakorlatvezető, konzulens, tréner stb.
Már a könyvnyomtatás, de különösen a rádió, a televízió, a telefon, a számítógép feltalálása óta elavult az a felfogás, hogy az oktatásban a legtöbb oktatási tartalmat mindig a személyes médium közvetíti. A korábban postai levelezés útján bonyolított távoktatást speciális tankönyvek sora és az új kommunikációs eszközök segítségével történő ismeretátadás váltotta fel (magnószalagok, videokazetták, rádió- és televízióadások, egy- vagy kétirányú videó, telekonferenciák, majd a kilencvenes években a személyi számítógépek és az internet). A tanítási-tanulási folyamatban főképpen az információs és kommunikációs technológia (IKT) térhódításának köszönhetően a kilencvenes években egyre nagyobb szerep jutott a CD-ROM-ok és az e-mail használatán alapuló kurzusoknak, majd megjelentek a web alapú tanfolyamok is.
A távoktatás ötvözheti, vagy kizárólagos formában használhatja a hagyományos levelezést, az e-mailt, az egy- és kétirányú videó-, illetve műholdas adásokat és az IKT-eszközöket. Az IKT fejlesztések révén folyamatosan nő az egyén által elérhető információ mennyisége, és javul annak formai és tartalmi minősége is. A diákok a kilencvenes években hódító webes alapú, többnyire statikus HTML-oldalakból álló oktatóanyagok helyett színvonalas grafikai megjelenítést és interaktív anyagokat várnak el, ahol dinamikusak a kommunikációs formák, fokozott az interaktivitás és multimédiás a megjelenítés.
Elektronikus médiumokkal történő tanulás e-learning
Általános felfogás szerint az e-learning nem más, mint egy hálózat-alapú oktatás, ahova minden olyan oktatási forma beletartozik, ahol a közvetítő közeg az internet vagy egy intranet. Ez a felfogás az elterjedtebb. Más felfogás szerint az e-learning tágabb jelentésű, és minden technológia alapú oktatás ide tartozik. Az oktatási közeg tehát lehet az internet, intranet, extranet, de ugyanígy lehet egy videokazetta, interaktív tv vagy CD.
Ezzel szemben létezik az online e-learning fogalom, ami kifejezetten az internet alapú oktatást foglalja magába. Napjainkban a CD-alapú, valamint a hálózati alapú e-learning megoldások terjedtek el. Az e-learning megoldási formák egyik – ma már hagyományosnak, lassan már túlhaladottnak minősített - formája a CD-alapú e-learning megoldás. Lokális, helyhez kötött tanulás esetén a tananyagot a hallgatók CD-n kapják kézhez, amelyet a saját gépükre telepítve kezdhetik meg a tanulást. A hálózati alapú e-learning megoldásoknál a tananyagot a hallgatók a hálózaton (intranet/internet) keresztül egy központi szerverről érhetik el.
Az e-learning olyan számítógépes hálózaton elérhető nyitott – tér- és időkorlátoktól független – képzési forma, amely a tanítási - tanulási folyamatot megszervezve hatékony, optimális ismeretátadási, tanulási módszerek birtokában a tananyagot és a tanulói forrásokat, a tutor-tanuló kommunikációt valamint a számítógépes interaktív oktatószoftvert egységes keretrendszerbe foglalva, a tanuló számára hozzáférhetővé teszi.
A fenti definíció szerint tehát e-tanulás fogalmával illethetjük az iskolában tantermi oktatás esetén alkalmazott számítógéppel segített tanulást, az IKT eszközöket alkalmazó távoktatást, a web alapú (táv)előadást, (táv)szemináriumot, a televíziós oktatást, különös tekintettel a digitális televíziózás új interaktív lehetőségeit kihasználó kurzusokra. Ide sorolhatjuk a számítógépes multimédiával, webtartalmakkal támogatott önálló tanulást, a multimédiás oktatóprogramokat, az internetes kollaboratív eszközöket használó tréningeket, a mobil infokommunikációs technológiával támogatott oktatási formákat.
Web alapú tanulás WBT
A web alapú tanulás WBT feltételei: a tanuló számára biztosítja a tananyagokhoz való állandó hozzáférést, lehetővé teszi a hallgatókkal történő folyamatos kapcsolattartást, fejlett ellenőrző, értékelő eszközök révén visszacsatolást ad a tudásszintről. E mellett megoldja a képzéssel kapcsolatos adminisztratív munkát, többféle platformon hozzáférhető, nem túlzottan erőforrás-igényes, valamint a felhasználói oldalon minimális feltételek esetén is használható.
Web alapú tanulás WBT
A web alapú tanulás WBT feltételei között elsőnek az infrastruktúrát emeljük ki, amely elérhetővé teszi az elsajátítani kívánt ismeretanyagot. Ezek a hardver és a szoftver elemek. Az oktatás témakörét lefedő elektronikus tananyagtartalom azokat az ismeretanyagokat tartalmazza, amelyet a hallgatók a rendelkezésre álló infrastruktúrákon keresztül a szolgáltatások segítségével elérhetnek. A szöveges tananyagoktól, a kép- és mozgókép illusztrációval ellátott anyagokon át egészen a bonyolult szimulációkat felvonultató oktatási csomagokig terjedhet. A szolgáltatások az egyéni igényeket elégítik ki, melynek eredményeképpen lehetőség van a tanulónak képzési tervek összeállítására, nyilvántartja a hallgatók által megszerzett tudás-szintet.
A web alapú oktatáshoz olyan tanulási környezet álljon rendelkezésre, melynek révén biztosított a tananyag bárhonnan történő elérhetősége, eltérő platformon is alkalmazhatóak legyenek (interoperabilitás), felhasználhatóak legyenek más rendszerekben és technológiaváltás után is, növeljék a tanulás hatékonyságát – az idő és a költségek csökkentésével egy időben.