Osztályszintű függvények
Amennyiben egy osztályban osztályszintű (static) függvények vannak deklarálva, úgy azok használatához nem kell példányosítani az osztályt:
namespace System
{
public class Math
{
public static double Sin( double x ) { .... }
}
}
Használata:
using System;
...
...
double r = Math.Sin( 12 );
Az osztályszintű metódusok aktiválásához meg kell adni az osztály nevét, a függvény nevét, és természetesen a paraméterezését.
Amennyiben egy assembly file-t hozzáadtunk a projectünkhöz, úgy tudnunk kell hivatkozni a benne található osztályokra.
Egy osztály nevére hivatkozni annak teljes nevével lehet. A teljes név tartalmazza a névtér nevét is:
namespace System
{
public class Console
{
public static string ReadLine() { … }
…
}
}
Esetében az osztályra vagy System.Console módon kell hivatkozni, vagy a using utasítással a névteret felnyitni. A using után a névtérben lévő elemek nevét közvetlenül elérhetjük, a névtér nevének kiírása nélkül. A using utasítást a program szövegének elején szoktuk elhelyezni, de egyéb helyeken is használható.
Jelen példában a using System; részt kell beírni a program elejére, és a program szövegében a Console osztályra már pusztán ezzel a névvel is lehet hivatkozni.
Osztályok példányosítása
Amennyiben egy osztályban példányszintű (nem static) függvények vannak deklarálva, úgy azok használatához az osztályt példányosítani kell:
namespace System
{
public class Random
{
public int Next( int a, int b ) { .... }
}
}
Használata:
using System;
...
...
Random rnd = new Random();
int veletlenSzam = rnd.Next( 1, 10);
A példányszintű metódusok aktiválásához meg kell adni a példány nevét, a függvény nevét, és természetesen a paraméterezését.
Osztályok továbbfejlesztése
Amennyiben egy assembly-ben lévő osztályt tovább szeretnénk fejleszteni (és az nem sealed), akkor azt minden további nélkül megtehetjük:
namespace Sajat
{
class SajatHiba: System.Exception
{
}
}
Vagy a névtér nevének using-al történő felnyitása után:
using System;
namespace Sajat
{
class SajatHiba: Exception
{
}
}
A DLL automatikus betöltése
Amennyiben a programunkhoz több külső assembly-t is hozzáadtunk, mint referenciáta, úgy a program betöltésekor a rendszer minden egyes assembly-t megkeres, betölt, és a programhoz csatol automatikusan
Ha valamelyik assembly nem fellelhető futás közben, akkor a teljes programindítási folyamat leáll, és hibaüzenet íródik ki a képernyőre.