A felállított követelmények
A VRML-t (Virtual Reality Modelling Language) Mark Pesce és Tony Parisi alkotta meg. Céljuk a harmadik dimenzió életre keltése volt a World Wide Weben. 1993 decemberében kezdtek hozzá a nyelv kidolgozásához. Tudták, hogy a VRML nyelvnek el kell térnie a HTML-től, de nem akartak teljesen új nyelvet kifejleszteni. 1994 tavaszán az első nemzetközi WWW konferencián, Genfben bemutatták eredményeiket, majd ezután kialakították a nyelv követelményeit: legyen platform független, legyen bővíthető, legyen használható alacsony sávszélességű kapcsolaton keresztül is.
VRML 1.0
A nyelv első specifikációja, a VRML 1.0 1995. május 26-án jelent meg, mely lehetővé tette az alakzatok leírását viszonylag egyszerű színtaktikával. A hiperlink-kapcsolatokon kívül még nem tartalmazta az interaktivitást is támogató elemeket; és sajnos animációk nélkül nem igazán képzelhető el a virtuális valóság.
A nyelv filozófiája az, hogy minden olyan adatnak, amit mi nem adtuk meg a programban, azonban a rajz elkészítéséhez elengedhetetlenül szükséges (pl.: az alakzat színe, a megvilágítás, a kamera – alakzathoz viszonyított – helyzete, a koordinátarendszer méretezése, stb.) van egy optimálisan beállított alapértéke, amely lehetővé teszi a rajz elkészítését. Természetesen, ha mi például egy piros kockát szeretnénk ábrázolni ortogonális axonometriában úgy, hogy már a megjelenő rajzon lássuk három lapját, akkor ezeket a feltételeket a program fájlban meg kell adnunk, felülírva az eredetileg megadott alapértékeket.
VRML 2.0
Rövid idő elteltével – 1997-ben – megjelent a VRML 2.0-ás változata, melyet VRML97-nek is szoktak nevezni. Ez a verzió már lehetővé teszi az állandó és az eseményvezérelt animációk létrehozását, az egyes objektumok tulajdonságainak időtől, vagy a szemlélő cselekedeteitől függő változását. A VRML 2.0 szintaktikája már lehetőséget biztosít JavaScriptekkel való együttműködésre. Ezzel a formával már aktív, és valóban „élő” világok építhetők. Ennek az volt az ára, hogy az objektumok leírása bonyolódott; ez a formátum már nagyon közel áll az objektumorientált programozáshoz.
Felhasználási terület
A VRML sokrétűen használható fel. Építhetünk a segítségével internetes áruházat, készíthetünk vele virtuális közösségi teret, vagy megjeleníthetjük általa az orvosi felvételeket. Emellett virtuális múzeumot rendezhetünk be, vagy akár építészeti terveket (esetleg kész épületeket) tekinthetünk meg, például egy készülő metró útvonalát is bejárhatjuk.
VRML világok
A http://virtualisvalosag.lap.hu/ oldalon számos VRML világot találunk. Ezeket a világokat egy megfelelő böngészőbe beépülő modullal lehet a legegyszerűbben megtekinteni (pl.: Cosmo Player, Cortona). A virtuális világokban úgy mozoghatunk, mint a valós világban, sőt a lehetőségek ki is tárulnak előttünk. A szabad mozgás mellett előre definiált kamerabeállításokkal lehet a felhasználót segíteni.
Kapcsolódó linkek