Frame-ek az időszalagon
Az animáció készítésének elengedhetetlen eszköze az időszalag. Az Időszalag rétegekbe rendezve tartalmazza az animáció lehetséges képkockáit és a kockahelyeket. Minden ötödik kockahely szürke színnel és számmal van megjelölve.
Ha valamelyik képkockával dolgozni akarunk, azt kattintással ki kell jelölnünk.
Ilyenkor az adott frame-en megjelenik a lejátszó fej. Az Időszalag alsó részén, az úgynevezett állapotterületen látni fogjuk az aktuális frame számát, a mozi frame rátáját, azaz azt, hogy hány kockát játszik le a Flash másodpercenként, amikor a mozit levetítjük, végül pedig leolvashatjuk azt is, hogy a teljes mozi hányadik másodpercén áll éppen a lejátszófej.
A mozi lejátszásakor a Flash lejátssza az Időszalag frame-jeit, majd az utolsó kocka után folyamatosan ismétli a lejátszást.
Az Időszalagon kezdetben egyetlen réteg, és azon is csupán egyetlen lejátszható kocka van. Ezt a kockát a Flash fekete szegéllyel jelzi. Az Időszalag további részei csupán képkockák lehetséges helyeit mutatják.
Egyszerű kockák
Az Időszalag azon pontjain, ahol valaminek látszania kell az adott rétegen, el kell helyeznünk egy-egy képkockát.
Ezek lehetnek egyszerű képkockák, frame-ek, vagykulcskockák(keyframe).
Azokon a kockahelyeken, amelyeken a fejlesztő maga szeretne megadni egy fázisképet, kulcskockának kell lennie. Az egyszerű frame-eken a fejlesztő nem tud közvetlenül beavatkozni az animáció állapotába. Az ilyen frame-ek megjelenését a Flash a megelőző és a következő kulcskocka alapján számítja ki.
Kulcskockát az INSERT/TIMELINE/KEYFRAME paranccsal vagy az F6 billentyűvel illeszthetünk az időszalag kijelölt kockahelyére.
Az egyszerű frame az INSERT/TIMELINE/FRAME paranccsal vagy az F5 billentyűvel szúrható be.
Kulcskockák
Az animáció irányítása a kulcskockák segítségével végezhető el. Minden rétegen legalább egy kulcskockának kell lennie az Időszalag azon pontján, ahol valaminek meg kell jelennie a rétegben.
Ezek után már csak oda kell kulcskockát tennünk, ahol valamilyen animációs beállítást akarunk végezni.
A kulcskockáknak szerepük van az ActionScript-ek elhelyezésében is. A Flash-ben az ActionScript kód tárolásának egyik lehetséges helye akulcskocka.
Keyframe, vagy kulcskocka egy réteg olyan kockája, amelynek lejátszásakor valamilyen, a fejlesztő által beállított változás történik a moziban.
A kulcskockát általában animációk, a fejlesztő által megadott fázisainak beállítására használják, de a kulcskockák alkalmasak képkocka kódok elhelyezésére, és hangok beszúrására is.
Tartalom másolása kockák között
Az animáció készítés még a Flash alakzat- és mozgásátmenetének alkalmazásával is aprólékos munkát igénylő feladat. Gyakori, hogy egyszer már előállított képet egy másik frame-ben újra meg kell rajzolni. Az ilyen munkát teszi egyszerűbbé a frame tartalmak automatikus, illetve manuális másolása, áthelyezése.
Amikor megrajzoljuk egy kulcskocka tartalmát, majd ugyanazon a rétegen létrehozunk egy újabb kulcskockát, a Flash automatikusan átmásolja az új helyre az előző keyframe tartalmát. Így nem kell mindent újrarajzolnunk, elég az új kulcskockán elvégezni a megfelelő módosítást, és már készíthetjük is a következő keyframe-et.
Kockák tartalmának másolásához és áthelyezéséhez használhatjuk az Időszalag kijelölt kockáinak gyorsmenüjét is. Ebben megtalálhatók a Cut frames, Copy frames, illetve a Paste frames parancsok, amelyek vágólap-műveleteket tesznek lehetővé a frame-ekkel.
Hártyák használata
Az animáció kockánkénti állapotának megtekintése egyszerűen elvégezhető a lejátszófej segítségével. A mozgások, alakváltozások áttekintésében azonban sokat segít, ha több fázisképet látunk egyszerre.
Ezt teszik lehetővé a hártyák.
A hártyák (vagy hagymahéjak) bekapcsolásával az Időszalagon megjelölt két pozíció között halványan látszik minden animációs fázis.
A hártyák bekapcsolása az Időszalag alsó részén található Onion skin gombbal történhet. Az Onion skin outlines gomb vázlatszerűen, csak halvány körvonalakkal jeleníti meg a kulcskockák közötti fázisokat. A hártyás megjelenítés határait két marker jelzi az időszalagon (Onion Markers). Ezek elhelyezését húzással, illetve a Modify Onion Markers legördülővel szabályozhatjuk.
Frame alapú effektusok
A hagyományos animációs technikákhoz a frame alapú animáció áll legközelebb. Alkalmazása azonban csak a legszükségesebb esetben javasolt, egyrészt munkaigényes előállítása, másrészt pedig nagy tárigénye miatt.
A frame alapú animációt csak olyan esetben alkalmazzuk, amikor a kívánt effektus más módon nem valósítható meg.
Tipikus frame animáció, amikor egy animált GIF képet importálunk. A GIF minden egyes fázisképe külön kulcskockába kerül.