Pixelgrafikák
A pixelgrafika vagy raszter grafika az informatikában legelterjedtebb módja a képek, ábrák digitális tárolásának. Lényege, hogy a képet sorokból és oszlopokból álló pontrácsra bontjuk, és a pontrács egyes pontjainak színkódját tároljuk el.
A pixelgrafikák minőséget befolyásoló jellemzők a színmélység és a felbontás.
A színmélység jelzi, hogy a kép egyetlen pontja hány különböző színben jelenhet meg. Ezt elsősorban az határozza meg, hogy hány bitet használunk színek kódolására. Ezért a színmélységet gyakran egy bitszámmal adják meg, pl. 24 bites.
A felbontás a kép pontméretéről ad információt. Minél kisebbek a képet alkotó pontok, annál nagyobb a felbontás, azaz ugyanaz a kép annál több pontból áll, annál jobb a kép minősége. A felbontás mértéke a DPI.
A Flash más technikával írja a le a képi információt, ezért a raszter grafika kezeléséhez külső programokat használunk.
Ilyen program a kereskedelmi szoftverek kategóriájába tartozó Adobe Photoshop, illetve a szabadon terjeszthető Gimp.
Pixelgrafikák előnyei, és hátrányai
A raszter grafika tárolási elvéből adódóan rendkívül részlet gazdag lehet. A szkennerek, digitális fényképezőgépek pixelgrafikus képeket állítanak elő. Ebből adódik az is, hogy elsősorban valósághű, vagy a valósághoz közelítő képek, ábrák leírására használjuk.
Mivel azonban minden pontról akár 32 bitnyi információt is tárolhatunk, az ilyen képek nagy méretűek lehetnek. Ez nem csupán a megnövekedő tárigényben jelentkezik, hanem például webes környezetben a letöltési sebességben is hátrány lehet. A fölöslegesen nagy felbontás és színmélység elkerülése miatt célszerű a leendő felhasználás helyének megfelelően optimalizálni a raszteres képeket.
A képernyő felbontása 72 DPI, ezért nem célszerű egy csupán képernyős megjelenítésre szánt képet 1200 DPI-s felbontással tárolni. Ha azonban a képet nyomdai munkában szeretnénk felhasználni, vagy annak részleteit ki akarjuk nagyítani, akkor célszerű a nagy felbontású tárolás.
Vektorgrafika
A vektorgrafikus, vagy röviden vektoros képet rajzobjektumok alkotják, amelyeket körvonaluk formája, vonaltípusa, vonalszíne, kitöltésük színe jellemez. Ezeket a jellemzőket a grafikus szoftver matematikai úton írja le, így a vektoros képek fájlmérete nagyon kicsiny. Általában azonban jóval kevésbé részlet gazdagok, mint a raszter képek, hiszen minden egyes részletet külön-külön meg kell rajzolni, ami rendkívül munkaigényes.
A vektorgrafikák előnyei és hátrányai
A webes környezetben használt grafikák esetében igen fontos szempont a gyors letöltés.
A vektorgrafikák fájlmérete kicsi, ezért, ha az ábra nem igényel nagy részlet gazdagságot, célszerű vektoros képeket használni.
A vektorgrafikák másik jellemzője, hogy az objektumonként történő tárolás miatt az egyes részletek tulajdonságainak megváltoztatása, a kép szerkesztése, átalakítása, az animálás viszonylag egyszerű.
A Flash-ben készült grafikák vektoros képek, ami jelentősen hozzájárul a Flash állományok szerény tárigényéhez, és az egyszerű, de látványos animáció készítéshez is.