digitális fényképezőgép
A digitális fényképezőgépek nem filmre, hanem memóriakártyára rögzítik a képet digitális jelek, azaz a számítógép számára értelmezhető formában.
számítógép
Az élet számost területén széleskörűen használható elektromos berendezés. Te leginkább játékra, szórakozásra, kapcsolattartásra használod, de szüleid számára már munkaeszköz is lehet. Alkalmas adatok tárolására és feldolgozására (Adatnak tekinthető egy film is, feldolgozás lehet a film lejátszása).
memóriakártya
Adatok tárolására szolgáló eszköz.
hagyományos fényképezés
A képet egy fényérzékeny anyagon, a filmen rögzíti.
digitalizálás
Egy írott vagy nyomtatott szöveg, kép átalakítható úgy, hogy számítógéppel is feldolgozható, értelmezhető legyen. Ez a folyamat a digitalizálás.
fényképezés
A valóság leképezése és rögzítése filmen vagy memóriakártyán.
internet
Egy világméretű számítógépes információs rendszer, melynek keretében számítógépek milliói vannak összeköttetésben egymással.
merevlemez
A számítógép fontos alkatrésze. A gépházban található; adataink, programjaink tárolására szolgál.
szkenner
Olyan eszköz, amely szöveget, képet számítógépes jelekké képes alakítani.
digitális fényképezés
Digitális fényképezésnél a látványt közvetlenül digitális formában rögzítjük. Ez lehetővé teszi a fénykép számítógépre történő átvitelét, szerkesztését.
mappa (vagy könyvtár)
A könyvtárszerkezet egy könyvtára. Állományokat és további mappákat találhatsz benne, azok rendezésére, tárolására szolgál.
médiainformatika
A számítógép segítségével elkészíthető és befogadható kifejezési formák tanulmánya.
folyamat
Események sorozata, melyek egy munka vagy feladat megoldásához vezetnek.
teknőc
A teknőc az Imagine univerzális objektuma. Megváltoztathatjuk helyzetét, képét, alakját, nagyságát, mozgást rendelhetünk hozzá, animálhatjuk, különféle parancsokat adhatunk neki.
teknőc alakja
Egy képsor, rajzlista vagy rajzlisták listája, melyet a teknőchöz lehet beállítani, annak grafikai megjelenéséül.
teknőc tulajdonságai
A teknőc különböző beállításai: alakja, mérete, helyzete, tollának állapota, neve, formája, …stb.
teknőcgeometria
A geometriai alakzatok leírása relatív teknőcmozgásokkal, azaz a teknőc önmagához képest történő szekvenciális utasítássorozatta.
Imagine
Egy új generációs multimédiás szerzői környezet, amely LOGO utasításokkal programozható. Része egy animáció szerkesztő alkalmazás is, amely a Logomotion névre hallgat.
gomb
A gombok vizuális vezérlőeszközök, amelyeken általában van egy felirat és/vagy egy ábra, s amelyek valahogy reagálnak arra, ha az egér bal gombjával rájuk kattintanak; például előre léptetnek egy teknőcöt, törölnek egy lapot, vagy elindítanak egy animációt és így tovább.
rajzlista
Egy sokszöglista, vagy olyan lekorlátozott Logo utasítások listája, amelyek egy egyszerű teknőc-rajzolást határoznak meg. Egy rajzlista hozzárendelhető egy teknőchöz annak alakjául is.
médiainformatika
A számítógép segítségével elkészíthető és befogadható kifejezési formák tanulmánya.
Imagine
Egy új generációs multimédiás szerzői környezet, amely LOGO utasításokkal programozható. Része egy animáció szerkesztő alkalmazás is, amely a Logomotion névre hallgat.
teknőc
A teknőc az Imagine univerzális objektuma. Megváltoztathatjuk helyzetét, képét, alakját, nagyságát, mozgást rendelhetünk hozzá, animálhatjuk, különféle parancsokat adhatunk neki.
véletlenszám
A véletlenszám (vszám) 0 és szám-1 közé (őket beleszámítva) eső véletlenszerű egész számmal tér vissza. A bemeneti szám nem lehet negatív. (Ha a megadott szám nem egész, akkor azt előbb kerekíti.) Például a random (vszám) 5 visszatérési értéke 0, 1, 2, 3 vagy 4 lehet. Véletlenszám előállítására használhatod a tetszőleges szót, amely olyan adatobjektumot ad vissza, amely az Imagine-ben érvényes értéke lehet egy változónak. Lehet szó, lista vagy képsor. Semmilyen más adattípus nem lehet Logo eljárás bemenete.
eljárás
Az eljárás a program egy önmagában értelmes része. Egy-egy eljárás egy-egy külön részfeladat megvalósítására képes, de nem önálló program. A teknőcgeometria sajátossága, hogy minden eljárás önálló programként használható, külön-külön futtatható. A rajzoló programban egy-egy rajz elkészülésének folyamata, ami egy-egy gombra kerül, tekinthető egy-egy eljárásnak.
tollszín
A teknőc tollának színe, azaz hogy milyen színnel rajzol, illetve rajzoljon. A tollszín lekérdezése a tollszín (tsz), míg beállítása a tollszín! (tsz!) paranccsal tehető meg.
tollvastagság
A teknőc tollának vastagsága, azaz hogy milyen vastagon rajzol, illetve rajzoljon. A tollvastagság lekérdezése a tollvastagság (tv), míg beállítása a tollvastagság! (tv!) paranccsal tehető meg.
véletlen
A véletlen utasítás inicializálja a beépített véletlenszám-generátort egy véletlenszerű értékkel, amelyet a rendszeridőtől kölcsönöz. Minden alkalommal automatikusan lefut az Imagine indításakor, ezért (szinte) soha sem kaphatod ugyanazokat a véletlen számokat, ha megnyitod és futtatod ugyanazt a projektet kétszer.
teknőcgeometria
A geometriai alakzatok leírása relatív teknőcmozgásokkal, azaz a teknőc önmagához képest történő szekvenciális utasítássorozatta.
médiainformatika
A számítógép segítségével elkészíthető és befogadható kifejezési formák tanulmánya.
utasításlista
Az utasításlista egy olyan lista, amely egymás után sorban végrehajtandó utasításokat tartalmaz. A parkettázó program helyes utasításokat tartalmazó lista esetén a teknőccel megrajzolja az utasításokkal leírt képet. Ha pedig hibás utasítás van a listában, akkor hibaüzenetet kapunk.
sorok száma
A sorok száma megmutatja, hogy a parkettázás során hány darabot illesztünk egymás fölé az adott elemekből álló sorokból.
oszlopok száma
Az oszlopok száma megmutatja, hogy a parkettázás során hány darabot illesztünk egymás mellé az adott elemből, azaz hány elemből álljon egy-egy sor.
parkettázás
A parkettázás során egy (vagy több) megadott darabszámú elemet illesztünk egymás mellé, illetve fölé. A megadott darabszám a sorok számának és az oszlopok számának szorzata.
21. századi közoktatás - fejlesztés, koordináció (TÁMOP-3.1.1-08/1-2008-0002)