Adatok táblázatba foglalása
Az összegyűjtött adatokat a könnyebb kezelhetőség érdekében célszerű rendszerezni. Ennek egyik formája, ha az adatokat táblázatba írjuk.
Az órarend táblázatát használva gyorsan megtudhatjuk, hogy szerdán hányadik órában lesz a matematika, vagy éppen melyik napon lesz rajzóra. Az órarend olyan táblázat, amely megmutatja, hogy a tanítási idő egyes időpontjaihoz milyen tanórák tartoznak.
A tanév legelején a környezetismeret órán azt a feladatot kapjuk, hogy gyűjtsük össze az év végére, melyik hónapban hány darab ötöst kaptunk. Az adatokat célszerű egy táblázatba lejegyezni. Ha ennek első sorába a hónapokat, a második sorába az ötösök számát írjuk egymás alá – figyelve arra, hogy a megfelelő hónap alá kerüljön a szám –, akkor az összegyűjtött adataink áttekinthetőek lesznek.
Adatok ábrázolása diagrammal
Az összetartozó adatokat diagram segítségével tudjuk szemléltetni.
Május hónapban minden nap más-más volt a csapadék mennyisége. Hogyan tudnánk lejegyezni az adatokat, hogy azok áttekinthetőek legyenek?
Ha készítünk egy grafikont, amelynek a vízszintes tengelyén a napok számát, míg a függőleges tengelyén a leesett csapadék mennyiségét tüntetjük fel, akkor már csak az a dolgunk, hogy az adott napon leesett csapadékmennyiséget megkeressük a grafikonon, és bejelöljük.
Hasonlóan készíthetjük el matematika órán azt a koordináta-rendszert, amelyben azt ábrázolhatjuk, hogyan változott a testmagasságunk egy év alatt.
Ekkor a koordináta-rendszer vízszintes, azaz x tengelyén a hónapokat, függőleges, azaz y tengelyén pedig a magasságot tüntetjük föl cm-ben megadva. Ezután már csak a megfelelő hónaphoz tartozó magasságot kell bejelölnünk!
Adatok ábrázolása kördiagrammal
Egy kimutatást kell készítenünk arról, hogyan sikerültek a matematika dolgozatok. Leírhatjuk, melyik jegyből hány darab született. Szemléletesebb megjelenítést tesz lehetővé a grafikus ábrázolás. Az összegyűjtött adatokat kördiagramon is látványosan lehet ábrázolni.
A kört annak megfelelően kell részekre – körcikkekre – bontanunk, hogy a dolgozatok mekkora része lett jeles, jó, közepes, elégséges, vagy elégtelen.
Összesen 24-en írták meg az osztályból a dolgozatot.
Ebből hat tanuló írt jelest – ez a 24-nek a negyedrésze –, akkor az őket illető rész a körből egy negyed kör.
Négyes dolgozatot nyolcan írtak – ez a 24-nek harmadrésze –, akkor a körből egyharmadot kapnak.
Közepes dolgozatot hat tanuló írt – ez a 24-nek a negyedrésze –, ezért a körből egynegyedet kapnak.
És végül az elégséges dolgozatok száma négy – ez a 24-nek a hatodrésze –, tehát a hatodrészét foglalják el a körnek.
Így a teljes kört felosztottuk a dolgozatjegyek számainak arányában.
Kapcsolódó animációk