Fordított osztályterem MOOC

Szeretettel üdvözöljük a Fordított Osztályterem MOOC felületén!

Ezt az online kurzust az Oktatási Hivatal Sulinet Osztálya hirdeti meg gyakorló pedagógusok és tanár szakos hallgatók számára, témája a fordított osztályterem módszer.

A kurzus jelenleg nincs meghirdetve. A tananyagok továbbra is hozzáférhetőek, de a résztvevői tudásmegosztáson alapuló feladatokban nincs lehetőség részt venni. Az online vásznakon, ötletgyűjtésre használt eszközökön a 2016 tavaszán szervezett kurzus résztvevőinek gondolatai olvashatóak.

REGISZTRÁCIÓ

Mi az a MOOC?

A MOOC, Massive Open Online Course, azaz tömeges nyílt online kurzus egyre népszerűbb képzési forma világszerte. A képzéshez bárki csatlakozhat, a tananyagok és a feladatok online érhetőek el. A résztvevők a kurzus során online technológiák segítségével profitálnak az egymás közötti tapasztalatcseréből. A tanfolyam sikeres elvégzéséhez ugyanúgy teljesíteni kell bizonyos követelményeket, mint egy hagyományos tanfolyam esetén, például vizsgamunkákat kell készíteni. A vizsgamunkák elbírálásában a tanfolyami résztvevők is szerepet kaphatnak.

Mi az a fordított osztályterem?

A fordított osztályterem egy olyan tanulásszervezési eljárás, amelyben a tradicionális oktatásból ismert formák helyet cserélnek: az ismeretátadás történik otthon és az ismeretek elmélyítése az iskolában. A tanár segédanyagokat, általában videókat, képernyővideókat, prezentációkat vagy más média anyagokat ad a tanulóknak otthoni tanulmányozásra. Ezután az órán felszabaduló időben beszélik meg az összetettebb kérdéseket, és változatos tevékenységekkel mélyítik el a tudást, figyelembe véve az egyéni különbségeket. A tanár kihasználhatja a több tanuló jelenlétéből adódó lehetőségeket a beszélgetésre és az együttműködésre.

A kurzusról

A kurzus során a résztvevők megismernek olyan technológiákat, amelyek segítségével bemutató videókat és más multimédiás anyagokat készíthetnek, és a módszerhez kapcsolódó pedagógiai mesterfogásokat is elsajátítják. A kurzus számos lehetőséget biztosít a tapasztalatcserére és az ötletek megosztására a résztvevők között. A részvétel ingyenes, nem kötött tanulmányi szerződéshez.

Követelmények

A kurzus teljesítésének feltétele egy néhány perces oktató videó és egy óravázlat készítése és megosztása a kurzus más résztvevőivel, továbbá aktív részvétel a tudásmegosztásban és a társas értékelésben. A kurzus hetente körülbelül 2-3 óra munkát igényel a résztvevőktől.
A kurzus sikeres teljesítői oklevelet kapnak.

Határidők

A kurzus négy héten át zajlik, a tananyagot heti rendszerességgel publikáljuk a Sulinet portálon. A képzés anyagai később is megtekinthetőek maradnak. A kurzus 2016 április 25-én kezdődik, a kurzusba folyamatában is be lehet kapcsolódni.

Kérdéseivel forduljon a Sulinet osztály munkatársaihoz az info[kukac]sulinet.hu e-mail címen!

Csatlakozzon a képzéshez a regisztráció űrlap kitöltésével!

REGISZTRÁCIÓ

0. modul – BevezetésUgrás az oldal tetejére.

A bevezető videó szövege letölthető itt.

Jelöld be a lakóhelyedet az alábbi térképen! Új pont létrehozásához kattints a térkép jobb fölső sarkában található + jelre, vagy pedig nyisd meg a térképet az alábbi linken:
http://j.mp/25Utj9e

Miután megnézted a videót, töltsd ki az alábbi tesztet! A teszt eredményét csak te látod, és segít neked meggyőződni arról, hogy minden fontos technikai információnak birtokában vagy. Miután kitöltötted a tesztet, haladj tovább az első modulra. (Az első modul április 25-én nyílik meg.)

1. modul – A fordított osztályteremUgrás az oldal tetejére.

Szeretettel üdvözlünk az első modulban! Ezen a héten a fordított osztályterem fogalmával ismerkedünk meg, és mérlegeljük a módszer előnyeit és hátrányait. Áttekintünk néhány kapcsolódó magyar nyelvű kezdeményezést, publikációt, és megkezdjük az ismerkedést a videókészítés lehetséges technológiáival. Kérünk, hogy oszd meg tudásod és gondolataid a csoportos feladatok során a Linoitban és a Triciderben! A modul végén most is teszttel ellenőrizheted tudásod.

Bátorítunk, hogy csatlakozz a kurzus résztevőinek Sulinet és Facebook közösségeihez!

Nézd meg a bevezető videót! A videó elindításához írd be a nevedet, majd kattints a continue-ra.

A videó szövege letölthető itt.

Inspiráció

Magyarországon is vannak kezdeményezések, amelyek a fordított osztálytermet vagy a videókkal támogatott tanítást ösztönzik.
Tekintsd át ezeket a kezdeményezéseket, publikációkat, és alakítsd ki a saját véleményed! A gondolatainkat egy közös Triciderban vitatjuk meg.

Az egyik videókkal támogatott tanulásról szóló kezdeményezés a Videótanár. A weboldalon az 5-8. évfolyamos tananyaghoz tartozó videó magyarázatokat és teszteket lehet találni. A Videótanár videói felhasználhatóak fordított osztálytermi helyzetben is, illetve elképzelhető, hogy a tanulók maguk fedezzék fel az oldalt és annak tartalmát. A Videótanár célkitűzése, hogy a videók minden kötelező tartalmat lefedjenek, így van miből választani.

Látogass el a Videótanár oldalra, és ismerd meg a funkciókat, nézz bele néhány videóba!

Magyar nyelven is elérhetőek cikkek, vélemények a módszerről.

Oktató videók magyar nyelven

Ismersz, esetleg te magad publikáltál már jó minőségű magyar nyelvű oktató videókat?

Oszd meg a linkeket a közösséggel ezen az oldalon! Add meg az érintett tantárgyak és évfolyamok körét!

A vásznat szerkesztheted itt is.

Videó példák a nagyvilágból

Nézz bele az alábbi videókba, és figyeld meg a felhasznált technológiát! Most nem a videó mondanivalója számít, az sem baj, ha nem beszéled a nyelvet. Csak az alkalmazott eszközökre, beállításokra figyelj! Neked melyik megoldás teszik a leginkább?

Játszd végig az alábbi TinyTap-et, ami segít megtalálni a számodra megfelelő technológiai megoldást a videó készítéshez!

Érvek és ellenérvek

Oszd meg véleményed a módszerről az alábbi Triciderben! Az ideas alatt állításokat gyűjtünk, a pros and cons részbe pedig az állításokat megerősítő vagy cáfoló érveket.

Teszt

Ha minden tevékenységgel végeztél, ellenőrizd tudásod az alábbi teszt kitöltésével! A teszt eredményét csak te látod. Miután kitöltötted a tesztet, haladj tovább a második modulra. (A második modul május 2-án nyílik meg.)

2. modul – OtthonUgrás az oldal tetejére.

A második modulban a tanulók otthoni tevékenységét, a videónézést tervezzük meg. Erre a modulra két hetet szánunk. Az első videóban részletesebb információkat kaphatsz a videó készítés eszközeiről, és megosztunk benne néhány használattal kapcsolatos tippet, tapasztalatot. Ha már videó készítésről van szó, nem kerülhetjük ki a szerzői jog kérdését, mind a felhasznált nyersanyagok eredetét, mind a kész tartalom publikálását tekintve. Ezzel a kérdéssel kapcsolatban is tudásmegosztásra ösztönözzük a résztvevőket. Végül megtervezzük a videónézés mint feladat kiadásának részleteit. Reméljük, hogy hamarosan lesznek ötleteid a kurzus sikeres teljesítéséhez szükséges videó és óravázlat elkészítéséhez! A modul most is teszttel zárul. Továbbra is arra ösztönzünk, hogy ha még nem tetted, csatlakozz közösségeinkhez a Facebookon és a Sulineten!

Technológiák videókészítéshez

A videó szövege itt tölthető le.

Ha van már tapasztalatod a videóban szereplő technológiák valamelyikével, vagy ismersz más hasonló technológiát, oszd meg benyomásaidat a közösséggel az alábbi felületen:

A vásznat szerkesztheted itt is.

Szerzői jogok

Biztosan szóba került már az iskolában a szerzői jogok kérdése a tanulói produktumok kapcsán. Töltsd le az alábbi anyagot, hogy felfrissítsd ezzel kapcsolatos tudásod!

szerzői jogok

Ti hogyan tanítjátok a szerzői jogok tiszteletben tartását, a források hivatkozását az iskolában? Ismertek jó oktatási segédanyagokat? Esetleg szabadon felhasználható médiagyűjteményeket? Osszátok meg tapasztalataitokat a közösséggel!

A vásznat szerkesztheted itt is.

Tanulási tevékenység tervezése

A kurzus sikeres teljesítéséhez egy videót kell készítened hozzá kapcsolódó óravázlattal. A videóhoz kapcsolódó tevékenységek tervezéséhez nézd meg az alábbi videót, majd gyűjtsük össze közösen a videó nézését támogató lehetséges instrukciókat és értékelő eszközöket!

A videó szövege itt tölthető le.

További tanulási tevékenységek leírásait olvashatod inspirációul itt.

Letöltheted a Nézz videót! tanulási tevékenység félkész leírását, amit aztán módosíthatsz, kiegészíthetsz a saját terveid alapján. Nézz Videót!

Miután megtekintetted a videót, segíts összegyűjteni a feladatkiadás és az értékelés lehetséges módszereit! Javasolhatsz olyan módszereket is, amelyekben segít a technológia, és olyanokat is, amelyekben nem. Illetve írhatsz ide bármilyen olyan javaslatot, amitől a módszer alkalmazása sikeres lehet. Érdemes visszatekintened arra a Triciderre, amelyben a módszerrel kapcsolatos érveket és ellenérveket gyűjtöttük.

A vásznat szerkesztheted itt is.

Ellenőrizd a modulban megszerzett tudásodat teszttel! A következő modul tartalmai május 17-től érhetőek el.

3. modul – A tanóránUgrás az oldal tetejére.

A harmadik modulban a tanórán zajló tevékenységek megtervezéséről lesz szó. Segítünk neked választani egy kihívást, ami köré az óravázlatodat építheted majd. Foglalkozunk a tanulási térrel, ami hatással van a gondolkodásra és a társas kapcsolatokra. Végül kitekintünk arra a lehetőségre, hogy a tanulók készítsenek videót.

Kihívás

A fordított osztályterem módszer során a tantermi idő hasznosabb felhasználása érdekében fáradozunk a videókészítéssel. Nincs egy jó válasz arra, mi a személyes találkozáson alapuló idő leghatékonyabb eltöltésének módja. Ez korosztályonként, tantárgyanként, tanulócsoportonként változhat. Hogy mégis jobban megértsük, mire szánjuk mi tanárok a tanórai időt, arra kérünk, hogy játssz velünk egy gondolatpárbajt. A gondolatpárbaj egy olyan eszköz, ami érvek, értékek ütköztetésére alkalmas. Jelen esetben egy olyan készlettel játszunk, ami a tanórai idő lehetséges eltöltésének módjait tartalmazza. Ezek közül mindig kettő jelenik meg, és szavaznod kell arra a tevékenységre, amelyikre nagyobb valószínűség szerint szánnál időt a tanórádon, ha csak e két lehetőség közül választhatnál. Minden résztvevő maximum 20 alkalommal szavaz. Az eszköz minden résztvevő válaszát összesíti, így egy különös kimutatást fogunk kapni arról, mivel telik a tanóráinkon az idő.

A gondolatpárbaj elemeire itt is szavazhatsz.

Képekkel illusztrált, magyar nyelvű gondolatpárbajt a Sulineten is készíthetsz, a párbajban ekkor egy adott csoport tagjai vehetnek részt. A részletekért tekintsd át a Súgó útmutatóját!

Ennek a MOOC-nak a beadandó produktuma egy videó és egy hozzá kapcsolódó óravázlat. Minden tanóra tanórák sorozatába illeszkedik, és egyetlen óravázlat nem árulhat el mindent arról, milyen sokféle tevékenység zajlik egy osztályban. Mi a MOOC-ban azért választottuk az óravázlatot, mert egy tematikus terv vagy projektterv megírása úgy, hogy az mások számára is követhető legyen, sok időt vesz igénybe, és ennek a kurzusnak most nem ez a célja. Ettől még természetesen érdemes kitalálnod a tanóra kontextusát, és gondolkodhatsz projektben is.

Most arra kérünk, hogy válassz az óravázlatodnak egy kihívást. A kihívás kiválasztásában a gondolatpárbaj mellett az ITL Research értékelőeszköze lesz a segítségére, melyet most áttekintő táblázat formájában nézhetsz át. Az eszközhöz kapcsolódó további tartalmakat részletesebben például a Tanárblogon találod meg.

ITL Research áttekintő táblázat

Válassz magadnak kihívást!

  1. Válassz egy elemet a gondolatpárbajból
    VAGY
  2. Az áttekintő táblázatban jelölj meg egy olyan cellát, amit meg szeretnél valósítani. Nem kell, hogy ez a cella a legmagasabb szintet képviselje.

Olyan célt válassz, amit meg tudsz valósítani, de azért egy kicsit más, mint amit legtöbbször csinálsz.

Te mit választanál és miért? Oszd meg a gondolataidat a közösséggel!

A Tricidert itt is szerkesztheted.

Tanulási tér

Talán a kelleténél kevesebbet foglalkozunk azzal, milyen hatással van a tanulási tér a tanulásra, a gondolkodásra és az emberek közötti kapcsolatokra. Az osztályterem egy formális tanulási tér, ugyanakkor az iskolában található egyéb terek, például a könyvtár, a folyosók, a napközi és még az iskolaudvar is informális tanulási térként szolgálhatnak, ahol a tanulók beszélgethetnek, olvashatnak, tanórákra készülhetnek. Nem esztétikus környezetben, kényelmetlenül ülve, egymást alig hallva nem megy olyan jól a tanulás. A tanulási terek berendezése pedig sugallja, erősíti az iskolában jellemző elképzelést az iskolapolgárok viszonyáról.

Az egyes tanulási tevékenységekhez más-más tér és bútorzat az ideális. Az informatikai eszközök ergonomikus, mozgást és szemkontaktust nem zavaró elhelyezése külön kihívást jelent. Az alábbi infografikában néhány ajánlást találsz a 21. századi készségeket fejlesztő tanulási tevékenységekhez illő tanulási tér kialakítására.

Kattints a képre a teljes infografika megtekintéséhez!

Sok iskolában nincs lehetőség átalakításokra vagy bútorcserére. Azonban ha egy tanár tudja, mit akar, sok mindent elérhet. Szerinted mit tehetünk a kedvezőbb környezet kialakításáért? Van olyan ötleted, ami könnyen megvalósítható? Ha ismersz a környezetedben tanulási tevékenységeket támogató formális vagy informális tanulási tereket, akkor ossz meg a közösséggel fotót, linket, vagy leírást a térről és annak használatáról!

A vásznat itt is szerkesztheted.

A tanulók készítenek videót

Bár nem tartozik szervesen a fordított osztályterem témakörébe, nem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a lehetőséget, hogy a tanulók készítsenek videókat. Sok eszközt megismertünk már, amelyekkel videót vagy más médiaanyagot lehet készíteni, ugyanezeket az eszközöket használhatják a tanulók is. Egy lehetőség, hogy a diákok oktató videót készítenek más, például fiatalabb tanulók számára, és így adnak számot arról, hogy megértették az összefüggéseket és követhetően tudnak beszélni az adott témáról. A videó technológiát szerepjátékokhoz is alkalmazhatjuk: a tanulók mások bőrébe bújva eljátszhatnak jeleneteket, ütköztethetnek álláspontokat. A videókészítés mint csoportos feladat egy igen komplex, fejlett együttműködési készséget megkívánó tevékenység.

A videókészítéshez érdemes a formatív értékelés eszközeit alkalmaznunk. A produktum elbírálásánál használhatunk például egy áttekintő táblázatot, ami több szempontból is vizsgálja a teljesítményt. Az áttekintő táblázatot a tanulók már a videókészítés kezdetekor kézhez kapják, és át lehet velük beszélni a szempontokat; a tanulók változtatásokat is javasolhatnak. Kiindulási pontként használhatod az itt letölthető áttekintő táblázatot, amit aztán a kontextusnak megfelelően módosíthatsz.

Teszt

Ha minden tevékenységgel végeztél, ellenőrizd tudásod az alábbi teszt kitöltésével! A teszt eredményét csak te látod. Miután kitöltötted a tesztet, haladj tovább a következő modulra! A negyedik modul május 23-án nyílik meg.

4. modul – Megosztás és értékelésUgrás az oldal tetejére.

Videó és óravázlat

A kurzus során teljesítendő feladatként készítsd el a videót és az óravázlatot! A videót tedd hozzáférhetővé úgy, hogy ne kelljen az értékelőknek letölteni azt a számítógépükre, például töltsd fel egy videómegosztó portálra!
Töltsd le a sablont, és nevezd át a fájlt a következő módon: vezetéknév_keresztnév_oravazlat

Készítsd el az óravázlatot a sablon használatával!

Másold be az óravázlatba a videód linkjét!

Add meg a tanóra kontextusát! A kontextus része lehet évfolyam, tantárgy, előzmények, a témakör vagy a projekt ismertetése, és minden egyéb olyan információ, amit fontosnak gondolsz megosztani ahhoz, hogy az olvasó számára érthető legyen az óravázlat.

Jelöld meg a kihívást!

Az óravázlat a feladatkiadással kezdődik, tartalmazza az otthoni videónézést, majd az azt következő tanórát.

Próbálj tanulási tevékenységeket elkülöníteni! Javasoljuk, hogy nézd át a kurzus során közösen szerkesztett vásznakat, Tricidereket, hogy szem előtt tudd tartani az előnyöket, hátrányokat és a kurzus többi résztvevőjének ötleteit.

A kész óravázlatot küldd el nekünk az info [kukac] sulinet.hu e-mail címre! Az óravázlatok beküldési határideje június 6.

Társas értékelés

Minden résztvevő, aki benyújtott óravázlatot, két másik résztvevő munkáját kapja meg értékelésre e-mailben. Szervezési okok miatt az értékelendő munkák kiküldése kis időt vehet igénybe.

Az értékelést az alábbi szempontok alapján végezd:

  1. Az óravázlat és a videó jól kiegészítik egymást?

Az óravázlat és a videó ugyanazt a témát dolgozza fel más-más szempontból. A videóban az egyedül feldolgozható elemek, a tanórán a tanulók közötti és a tanuló-tanár interakció van az előtérben. A házi feladat teljesítéséhez értékelő eszköz kapcsolódik.

  1. Megfelelő a videó minősége?

A videó kép-és hanganyaga élvezhető minőségű, az életkornak megfelelő, szakszerű, a videó megfelelő hosszúságú és folyamatosan fenntartja a figyelmet.

  1. A tervezett tevékenységek összhangban vannak a kihívással?

A tervezett tevékenységek alkalmasak arra, hogy az óravázlatban megnevezett kihívásra választ adjanak. A kihívás egy aktuális, izgalmas célkitűzés. A tervezett tevékenységek megfelelően változatosak.

Minden kérdésre válaszolj úgy, hogy 1-2 bekezdésben kifejted, hogyan teljesítette a szempontokat a munka. A válaszokat az alábbi űrlap kitöltésével juttasd el hozzánk június 13-ig!

Kipróbáltad?

Ha kipróbáltad a fordított osztályterem módszert, szánj időt arra, hogy kérdőívben visszajelzést adsz a tapasztalataidról. Tanulók tapasztalatait, visszajelzéseit is gyűjtjük a módszerről. Ehhez az alábbi online űrlapokat használhatjátok:

Tanári kérdőív

Tanulói kérdőív

A kérdőíveket a következő tanév első féléve során is ki lehet tölteni.